بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، اگر استامینوفن به طور مرتب و حتی در دوزهای متوسط مصرف شود، پروتئین های موجود در بافت قلب را تغییر می دهد.

این مقاله قرار است هفته آینده در کالیفرنیا ارائه شود.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “بررسی های ما نشان می دهد که حتی مصرف متوسط – یعنی روزانه 500 میلی گرم – استامینوفن هم باعث تغییر تعداد زیادی از مسیرهای ارسال سیگنال در داخل قلب می شود.”

مصرف متوسط استامینوفن و تغییر عملکرد قلب؛ پیش زمینه

تصور کلی بر این است که اگر استامینوفن در دوزهای تجویزی و به طور مرتب مصرف شود، هیچ خطر و عوارض جانبی برای بیمار نخواهد داشت. استامینوفن یک ترکیب فعال در تایلنول و بسیاری از داروهای مسکن است.

حتی گاهی اوقات استامینوفن به جای داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری قلبی هم تجویز می شود.

تا پیش از این مطالعاتی در همین زمینه انجام شده بود. اما نتایج نشان می داد که مصرف این قرص در دوزهای بالا منجر به بیماری قلبی می شود، نه در دوزهای پایین.

مصرف متوسط استامینوفن و تغییر عملکرد قلب

درباره مطالعه

دانشمندان برای این که نحوه واکنش بدن نسبت به استامینوفن را ارزیابی کنند، میزان پروتئین های مختلف در بافت های قلب را بررسی کردند. آن ها تاثیرات استامینوفن بر تعادل میان پروتئین های موجود در قلب را بررسی کردند.

محققان موش ها را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه آب فاقد استامینوفن و به گروه دوم آب حاوی 500 میلی گرم از این دارو داده شد.

هر قرص تایلنول حاوی 500 میلی گرم استامینوفن است.

یافته های مطالعه

بعد از گذشت پنج روز، محققان وضعیت آن دسته از موش هایی که استامینوفن به آن ها داده شده بود را بررسی کردند. بر اساس گفته ها، میزان پروتئین های مرتبط با مسیرهای بیوشیمی که در کارهای مختلف مثل تولید انرژی، مصرف آنتی اکسیدان و تجزیه پروتئین های آسیب دیده حضور داشتند، بسیار تغییر کرده بود.

به گفته یکی از محققان، “ما انتظار داشتیم که فقط دو تا سه مسیر تغییر کنند اما در واقعیت بیش از 20 مسیر مختلف ارسال سیگنال دچار تغییر شدند.”

نتایج به دست آمده نشان می دهد که مصرف استامینوفن در دوزهای متوسط تا زیاد و برای طولانی مدت به قلب آسیب می زند. علت این امر، بروز استرس اکسیداتیو یا انباشته شدن سموم در نتیجه تجزیه استامینوفن است.

با این که بدن معمولا سموم را نابود کرده و اجازه نمی دهد آسیبی به بافت ها وارد شود اما وقتی که فرد به طور مرتب و در دوزهای متوسط این دارو را مصرف کند، بدن دیگر قادر به دفع تمام سموم نیست.

البته این مطالعه یک سری محدودیت هایی هم دارد. مطالعه بر روی موش ها انجام شد و الزاما به معنی مشاهده نتایج یکسان در انسان نیست. محققان توصیه می کنند که این قرص فقط باید هر از گاهی و در دوزهای محدود مصرف شود.