ورم پوست اطراف دهان نوعی التهاب است. در این حالت، پوست اطراف دهان شما جوش می‌زند. علت دقیق آن هنوز مشخص نیست؛ اما متخصصان باور دارند که وقتی شما از کرم‌های خاصی استفاده می‌کنید، پوست‌تان به آنها حساسیت نشان می‌دهد و ملتهب می‌شود. علاوه بر این، اسپری‌های بینی حاوی « کورتیکواستروئید» هستند که ممکن است حساسیت‌زا باشند. کرم‌های سنگین پوست حاوی مقداری پترالاتوم یا پارافین هستند که احتمالا به بروز التهاب دور دهان منجر می‌شوند.

عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، روزاسه (rosasea)، تراوش بیش از حد آب دهان، استفاده از خمیردندان تاریخ مصرف گذشته، قرص‌های ضدبارداری و کرم‌های ضدآفتاب همگی از عوامل حساسیت‌زای پوست هستند.

التهاب دور دهان در میان زنان جوان خیلی رایج است؛ اما مردان و کودکان کم‌سن نیز ممکن است آن را تجربه کنند. کسانی که سابقه آلرژی دارند یا تعادل هورمون‌هایشان به هم ریخته است، بیش از دیگران در معرض ابتلا به التهاب پوست اطراف دهان هستند.

در این حالت، معمولا جوش‌های قرمزی در اطراف دهان و بینی ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها در بعضی مواقع، تنها پوست و گاهی آبکی هستند. بعضی اوقات هم به آکنه شباهت دارند؛ بنابراین شما احساس سوزش یا خارش می‌کنید. هر چقدر که این التهاب بیشتر شود، سوزش و خارش آن هم افزایش می‌یابد.

این مشکل ممکن است چند ماه طول بکشد و درمان آن طولانی شود. زمانی که در حال درمان این جوش‌ها هستید، مصرف بعضی از کرم‌ها یا اسپری‌های بینی را که حاوی استروئید هستند، کنار بگذارید. سعی کنید حتی از کرم صورت معمولی هم استفاده نکنید!

درمان ساده التهاب دور دهان

درمان خانگی التهاب دور دهان

در کنار درمان‌های طبی، چند راه خانگی ساده وجود دارد که با کمک آنها خیلی زود درمان می‌شوید. در دکتر چک قصد داریم این روش های خانگی را به شما بیاموزیم. با ما همراه باشید…

۱. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین روش‌های درمان این مشکل است. سرکه سیب باکتری‌ها، قارچ‌ها ، ویروس‌ها و هر آنچه باعث به وجود آمدن این جوش‌ها می‌شود را از بین می‌برد. این سرکه خاصیت ضد التهابی بسیار قوی نیز دارد که خیلی سریع، پوست قرمز ملتهب و جوش‌های دردناک‌تان را از بین می‌برد.

سرکه سیب برای درمان عدم تحمل لاکتوز

  • سرکه سیب خام و تصفیه‌نشده را با مقدار مساوی آب معدنی مخلوط کنید تا کمی رقیق شود. یک گلوله پنبه‌ای را داخل آن فرو کنید و آن را روی پوست آسیب‌دیده بمالید. بعد از بیست دقیقه آن را بشویید و سپس پوست‌تان را با روغن زیتون یا جوجوبا (Jojoba) مرطوب کنید. دو یا سه بار، در روز این کار را انجام دهید و حداقل یک تا دو هفته آن را ادامه دهید.
  • شما می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و تصفیه‌نشده را با یک لیوان آب ولرم مخلوط نمایید و روزی یک یا دو بار، از آن بنوشید تا زیر پوست‌تان هم احیا شود.

توجه: اگر پوست‌تان خیلی حساس است، حتما سرکه سیب را قبل از استفاده رقیق کنید!

۲. عصاره دانه گریپ فروت

عصاره دانه گریپ‌ فروت یک درمان بسیار خوب طبیعی برای التهاب پوست اطراف دهان است. این ماده ضدقارچ، ضدآلودگی و ضدالتهاب است که علائم و نشانه‌های دردناک التهاب را از بین می‌برد. همچنین، عمق پوست و جرم‌های عفونت‌زا را پاک می‌کند.

