13 اشتباه رایج میان بیماران مبتلا به هموروئید( بواسیر) وجود دارد که  نتیجه آن وخیم شدن هموروئید ، خونریزی، درد، خارش در قسمت بیرونی مقعد و جوش های پوستی است.

مسلما زندگی کردن با بیماری هموروئید بر تمام جوانب زندگی روزانه افراد تاثیر می گذارد. افراد مبتلا مجبور هستند که هر روز کارهای تکراری انجام دهند، به توالت بروند، به محل کار خود رفته و کل روز را در اداره کوچک خود به تنهایی به پایان برسانند. مسلما این کارها بسیار چالش برانگیز است زیرا درد، حس ناراحتی و خارش قسمت بیرونی مقعد (که نیازی به ذکر آن نیست) بیمار را آزار می دهد. بیشتر پرشکان متخصص می گویند که هموروئید یک بیماری معمولی است؛ البته فقط بیمارانی که گریبان گیرش هستند، مشکلات آن را درک می کنند. باید در زمینه علت این بیماری اطلاعات خود را بیشتر کنید.

اینفوگرافیک کار هایی که باعث بدتر شدن بواسیر می شوند

اینفوگرافیک هموروئید

یکی از افراد مبتلا می گوید :«ابتدا در 20 سالگی پزشکان با دیدن شکاف های مقعد در بدن من ، ابتلا به هموروئید را تشخیص دادند. در طول 4 سال گذشته به این نتیجه رسیدم که توجه به جزییات هر چند کوچک می تواند به کاهش نشانه ها و پیشگیری از ایجاد این شرایط دردآور کمک کند». درست است که تمام مردم اهمیت پیروی از رژیم های غذایی پرفیبر و نیز پرهیز از مصرف غذاهای ناسالم و فست فود در پیشگیری از ابتلا به این بیماری را می دانند، اما در این قسمت قصد داریم تا به 13 اشتباه دیگر اشاره کنیم که معمولا بیماران آن را تکرار می کنند. با دکتر چک همراه باشید تا از مواردی که به وخیم شدن هموروئید دامن می زنند دوری کنیم…

چه عواملی باعث وخیم شدن هموروئید ( بواسیر ) می شود ؟

1. نشستن برای مدت طولانی و سبک زندگی ساکن و بی تحرک

بی شک با افزایش وزن، شرایط هموروئید هم وخیم تر می شود. اگر کار شما پشت میز نشستن و تماشای تلویزیون برای ساعات طولانی است، یا این که سرگرمی شما پر کردن اوقات فراغت با جستجو در اینترنت و سایت های مختلف می باشد، در آخر چیزی جز ابتلا به یبوست مزمن و زور زدن بیشتر هنگام توالت در انتظارتان نخواهد بود. در صورتی که فرد از نظر جسمانی به اندازه کافی فعالیت نداشته باشد، فشار زیادی به رگ های خونی ناحیه اطراف مقعد او وارد می شود؛ بنابراین توصیه می کنیم که نشستن طولانی مدت را فراموش کنید. سعی کنید پیاده روی را در برنامه روزانه تان جای داده و حرکات ورزشی« کاردیو »را برای سلامت عمومی بدن خود انجام دهید. بهتر است که حداقل 30 دقیقه از وقت روزانه خود را به پیاده روی یا پرش اختصاص دهید تا فشار وارده بر بدن تان را جبران کنید.

تنبلی باعث وخیم شدن هموروئید می شود

2. بلند کردن اجسام سنگین باید طبق برنامه ورزشی منظمی باشد

اگر تصمیم گرفته اید که از این پس حرکات ورزشی خود را در باشگاه های ورزشی انجام دهید، بی شک گامی مثبت در راستای داشتن زندگی ای سالم برداشته اید؛ با این وجود لازم است که به چند نکته توجه کنید: در ورزش وزنه برداری زیاده روی نکنید و به طور کلی از برداشتن وزنه های سنگین پرهیز کنید. در صورت تکرار این حرکات ،خطر ابتلا به هموروئید خارجی یا فشار روی لخته های خونی افزایش می‌یابد. بهتر است تا زمان درمان نشانه ها ،فقط حرکات ورزشی آرام را انجام دهید.

