به تازگی گروهی از محققان راه های جدیدی برای بررسی رویاها و سازوکار خواب پیدا کرده اند. بعلاوه، آن ها ادعا می کنند که از این طریق می توان به افرادی که دچار اختلال خواب و کمبود خواب هستند هم کمک کرد.

تاثیر رویاها در دنیای بیداری؛ پیش زمینه

به باور عده ای از مردم، “رویاها در اصل پیام هایی از درون وجود هستند.” با این که رویاها مایه حیرت و شگفتی هستند اما هنوز نقش آن ها در دنیای بیداری مشخص نیست.

حتی جدیدا در یک برنامه تلویزیونی مشهور گفته شد که، “در حقیقت هیچکس نمی داند که چرا موقع خواب رویا یا کابوس می بینیم.” با این که این گفته ها تا حدودی درست هستند اما دانشمندان علم عصب شناسی توانسته اند راه های جدید و خلاقانه ای برای مطالعه درباره رویاها و تاثیرشان بر قدرت شناختی انسان پیدا کنند.

به گفته یکی از محققان، “به این خاطر که اطلاعات زیادی درباره رویاها در اختیار نداریم، نمی توانیم تاثیرشان بر دنیای بیداری را درک کنیم. با این حال، یافته های ما نشان می دهد که رویاها تاثیر زیادی بر تجربیات ما در هنگام بیداری دارند.”

تاثیر رویاها در دنیای بیداری

درباره مطالعه؛ ادراک در برابر واقعیت

به گفته یکی از محققان، “رویاها پنجره ای برای درک کیفیت خواب هستند. تاکنون تاثیر رویاها بر کیفیت خواب بررسی نشده بود. محققان قبلی بیشتر بر فعالیت مغز یا مرحله خواب تمرکز کرده بودند؛ اما به باور من، ما باید نقش رویا و تاثیری که بر کیفیت خواب مان می گذارد را بررسی کنیم.”

در رابطه با افرادی که از بی خوابی و اختلال های خوابی مرتبط با آن رنج می برند، با کمک رویاها می توانیم راه های جدیدی پیدا کرده و برداشتی که از کیفیت خواب شان دارند را تغییر دهیم.

محققان به منظور انجام این مطالعه، 20 “فرد که راحت می خوابند” را حدود 12 بار در طول یک شب بیدار کردند. هر بار که محققان آن ها را بیدار می کردند، از شرکت کنندگان این سوالات را می پرسند:

  • خواب بودند یا بیدار؟
  • خواب شان چقدر عمیق بود؟
  • آخرین چیزی که به خاطر دارند، چیست؟
  • چقدر در رویاهایشان غوطه ور شده بودند؟

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که برداشت اشتباه از خواب – به عبارت دیگر، زمانی که الکترودها نشان می دهند فرد خواب است اما در حقیقت خودش احساس می کند که تمام شب را بیدار بوده است – بین شرکت کنندگان رایج بود؛ به ویژه در مراحل اولیه خواب که فرد هنوز رویایی ندیده است.

علاوه بر این، مشخص شد که اگر شرکت کنندگان نتوانند رویاهایشان را به خاطر بیاورند، پس برداشت شان این است که خواب شان عمیق تر بوده است.

به گفته یکی از محققان، “وقتی که افراد بیشتر در رویاهایشان غوطه ور شوند یا حضور فیزیکی در رویا داشته باشند، وقتی که از خواب بیدار می شوند هم می گویند که یک خواب عمیق را تجربه کرده اند.”

آن ها می گویند در رابطه با افرادی که تمام عمرشان دچار بی خوابی بوده اند، باید کاری کنیم که فرد به این نتیجه برسد که بیشتر از حد تصورش خوابیده است. بعلاوه، باید راهی برای کاهش کابوس ها هم پیدا شود.