افراد زیادی با توجه به شرایط مختلف میتوانند دچار عفونت سینوس ، درد و فشار سینوس ها شوند. سينوسهاي جنبی، شامل 4 جفت سینوس است که در بخش های مختلف صورت قرار گرفته اند؛ عبارتند از:

  • سینوس پیشانی؛
  • سینوس پرویزنی بین بینی و چشم ها؛
  • سینوس فکی زیر گونه ها، بالای دندان ها و در دو طرف بینی؛
  • سینوس شب‌پره‌ای در دو طرف حفره بینی، پشت چشم ها در پشت سر.

این سینوس ها از غشاهای مخاطی و مژک ها تشکیل شدند که اولین خط دفاعی در برابر محرک ها هستند. غشا از بافت نرم، صورتی و مخاط ساخته شده است، و وقتی ما تنفس می کنیم، گرد و غبار و ذرات دیگر وارد دستگاه تنفسی مان  می شود. بیشتر سینوس ها از طریق یک کانال کوچک به نام « مجرای میانی» تخلیه می شوند. مژک ها به حرکت خلط در داخل بینی و بیرون سینوس ها کمک می کنند.

علل فشار سینوس

وقتی هر نوع آلودگی وارد سیستم تنفسی شود، فرآیند تخلیه سینوس را مختل می کنند. عفونت های تنفسی، مانند: سرماخوردگی و آلرژی های فصلی می توانند منجر به سوزش یا التهاب غشا مخاطی شوند که درون بینی تان قرار دارد. در نتیجه بدن نمی تواند در برابر محرک ها از خودش دفاع کند و همین منجر به افزایش ترشح خلط می شود. التهاب غشا ، تخلیه مخاط سینوس را با مشکل مواجه می کند که به انسداد بینی و افزایش فشار سینوس ها منجر می شود.

درمان فشار سینوس ها

علائم فشار سینوس

  • چون مخاط در حفره ی سینوس باعث التهاب می شود، فشار سینوس ها را می توان در اطراف بینی، گونه ها و بالای چشم ها حس کرد.
  • علاوه براین، در این قسمت های صورت ممکن است درد احساس کنید.
  • همچنین ممکن است درد دندان داشته باشید.
  • درد شدید رو به کاهشی که مرتبط با فشار سینوس است و ممکن است در طول روز بدتر  شود.
  • وقتی که خم می شوید، این درد شدید می شود.

داروهای خانگی برای فشار سینوس

علائم فشار سینوس ممکن است دردناک و ناراحت کننده باشد و می تواند روی زندگی روزمره تان تاثیر بگذارد . داروی دکونژستان و مسکن ها می توانند مفید باشند؛ اما اغلب عوارض جانبی به همراه دارند. وقتی این مشکلات به آسانی با داروهای خانگی گیاهی، با استفاده از برخی از مواد اولیه و روش های درمانی آسان درمان می شوند، پس چرا بدن تان را به خطر بیندازید! این درمان های خانگی، عملکرد خوبی دارند و نشانه های خفیف را کاهش می دهند و باعث بهبودی شما می شوند.

توجه: اگر بعد از یک هفته، علائم این بیماری ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید؛ چون ممکن است عفونت خیلی جدی و نیاز به تجویز آنتی بیوتیک باشد!

در بخش زیر ۹ روش برای کاهش فشار سینوس ها ذکر شده است:

1-از دستگاه بخور استفاده کنید

هوای خشک و سینوس خشک، باعث افزایش فشار سینوس ها و سردرد می شوند. استفاده از دستگاه بخور برای تمیز نگه داشتن سینوس ها خیلی مفید است. بخار به مرطوب شدن مجاری سینوس و باریک شدن خلط که در طول زمان ضخیم تر شده است، کمک می کند. تحقیقی سال ۲۰۱۶ ، در مجله بین المللی تحقیقات پزشکی، حاکی از این است:  «استفاده از دستگاه بخور باعث پاکسازی بینی می شود.»