  • ۵ یا ۶ قطره عصاره دانه گریپ‌فروت را با یک قاشق غذاخوری روغن کرچک یا روغن دیگری مخلوط کنید. با استفاده از یک گلوله پنبه‌ای آن را روی پوست‌تان بمالید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را با آب بشویید. روزی دو یا سه بار، این کار را تکرار کنید.
  • می‌توانید همچنین قرص این عصاره را مصرف کنید. با پزشک‌تان مشورت کنید تا دوز مناسبی از آن را برای‌تان تجویز کند.

گریپ فروت

۳. Colloidal Silver

این دارو راه حلی ساده است که می‌توانید آن را در خانه امتحان کنید. این آنتی‌بیوتیک طبیعی سم‌های بدن را از بین می‌برد و از رشد جرم‌هایی که التهاب را بدتر می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

از طرفی دیگر، پوست را نرم و لطیف می‌کند. کسانی که پوست حساسی دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند تا حساسیت پوستی‌شان کاهش یابد.

  • پوست‌تان را با آب ولرم بشویید و با حوله تمیز خشک کنید. یک یا دو قطره Colloidal Silver روی پوست آسیب‌دیده بمالید. روزی دو یا سه بار، این کار را انجام دهید.
  • از پماد آن هم می‌توانید استفاده کنید.

۴. ماست

ماست ساده بدون شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی، برای لطیف کردن پوست خیلی مفید است. ماست غنی از باکتری‌های مفید است و ضدباکتری قوی محسوب می‌شود که باکتری‌های مضر را از روی پوست پاک می‌کند. ماست حاوی مواد نرم‌کننده و خنک‌کننده است که التهاب، قرمزی و درد پوست را کاهش می‌دهد.

  •  یک لایه ماست یونانی را روی پوست‌تان بمالید و اجازه دهید خشک شود. بعد آن را با آب خنک بشویید. تا چند هفته روزی دو یا سه بار، این کار را انجام دهید.
  • به جای آن می‌توانید که یک قاشق غذاخوری عسل را با دو قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. آن را روی پوست آسیب‌دیده بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب بشویید. تا چند هفته روزی دو بار، این کار را انجام دهید.
  • ماست را در رژیم غذایی‌تان جای دهید؛ چون به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و میکروب‌ها را از بین می‌برد.

۵. آلوئه ورا

آلوئه ورا درمان خانگی مناسب برای انواع مشکلات پوستی از جمله التهاب دور دهان است. این گیاه مواد ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد که خارش و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین، نرم‌کننده ای طبیعی برای پوست‌های خشک محسوب می‌شود.

 آب آلوئه ورا برای درمان عدم تحمل لاکتوز

  • از ژل آلوئه ورا تازه ،چند بار در روز استفاده کنید و این کار را تا چند هفته ادامه دهید.
  • ۴ قاشق غذاخوری پوره این ژل را در یک لیوان کوچک بریزید. ۵ قطره روغن لوندر و روغن درخت چای هم به آن اضافه کنید. روزی دو بار، محلول را روی پوست‌تان بمالید. این محلول را در جای خنک نگه دارید.

۶. جوی دو سر

برای رهایی از خارش، جوش و سوزش پوست‌تان از جوی دوسر استفاده کنید. جوی دوسر برای از بین بردن خارش و التهاب پوست خیلی موثر است؛ چون حاوی مواد ضدالتهابی است و پوست را نرم و مرطوب نگه داشته و روند درمان را سریع‌تر می‌کند.

  • یک دوم فنجان جوی دو سر را با کمی آب مخلوط کنید. آن را روی پوست آسیب‌دیده بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس با آب سرد بشویید. روزی یک یا دو بار این کار را انجام دهید تا جوش‌ها از بین بروند.
  • به جای آن، می‌توانید مقداری جوی دو سر و همان اندازه ماست ساده را با کمی عسل مخلوط کنید. آن را روی صورت‌تان بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا خشک شود. روزی یک بار، این روش را امتحان کنید تا کاملا التهاب از بین برود.

۷. عسل

عسل یکی دیگر از راه های درمان التهاب دور دهان است . عسل التهاب پوست را کاملا از بین می‌برد. چون خاصیت ضدباکتریایی و ضدگندیدگی دارد و برای کاهش التهاب و خارش بسیار مفید است.

عسل

۱. کمی عسل را روی پوست آسیب‌دیده بمالید.

۲. صبر کنید تا خشک شود، بعد آن را با آب ولرم بشویید.

۳. روزی دو بار، این مراحل را انجام دهید.

