حتما خودتان هم بارها شنیده اید که می گویند هر رژیم غذایی برای یک نفر جواب می دهد و یک رژیم سالم برای شما ممکن است برای دیگری بی فایده باشد.

در اینجا می گوییم که چگونه باید با توجه به اهداف، سبک زندگی و فاکتورهای دیگر یک رژیم غذایی مطلوب برای خود انتخاب کنید.

تعیین اهداف شخصی و نیازهای سلامتی

باید با توجه به وضعیت سلامتی و سبک زندگی خود، یک رژیم غذایی مطلوب و سالم را انتخاب کنید. با این سه قدم شروع کنید:

1. گذشته را بررسی کنید

در اولین قدم، باید نگاهی به رژیم های غذایی گذشته خود داشته باشید و از خودتان بپرسید که چه کارهایی باید انجام دهم تا از نظر فیزیکی و روحی احساس بهتری داشته باشم.

هنگام انتخاب رژیم غذایی، باید حواستان باشد که میزان غلات سبوس دار آن زیاد بوده و میزان غذاهای فراوری شده کمی داشته باشد.

2. تعیین اهداف

اهدافی که می توانید برای خودتان تعیین کنید، عبارت اند از:

  • کاهش وزن و/یا کنترل وزن؛
  • افزایش انرژی بدن؛
  • صرفه جویی در هزینه ها؛
  • انتخاب غذاهای اقتصادی تر؛
  • پیشگیری از بیماری و کنترل عارضه ها؛
  • سلامت روان؛
  • ارتقا سلامت عمومی بدن.

3. تعیین انتظارات واقع بینانه

تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد و در اصل باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. مثلا رژیم های غذایی فلکسترین یا رژیم مدیترانه ای در صورتی تاثیر دارد که قصد پیشگیری از ابتلا به دیابت یا کنترل این عارضه را دارد. از طرف مقابل، رژیم غذایی دش بیشتر برای جلوگیری از فشار خون بالا و افزایش سلامت قلب تاثیرگذار است.

به گفته محققان، “منظورمان این است که انتظار نداشته باشید با یک رژیم غذایی به تمام اهداف خود برسید. این رژیم های غذایی نباید جایگزین دارو و درمان شوند.”

این را هم در نظر داشته باشید که هر کدام از این رژیم های غذایی برای چه افرادی مناسب بوده و به چه افرادی توصیه نمی شود؛ مثلا رژیم غذایی کتو به بیماران مبتلا به بیماری کبدی توصیه نمی شود.

رژیم سالم

رژیم سالم؛ ارزیابی رژیم های غذایی

صرفا به این خاطر که یکدفعه یک رژیم غذایی باب و متداول می شود، به این معنی نیست که بهترین گزینه برای شما است. چندین فاکتور وجود دارد که در هنگام انتخاب رژیم باید مد نظر قرار دهید. این فاکتورها عبارت اند از:

1. اولویت های شخصی خود را در نظر بگیرید.

بعد از تهیه لیست از رژیم های غذایی با توجه به موارد گفته شده در قسمت قبل، حالا باید جزییات دقیق تری درباره رژیم به دست آورید.

2. به معایب این رژیم توجه کنید.

یک واقعیت آشکار: اگر فقط یکی از خوراکی های ذکر شده در یک رژیم غذایی را دوست نداشته باشید، احتمال تبعیت از این رژیم خیلی کم می شود.

به گفته یکی از محققان، “وقتی فرد نتواند غذای مورد علاقه اش را بخورد، شروع به زیاده روی در غذا خوردن می کند؛ به طبع آن، الگوهای غذایی ناسالم شکل می گیرند.”

3. خطرات تبعیت از رژیم را در نظر بگیرید.

اگر یک گروه غذایی مشخص در رژیم حذف شده باشد، این رژیم به سلامتی لطمه می زند. رژیم های غذایی که محدودیت زیادی دارند، به خستگی مفرط، کمبود مواد مغذی بدن، تغییرات قابل توجه در وزن و الگوهای غذایی نادرست ختم می شوند.”