تحقیق دیگری  سال2019، در همان مجله، گزارش داده است:« علائم سینوزیت مزمن و عود کننده را نمی توان تنها با استفاده از دستگاه بخور از بین برد؛ اما نباید از فواید استفاده از آن غافل شد.»

شما می توانید از آب شرب در داخل این دستگاه استفاده کنید و یا آن را با گیاهان و یا اسانس های گیاهی مخلوط کرده و مثل چای دم کنید تا تخلیه سینوس بهتر صورت گیرد.

یک قابلمه را پر از آب کنید، بگذارید که به جوش بیاید و بعد آن را از روی گاز بردارید. چند قطره نعناع یا روغن اسانس نعناع را به آب داغ اضافه کنید. حوله را روی سر خود قرار دهید، سرتان را روی قابلمه ببرید و برای چند دقیقه نفس بکشید، این روش را ۲ تا ۴ بار، در روز تکرار کنید.

روش دیگر: در حمام را ببندید، دوش آب گرم بگیرید و در بخار حمام، ۵ تا ۱۰ دقیقه نفس بکشید. این روش را روزانه به مدت چند روز، انجام دهید تا علائم برطرف شوند.

سینوزیت

توجه: استفاده از دستگاه بخور برای کودکان کوچک، زنان باردار و افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه نمی شود!

2-روش لیپوساکشن یا ریختن محلول نمکی را امتحان کنید

حمام نمک، یکی دیگر از روشهای درمان سینوزیت، است. مجاری بینی خود را با محلول آب نمک شست‌وشو دهید. این کار به کاهش جمع شدن خلط یا تخلیه خلط کمک می کند. علاوه بر این، رطوبت را در پره های بینی شما افزایش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش التهاب و یا کاهش فشار رگ های خونی تان می‌شود. تحقیقی سال ۲۰۱۴، در مجله میکرو بیولوژی و ایمنی و عفونت حاکی از این است:« شست‌وشوی بینی، درمانی مناسب برای سینوزیت حاد در کودکان محسوب می‌شود.»  تحقیق دیگری سال ۲۰۱۷، در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی نیز گزارش داده است:« شست‌وشوی بینی  روش درمانی موثری برای بیماری های حاد و مزمن تنفسی است».

3-1 قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق چای خوری جوش شیرین را ترکیب کنید.

2-  این محلول را داخل ظرفی بریزید که هوا واردش نمی شود.

3- یک قاشق چای خوری از این مخلوط را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید.

4-  سرنگی را با این محلول پر کنید.

5-سرتان را در بالای سینک ظرفشویی بگیرید، محلول را داخل سوراخ بینی تان بریزید، در حالیکه سوراخ دیگر بینی تان را با دست گرفتید.

6- انگشت تان را بردارید و اجازه دهید که محلول از سوراخ دیگر بینی تخلیه شود.

7-‌ این مراحل را برای سوراخ دیگر بینی نیز تکرار کنید.

8- این روش را یک یا دو بار، در روز استفاده کنید.

3-آبرسانی مناسب

اگر از فشار سینوس یا گرفتگی بینی رنج می برید، نوشیدن آب کافی  خیلی مهم است. آبرسانی به تمیز کردن غشا مخاطی در سینوس ها و تخلیه خلط کمک می کند. از طرف دیگر، اگر مایعات به اندازه کافی مصرف نکنید، باعث کم شدن آب بدن و در نهایت افزایش خلط می شود . مقاله‌ای در مجله پزشکی خانواده کانادا، به حفظ آبرسانی پوست برای کاهش خلط که برای مقابله با علائم سینوزیت لازم است، تاکید کرده است. نوشیدن آب بهترین روش برای آبرسانی بدن است، می توانید مایعات از دست رفته بدنتان را از طریق غذاها و نوشیدنی ها، از قبیل: سوپ، چای گیاهی و میوه ها به دست آورید. در عین حال، الکل و کافئین هم هر دو ادرارآور هستند و در کاهش آب بدن نقش دارند. مصرف الکل و کافئین در زمان خواب، مضر است و می تواند باعث افزایش فشار سینوس ها شود.