بلند کردن اجسام سنگین

3. بی توجهی به نشانه های یبوست یا اسهال

برای همه افراد واضح است که دردهای ناشی از یبوست به شکل گرفتن هموروئیدهای خارجی بیشتر یا نام عمومی تر آن، برآمدگی های پوستی منجر می شود. یکی دیگر از مولفه های مهم اسهال است؛ اسهال نیز باعث بدتر شدن بواسیر و شدیدتر شدن نشانه ها موجود می شود. اگر با مشکل عبور مدفوع از روده تان مواجه هستید، بهتر است تمام خوراکی هایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید. رژیم غذایی تان را به دقت کنترل کرده و سعی کنید علت یبوست یا اسهال تان را تشخیص دهید و با آگاهی تمام آن مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر حتی اسهال شما با حذف این خوراکی ها ادامه داشت ، بهتر است که به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. بعلاوه نباید فراموش کرد که مصرف برخی از داروها به یبوست مزمن دامن می زند.

4. پایین بودن سطح بهداشت

از آن جایی که در شهرهای گرم میزان گرما و رطوبت محیط بسیار زیاد است، اوضاع بواسیر در بیماران به شدت بدتر می شود. اگر هر روز دوش نگیرید و محیط بیرونی مقعدتان را خشک و تمیز نگه ندارید، خارش و التهاب آن، از شرایط بد به شرایط وخیم تبدیل می شود. استفاده از دستمال توالت را فراموش نکنید؛ ناحیه تناسلی تان را ابتدا با آب گرم شسته و سپس با دستمال توالت به کلی خشک کنید. دستمال طهارت یا هر گونه پارچه هرگز نباید با محیط بیرونی مقعد در تماس باشد؛ با این کار سوزش این ناحیه از بین می‌رود. در زمان قائدگی بهتر است که از پدهای مخصوص پوست های حساس استفاده کنید تا از ایجاد جوش و خارش موضعی و وخیم شدن هموروئید جلوگیری شود.

5. استرس و اضطراب بیش از حد

اگر کارمند بسیار پرمشغله ای هستید یا این که به تازگی وارد دوره ای از زندگی پر استرس شده اید، بهتر است زمانی را برای رهایی از این اضطراب و رسیدن به آرامش به خود اختصاص دهید. داشتن زندگی پر استرس در نهایت به ایجاد عدم آرامش و پریشان حالی در فرد ختم می شود که همین امر هم به وخیم تر شدن اوضاع هموروئید کمک می کند. در برنامه روزانه خود نوعی فعالیت را جای دهید که به آرامش تان کمک کند. حتی اگر لازم بود، 2 تا 3 روز مرخصی بگیرید و تا زمانی که استرس تان برطرف نشده است هرگز دوباره به محل کار بازنگردید.  زمانی که از جوش و برآمدگی های ناحیه مقعد آرامش ندارید، دقیقا همین کار را انجام دهید که تا حدودی در بهبودی هموروئید موثر خواهد بود.

رابطه استرس با وخیم شدن هموروئید

6. مصرف بیش از حد قرص های ملین

پزشک معالج  شما در زمان مراجعه ،  تعدادی داروی ملین و نرم کننده مدفوع تجویز می کند تا با خوردن آن برای مدتی نشانه های هموروئید ناپدید شوند. معمولا طول دوره مصرف این قرص ها و شربت های ملین نباید بیش از یک هفته ادامه داشته باشد. هرگز در مصرف داروهای ملین زیاده روی نکنید و سعی کنید برنامه مشخصی را برای مصرف آن داروها تهیه کنید (یعنی سر ساعت قرص اول را بخورید). اگر با خوردن داروهای ملین هنوز هم یبوست دارید، بهتر است وقت را تلف نکرده و در پی داروهای گیاهی و طبیعی باشید. به علاوه با تهیه بعضی از داروها می توانید هموروئید را در منزل خود درمان کنید.

7. روزنامه خواندن و استفاده از گوشی هوشمند در سرویس های بهداشتی

به یاد داشته باشید که هرگز نباید بیش از 10 تا 15 دقیقه در دستشویی بمانید. زمانی که فشار زیادی روی بر برآمدگی های هموروئید باشد، تعداد برآمدگی ها بیشتر شده و دیگر نمی توان جلوی خونریزی شان را گرفت. وقتی که در سرویس های بهداشتی روزنامه صبحگاهی مطالعه کرده یا این که داخل گوشی تان برنامه های مختلف را  جستجو کنید، دیگر به وقت توجه نکرده و از این رو باعث می شوید که فشار زیادی بر رگ های خونی وارد شود. ساعت گوشی تان را روی 10 دقیقه تنظیم کنید، وقتی این زمان به پایان رسید، کارتان را تمام کنید! اگر برای تان امکان پذیر است از سرویس های بهداشتی معمولی استفاده کنید تا حرکات روده تان آسان تر شود.

