در مقاله ای که به تازگی در ژورنال آلزایمر و زوال عقل منتشر شده است، محققان از یک پلتفرم بی نظیر مبتنی بر آنتی بادی های مونوکلونال رونمایی کردند. آن ها درباره تاثیر روش آنتی بادی تراپی بر روی بیماران آلزایمر تحقیق کردند.

بیماران آلزایمر؛ مقدمه

هدف از ساخت این پلتفرم، اطلاع رسانی درباره رویکردهای مرتبط با روش های درمانی بیماری آلزایمر در آینده است و از چندین آنتی ژن تشکیل شده است. ژن ApoE که مهم ترین فاکتور خطرناک در بیماری آلزایمر است، توسط این آنتی ژن ها هدف قرار داده می شود.

پیش زمینه

اخیرا دانشمندان به یک مورد خاص برخورد کردند: یک خانم اهل کلمبیا که ژن PSEN1 او دچار چهش شده بود. به همین خاطر هم در 40 سالگی در خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از آلزایمر قرار گرفته بود. جالب است که این خانم تا 70 سالگی به زوال عقل مبتلا نشد. با وجود این که میزان آمیلوئیدهای بدنش زیاد شده بود اما تمام اعصاب دچار تحلیل نشده بودند.

بیماران آلزایمر؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های موجود در چندین پایگاه داده را بررسی کردند تا درباره روش های درمانی آلزایمر که این ژن خطرناک را هدف قرار می دهند، تحقیق کنند. مواد زیستی زیادی برای کاهش میزان ApoE طراحی شده بود اما هیچ کدام به طور مشخص آمینو اسید آرژنین در جایگاه 136 از حامل ژن جهش یافته PSEN1 را هدف قرار نمی دادند. به طبع بروز این جهش نیز بدن در برابر ابتلا به آلزایمر اتوزومال غالب مقاوم می شد. آلزایمر اتوزومال غالب یک نوع پیشرفته تر و تهاجمی تر از این بیماری است.

محققان پپتیدهای مرتبط با این مورد را بررسی کردند. این پپتیدها باعث بروز واکنش دفاعی در موش ها شده بود و به واسطه آن هم خطوط سلولی هیبریدوما اقدام به ترشح آنتی های بسیار ویژه ضد ApoE می کنند.

آنتی بادی تراپی و بیماران آلزایمر

یافته های مطالعه

پس از بررسی پیوندها مشخص شد که تمام آنتی بادی های مونوکلونال تمام گونه های تست شده ApoE را هدف قرار دادند. آنتی بادی های ضد ApoE-HSPG، به ویژه دو آنتی بادی 7C11 و 1H4، به طور ویژه گونه های ApoE2 و ApoE4 را هدف قرار می دهند.

بررسی های بیولوژیکی نیز نشان داد آنتی بادی 7C11 بیشترین جاذبه اتصال با ApoE4 را دارد.

بیماران آلزایمر؛ نتیجه گیری

در میان تمام آنتی بادی های مونوکلونال که گونه های ApoE3/ ApoE3Ch را هدف قرار می دهند، آنتی بادی 7C11 موثرترین گونه موجود است زیرا جاذبه زیاد به ApoE4 دارد. ApoE4 هم قوی ترین فاکتور خطرناک در ابتلا به آلزایمر در سنین بالا است. علاوه بر این، این آنتی بادی یک ارتباط بالینی با ApoE3 هم دارد.

مسئله ای که از همه مهم تر بود، جفت نشدن هیچ کدام از آنتی بادی های مونوکلونال با ApoE موش بود؛ این یافته نشان می دهد که این آنتی بادی صرفا مختص ApoE انسان است.

محققان می گویند باید مطالعات بیشتری درباره روش های هدف قرار دادن ApoE انجام شده تا بهترین و موثرترین روش برای درمان تمام بیماران آلزایمر کشف شود.