درمان فشار سینوزیت

4-فلفل کاین، دکونژستانت طبیعی

فلفل کاینT یک درمان مناسب دیگر برای تسکین فشار سینوس هاست؛ چون یک دکونژستانت طبیعی است که به کاهش خلط و تخلیه سینوس ها کمک می کند. کپسایسین شیمیایی طبیعی در فلفل کاین به تسکین تورم و التهاب مجاری بینی کمک می کند. طبق تحقیقی که روی آلرژی، آسم و ایمنی شناسی صورت گرفت:« استفاده از اسپری بینی فلفل به کاهش التهاب سینوس کمک می کند».

  • یک قاشق چای خوری پودر کاین را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. چند بار در روز یک فنجان از آن را بنوشید.
  •  روش دیگر، استفاده از اسپری بینی حاوی فلفل کاین است، این اسپری به آسانی در داروخانه ها موجود است. طبق راهنما از آن استفاده کنید.

5- از روغن اسانس اوکالیپتوس استفاده کنید

روغن اسانس اوکالیپتوس می تواند به رفع گرفتگی سینوس ها کمک کند. خاصیت ضد التهابی قوی این داروی نیروبخش، برای خلاص شدن شما از فشار سینوس ها موثر است. روغن اوکالیپتوس درمانی موثر برای سینوزیت محسوب می‌شود که حاوی سینئول می‌باشد.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2019/11/eucalyptus-essential-oils-with-branches-eucalyptus_51524-1171.jpg

  • چند قطره روغن اسانس اوکالیپتوس را به آب داغ اضافه کرده و بخار آب را تنفس کنید. این روند را چند بار تکرار کنید تا دردتان کاهش پیدا کند.
  •  هم چنین چند قطره روغن اکالیپتوس را با روغن هایی، مثل: روغن بادام و جوجوبا ترکیب کنید. این روغن را به آرامی روی نواحی آسیب دیده، اطراف بینی، پیشانی، شقیقه ها و گونه های تان بمالید.

6- از کمپرس آب گرم استفاده کنید

استفاده از کمپرس آب گرم در ناحیه سینوس، می تواند به کاهش فشار کمک کند. یکی از روش های آسان برای انجام این کار، استفاده از حمام آب گرم است. کمپرس آب گرم باعث تسکین درد التهاب بینی می شود.

  • یک حوله را درون آب گرم قرار دهید. آب اضافی حوله را بگیرید. آن را روی بینی و پشت سرتان قرار دهید. این کار را به مدت 3 تا 5 دقیقه انجام دهید. در صورت لزوم تا زمان برطرف شدن خلط این روش را تکرار دهید.
  • می توانید یک حوله داغ و نمناک را اطراف بینی، گونه ها و چشمان تان برای تسکین درد قرار دهید.

7-  ماساژ درمانی

ماساژ درمانی، روش درمانی ساده و موثری برای درمان سینوزیت و کاهش فشار سینوس هاست. ماساژ، باعث بهبود گردش خون می شود و به کاهش خلط و تسهیل حرکت خلط در سینوس ها کمک می کند. احتملا این روش، روشی سریع برای درمان فشار سینوس ها محسوب می‌شود.

درد و فشار سینوس ها

1- کمی روغن زیتون را داغ کنید و چند قطره روغن نعناع به آن اضافه کنید.

2- دراز بکشید و روغن را داخل بینی تان بریزید.

3- هر دو طرف بینی را به مدت یک دقیقه، با استفاده از انگشت شست و سبابه، ماساژ دهید.

4- یک دقیقه استراحت کنید و دوباره این روش را امتحان کنید.

5- این روش را 5 تا 7 بار تکرارکنید.

6- این کار را روزانه به مدت چند بار، ادامه دهید.

موقع انجام این ماساژ، مطمئن شوید که از دهان، نه از راه بینی نفس می کشید.