روزنامه خواندن

8. استفاده از دستمال های مرطوب و معطر

در خرید دستمال مرطوب های پاک کننده دقت کنید. تا جایی که ممکن است از خرید دستمال های معطر جلوگیری کنید؛ زیرا اکثر این محصولات معطر بوده و در تهیه آن ها از مواد آزار دهنده ای مانند الکل استفاده می شود. الکل درد شدیدی را به قسمت آسیب دیده وارد می کند. اگر می خواهید ناحیه بیرونی مقعدتان همواره تمیز باشد و از ایجاد درد در این ناحیه جلوگیری شود، از «حمام سیتز» ( استحمام نشیمن )استفاده کنید.

9. دستکاری یا خارش محل آسیب دیده با ناخن

ترکاندن بواسیر و سوزن زدن به بواسیر از بدترین کار هاییست که که میتوانید انجام دهید! یکی از اصلی ترین مسئله ای که بیماران هموروئیدی یا بواسیری را آزار می دهد، خارش قسمت بیرونی مقعد است. تا جایی که می توانید ناحیه بیرونی مقعدتان را دستکاری نکنید و نخارانید، چرا که این کار تنها درد را بیشتر می کند. یکی دیگر از مشکلاتی که برای شما به وجود می‌آید و می خواهید آن را برطرف کنید، حس سوزشی است که در طول روز آزارتان می دهد. برای درمان این سوزش می توانید از پزشک معالج خود بخواهید تا کرم یا ژل های موضعی را تجویز کند.

10. زیاده روی در نوشیدن قهوه

قهوه نیز مانند الکل آب بدن را کم می کند و باعث خارش مقعدتان و وخیم شدن هموروئید می شود. همواره کافئین علت اصلی یبوست  می‌باشد؛ بنابراین توصیه می کنیم که مقدار مصرفی قهوه روزانه تان را کاهش داده تا به یبوست خود پایان دهید.

زیاده روی در نوشیدن قهوه

11. نشستن طولانی مدت روی سطوح سخت و ناهموار

می دانید که به عنوان بیماران هموروئیدی باید تا جایی که می توانید فشار وارد شده به قسمت بیرونی مقعدتان را کم کنید. هرگز برای مدت طولانی روی سطوح ناهموار و سخت ننشینید. اگر صندلی محل کارتان راحت نیست، بهتر است که یک بالشت کوچک زیر پای تان قرار دهید تا فشار وارده به جوش ها و برآمدگی ها کمتر شود.

12. بی توجهی به نشانه های طبیعی بدن

وقتی که بدن برای شما سیگنال تخلیه روده را ارسال می کند، هر چیزی که دست تان است را زمین بگذارید و سریعا به دستشویی بروید. اگر به این سیگنال بی توجه باشید و بخواهید تخلیه مدفوع را کنترل کنید،  باعث می شوید که فقط ناحیه بیرونی مقعدتان تحت فشار بیشتری قرار گیرد. زمان تخلیه را طبق حرکات روده ای خود تنظیم کنید.

13. به دنبال درمان از طریق جراحی نباشید

گاهی اوقات شاهد این امر هستیم که حتی با انتخاب روش های درمانی سنتی برای درمان هموروئید یا حتی ترک های ناحیه مقعد نشانه های بیماری همچنان در برابر نابودی مقاومت می کنند. اگر سبک زندگی مناسبی را برای خود انتخاب و رژیم غذایی دیگری را جایگزین کرده اید با این وجود علاوه بر احساس دردهای شدید، تورم و خارش ناحیه خارجی مقعد ، خون هم در مدفوع تان مشاهده کردید، وقت آن رسیده است که با پزشک عمومی در این باره مشورت کنید. بهتر است اطلاعات خود در زمینه جراحی هموروئید را بیشتر کنید. از شرایط خود خجالت زده نشوید و به جای درد کشیدن در تنهایی، به پزشک جراح مراجعه کنید و به این شرایط خاتمه دهید.


مطالب مرتبط رو حتما بخوانید :

اختلال اسکیزوافکتیو چیست ؟ علائم ، علت ها و روش های درمانی آن
چه عواملی باعث ایجاد سرفه می شوند ؟ پیشگیری و راه های درمان خانگی
مصرف کدام مواد غذایی باعث بروز جوش و آکنه میشود ؟

 

منبع : thehealthsite