یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد کودکان و نوجوانی که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند، بیش از سایرین در خطر کمبود آهن قرار دارند.

کودکان دچار اضافه وزن و چاقی مفرط و ریسک کمبود آهن؛ پیش زمینه

کمبود آهن تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد مغز کودکان دارد؛ از کاهش قدرت تمرکز، حواس و تضعیف حافظه گرفته تا افزایش ریسک ابتلا به بیماری هایی مثل اوتیسم و اختلال نقص توجه و بیش فعالی.

بزرگسالانی که دچار چاقی مفرط هستند هم همین مشکلات را دارند و این رابطه تایید شده است؛ اما این اولین مطالعه ای است که تاثیر این فاکتور را در کودکان بررسی می کند.

جالب است بدانید میزان ویتامین ها و مواد معدنی حتی در افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی مفرط هستند و از یک رژیم غذایی بی کیفیت تبعیت می کنند هم کم می شود. معمولا مردم کشورهای غربی خوراکی های فوق فراوری شده و سرشار از قند، چربی و نمک مصرف می کنند.

بین سال های 2000 تا 2017، تعداد کودکان آفریقایی زیر پنج سال که دچار اضافه وزن هستند از 6.6 میلیون نفر به 9.7 میلیون نفر و تعداد کودکان آسیایی زیر پنج سال از 13.9 میلیون نفر به 17.5 میلیون نفر افزایش یافته است.

علاوه بر این، در همین بازه زمانی تعداد کودکانی که رشدشان متوقف شده و قد کوتاه هستند هم از 50.6 میلیون نفر به 58.7 میلیون نفر رسیده است.

کودکان دچار اضافه وزن و چاقی مفرط و ریسک کمبود آهن

درباره مطالعه

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “افزایش تعداد این افراد نشان می دهد که سوء تغذیه چه در اثر روی آوردن به رژیم های غذایی غربی و چه در اثر فقر یک مشکل جدی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. در انگلستان، از هر سه نوجوان 11 ساله یک نفر دچار چاقی مفرط یا اضافه وزن است. داده های ما نشان می دهد که حتی التهاب در بدن نوجوانانی که دچار اضافه وزن هستند هم منجر به کمبود آهن بدن می شود.”

وی در ادامه می گوید، “کمبود آهن خودش یک مسئله مهم است؛ اما مسئله اصلی این است که وقتی بدن برای بلند مدت دچار التهاب شود، فرد به بیماری قلبی، دیابت و کبد چرب مبتلا می شود.”

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های به دست آمده از هزاران مقاله پزشکی مربوط به 44 کشور را بررسی کردند. میزان آهن، ویتامین ها و دیگر مواد معدنی موجود در بدن افراد زیر 24 سال در کنار وزن شان بررسی شده بود.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که کودکان و نوجوانانی که دچار کمبود وزن یا اضافه وزن هستند، ریسک کاهش آهن بدن یک تهدید جدی برای آن ها است.

از طرف مقابل، مقدار زینک و ویتامین A فقط در بدن آن دسته از کودکانی کم شده بود که دچار سوء تغذیه بودند. به همین خاطر هم دانشمندان به این نتیجه رسیدند که علت کمبود آهن در بدن کودکانی که دچار اضافه وزن هستند، بروز التهاب و ایجاد اختلال در مکانیسم تنظیم جذب آهن است.

به گفته محققان، افزایش تحرک بدنی و تبعیت از یک رژیم غذایی سالم منجر به کاهش التهاب کل بدن و افزایش سطح آهن می شود.