۸. گل همیشه بهار

روشی ساده و بسیار مؤثر برای درمان التهاب پوست دهان، استفاده از گل همیشه بهار است. این گیاه خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و مرطوب‌کنندگی دارد که خارش و التهاب پوست را از بین می‌برد.

وقتی از این گل استفاده می‌کنید، درمانتان زودتر به نتیجه می‌رسد.

۱. کمی کره را در ظرفی بریزید.

۲. کمی آب به آن اضافه کنید و به آن حرارت دهید تا کره آب شود.

۳. آن را از روی حرارت بردارید و ۳ تا ۵ قطره عصاره گل همیشه بهار به آن اضافه کنید.

۴. آن را خوب مخلوط کنید و اجازه دهید یک تا دو ساعت، بماند تا مواد آن به خورد هم بروند.

۵. روزی دو یا سه بار، از آن به عنوان کرم استفاده کنید و تا چند هفته این کار را انجام دهید.

۹. زردچوبه

زردچوبه درمان طبیعی بسیار مفیدی است؛ زیرا حاوی مواد ضدالتهابی است که التهاب و خارش ناشی از ورم پوست را از بین می‌برد. همچنین، خاصیت ضد آلودگی دارد که خطر ابتلا به عفونت و مشکلات التهابی را کاهش می‌دهد.

زردچوبه برای زمستان

  • کمی پودر زردچوبه را با مقداری آب یا عسل محلی مخلوط کنید تا به شکل ماسک دربیاید. ماسک را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست آسیب‌دیده بمالید. سپس  آن را با آب خنک بشویید. روزی دو یا سه بار، این روش را انجام دهید.
  • شما می‌توانید همچنین شیر گرم را با زردچوبه مخلوط کنید و روزی دو بار از آن بنوشید تا درد زیر پوست‌تان هم تسکین پیدا کند. برای درست کردن این مایع، یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک لیوان شیر مخلوط کنید و آن را بجوشانید.

۱۰. روغن چریش( Neem)

روغن جریش هم میتواند التهاب دور دهان شما را درمان کند . روغن گیاهی چریش در گذشته برای درمان بیماری‌های پوستی مختلف در هند استفاده می‌شده است. این روش خانگی سنتی مشکلاتی، مانند: جذام، زخم و جوش را برطرف می‌کند.

این روغن غنی از مواد ضدباکتریایی و ضدالتهابی است و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد. از طرفی دیگر، خارش پوست را از بین می‌برد و پوست را نرم می‌کند.

  • چند قطره روغن Neem اورگانیک را با یک قاشق غذاخوری روغن کریر یا جوجوبا یا روغن زیتون مخلوط کنید. آن را روی پوست آسیب‌دیده بمالید و نیم ساعت یا بیشتر صبر کنید. تا چند هفته، روزی یک بار این کار را انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید از محصولات و کرم‌های آن استفاده کنید تا پوست‌تان نرم شود.

توصیه‌های بیشتر برای جلوگیری و درمان التهاب دور دهان

  • از کرم زینک‌اکسید استفاده کنید تا جوش‌های پوست‌تان از بین برود.
  • از داروهای روغن پامچال استفاده کنید؛ زیرا اسیدهای چرب اصلی این روغن پوست‌تان را بهتر می‌کند.
  • از کرم‌های صورت نامناسب و تمیزکننده‌های ادکلنی استفاده نکنید.
  • برای شستن صورت‌تان فقط از آب ولرم استفاده کنید.
  • لوازم آرایشی و کرم‌های ضدآفتاب را کنار بگذارید.
  • روبالشی‌ها و حوله‌هایتان را دائما با آب داغ بشویید.
  • مصرف غذاهای پرنمک یا تند را محدود کنید؛ چون پوست‌ اطراف دهانتان را تحریک می‌کنند.
  • خیلی در معرض اشعه فرابنفش خورشید، گرما و باد قرار نگیرید.
  • کمپرس سرد و تر روی صورت‌تان بگذارید تا پوست‌تان نرم شود.
  • پوست آسیب‌دیده را نخارانید.
  • پوست‌تان را با روغن‌های طبیعی، مانند: روغن جوجوبا یا نارگیل مرطوب نگه دارید (روغن نارگیل در بعضی از مواقع، حساسیت‌زا است) تا علائم ورم پوست دهانتان کاهش یابد.

 

منبع