اگر قصد تبعیت از رژیم غذایی کتو را دارید اما نمی توانید بهترین خوراکی ها در این رژیم را انتخاب کنید، ما در اینجا یک راهنما تهیه کرده ایم.

رژیم غذایی کتو چگونه رژیمی است؟

این رژیم غذایی در وهله اول با اهداف درمانی برای کودکانی تجویز می شود که به صرع مبتلا هستند و با این رژیم سعی می شود تعداد حملات ناشی از این بیماری کم شود. تمام این اتفاقات در نتیجه فرایندی به نام کتوزیس رخ می دهند.

در فرایند کتوزیس، بدن به جای این که انرژی مورد نیازش را از طریق گلوکوز موجود در کربوهیدرات ها تامین کند، بافت های چربی انباشته شده را می سوزاند. نتیجه چه می شود؟ کاهش وزن.

اما امروزه مردم با هدف کم کردن وزن و نه صرفا به خاطر دلایل پزشکی، از این رژیم تبعیت می کنند.

بهترین نوشیدنی ها و خوراکی های کتو

به گفته یک متخصص تغذیه، به طور کلی در این رژیم غذایی باید مصرف غذاهای سبوس دار و سالم را هدف قرار دهید. به عبارت دیگر، نباید خوراکی های فراوری شده مصرف کنید.

در ادامه به بهترین خوراکی ها و نوشیدنی هایی اشاره می کنیم که باعث شکل گیری فرایند کتوزیس در بدن و کاهش وزن می شوند.

رژیم غذایی کتو: کدام خوراکی ها بهتر است؟

آواکادو در رژیم غذایی کتو

اولین و مهم ترین خوراکی در این رژیم غذایی که حتما باید مصرف شود، آواکادو است. این میوه سرشار از چربی تک غیراشباع، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. علاوه بر این، آواکادو باعث حس سیری می شود.

قارچ پورتوبلو

قارچ پورتوبلو سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، کوپر و سلنیوم و همین طور، ویتامین B است. به طور کلی، انواع قارچ ها میزان کربوهیدرات پایین و پروتئین فراوان دارند.

سبزیجات غیرنشاسته ای

به طور کلی، سبزیجات مزایای زیادی برای بدن دارند اما در رژیم غذایی کتو باید سبزیجات غیرنشاسته ای با میزان کربوهیدرات پایین مصرف کنید.

مارچوبه، چغندر، کلم بروکلی، کلم، کرفس، خیار، پیاز، فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی از جمله سبزیجات فاقد نشاسته هستند.

پروتئین های بدون چربی مخصوص رژیم غذایی کتو

ماکیان، غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات و ماست همگی حاوی پروتئین بدون چربی هستند که حتما باید در این رژیم غذایی قرار داشته باشند.

ماهی های چرب مثل سالمون و تن هم گزینه های بی نظیری هستند زیرا چربی سالم فراوانی دارند. نباید در مصرف گوشت قرمز زیاده روی کنید. مصرف گوشت گاو ممنوع است زیرا قند، نیتریت و مواد اعتیاد آوری زیادی دارد.

آجیل و کره انواع آجیل

آجیل و کره تهیه شده از آن ها حتما باید در این رژیم غذایی وجود داشته باشند زیرا کربوهیدرات بسیار اندک و چربی سالم زیادی دارند.

پزشکان توصیه می کنند کره بادام زمینی مصرف نکنید زیرا میزان کربوهیدرات زیادی دارند.

توت

یکی از گروه های غذایی که مصرف آن ها در رژیم غذایی کتو محدود شده است، میوه ها می باشد. البته توت ها استثنا هستند. این میوه ها سرشار از مواد شیمیایی گیاهی یا به عبارت دیگر، آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان و زوال عقل را کم می کنند.