8-افزایش رطوبت

افزایش رطوبت در خانه و یا اتاقی که در آن می خوابید، می تواند به درمان سینوزیت کمک کند و باعث کاهش فشار سینوس ها شود. سینوس ها برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند، نیاز به یک محیط مرطوب دارند. هوای مرطوب می تواند باعث کاهش تورم بافت های عصبی و رگ های خونی در بینی و سینوس ها شود؛ به عبارت دیگر، کاهش رطوبت هوا می تواند حفره سینوس را که باعث جمع شدن خلط می شود، تحریک کند.

آکادمی پزشکی گوش و حلق و بینی اتورینولارینگولوژی و جراحی  های سر و گردن، توصیه می کند که محیط تنفسی خود را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید تا مانع خشک شدن سینوس ها شود. بنابراین توصیه می شود که از دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید و میزان رطوبت محیط را 45 تا 50 درصد حفظ کنید. به جای استفاده از دستگاه مرطوب کننده تجاری ، یک کاسه آب داغ را کف اتاق خواب قرار دهید که باعث افزایش رطوبت هوا شود. اطمینان حاصل کنید که آن را در مکانی امن قرار دادید که به آن برخورد نمی کنید یا پاهایتان را روی آن نمی گذارید.

دستگاه مرطوب کننده را تمیز نگه دارید تا از رشد باکتری ها و کپک جلوگیری کنید.

9-خواب و استراحت کافی

وقتی به دلیل افزایش فشار سینوس ها سردرد دارید، در کیفیت خوابتان اختلال ایجاد می‌شود؛ با این حال، استراحت کافی و بستن چشم ها برای درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است. یک خواب خوب شبانه می تواند به درمان تان کمک کند. موقع استراحت، بدن شما قادر به تولید گلبول های سفید بیشتری برای مبارزه با ویروس ها و باکتری هاست؛ اما خوابیدن غلط ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی شود. اگر نحوه ی خوابیدن تان صحیح نباشد، باعث بدن درد می شود. بنابراین باید نحوه ی خوابیدن تان را تغییر دهید. نباید به صورت صاف روی تخت بخوابید؛ چون می تواند باعث افزایش خلط در مجاری بینی و فشار بر سینوس ها شود. این نحوه غلط خوابیدن باعث می‌شود تا به علت تنگی نفس، از خواب بپرید که می تواند به طور قابل توجهی چرخه خواب شما را مختل کند. به جای آن، چند تا بالش زیر سرتان بگذارید، این کار از افزایش خلط جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود، راحت تر نفس بکشید. برای اینکه بهتر بخوابید، از شرکت در فعالیت هایی که نیاز به تحرک زیاد دارند یا مصرف نوشیدنی های حای قند و کافئین نزدیک زمان خواب، اجتناب کنید.

نکات اضافی

  • تنفس عمیق و مدیتیشن را برای حفظ آرامش و کاهش فشار سینوس ها تمرین کنید. فعالیت جسمانی می تواند باعث افزایش گردش خون و کاهش خلط شده و تنفس تان را بهبود بخشد.
  • از شنا کردن در استخری که در آن از آب کلردار استفاده شده است، اجتناب کنید؛ چون می تواند باعث تحریک مجاری بینی تان شود.
  • طب فشاری،  یک روش طب سنتی چینی است که ممکن است علائم بیماری را کاهش دهد.
  • اگر فشار سینوس به علت بروز آلرژی است، قبل از خواب آنتی هیستامین مصرف کنید.
  • برای کاهش خلط قبل از خواب، بینی تان را بگیرید؛ اما نباید زیاد این کار را انجام دهید، چون باعث افزایش تحریک سینوس و حرکت باکتری های مضر به سمت سینوس ها می شود.

مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

سوزن سوزن شدن صورت نشانه چیست؟ بهترین روش ها برای درمان گزگز صورت
عدم تعادل هورمونی در زنان و مردان و درمان آن با تغذیه و ورزش
التهاب دور دهان و روش های خانگی برای درمان سریع این بیماری

 

منبع