این روزها توجه افراد مبتلا به دیابت نوع دو و چاقی مفرط به یک دسته از داروهایی جلب شده است که تاثیرات خارق العاده ای در کاهش وزن دارند.

اما این داروها برای همه مناسب نیست و یک سری عوارض جانبی قابل توجه به همراه دارند. علاوه بر این، برای کاهش وزن هم باید به مدت طولانی این داروها را مصرف کرد.

آیا داروهای کاهش وزن موثر هستند؟

بله، این داروها تاثیر خارق العاده ای در کاهش وزن دارند و بعضا حتی بین پنج تا 20 درصد هم وزن را کم می کنند.

به گفته یک متخصص و پروفسور، “این داروها میزان کالری مصرفی را حتی تا صد کالری کاهش می دهند. افرادی که این داروها را مصرف می کنند، خیلی زودتر از دیگران سیر می شوند. حتی اشتهایشان هم کمتر می شود.”

مطالعه ای در همین زمینه انجام شد و نشان داد که اگر بزرگسالانی که شاخص توده بدنی شان 30 تا بیشتر می باشد، هفته ای 2.4 میلی گرم از سماگلوتاید تزریق کنند و همزمان هم سبک زندگی شان را تغییر دهند، بعد از 68 هفته به طور متوسط 15 درصد کاهش وزن را تجربه می کنند.

یک مطالعه دیگر هم در سال 2022 انجام شد که به گفته محققان، اگر بزرگسالانی که شاخص توده بدنی شان 30 تا بیشتر می باشد، هفته ای 15 میلی گرم از تیرزپاتید مصرف کنند، بعد از 72 هفته به طور متوسط 22.5 درصد وزنشان کم می شود.

علاوه بر این، مصرف این داروها مزایای بسیاری هم برای سلامتی دارد؛ مثل کاهش حمله قلبی و سکته قلبی.

داروهای کاهش وزن

عوارض جانبی داروهای لاغری اوزمپیک، ویگووی، مونجارو و زپ بوند

شایع ترین عوارض جانبی این داروها عبارت اند از:

هشدارهای مهم

علاوه بر موارد گفته شده، بعضی از مراجعه کنندگان بعد از مصرف این داروها، کاهش حجم ماهیچه و تراکم استخوان را هم تجربه می کنند؛ همین امر موجب افزایش ریسک آسیب دیدگی می شود.

باید به این نکته هم اشاره کرد که مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد تزریق سماگلوتاید ریسک ابتلا به سرطان تیروئید را زیاد می کند. البته بر اساس شواهد فعلی نمی توان نتیجه گیری کرد که مصرف این دارو در انسان ها هم همین ریسک را به همراه دارد.

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده سابقه ابتلا به سرطان تیروئید دارند و یا هر کدام از علائم تیروئید را در خود مشاهده می کنید، بهتر است قبل از مصرف این داروها به پزشک اطلاع دهید. علائم ابتلا به بیماری های تیروئیدی عبارت اند از:

  • وجود برجستگی یا التهاب در گردن؛
  • گرفتگی صدا؛
  • تنگی نفس؛
  • بلع سخت غذا.

چگونه عوارض جانبی این داروها را کم کنیم؟

به این چند استراتژی توجه کنید:

  • به کیفیت رژیم غذایی و زمان غذا خوردن دقت کنید. باید کمتر چربی مصرف کرد.
  • آرام غذا بخورید.
  • آب مورد نیاز بدن را تامین کنید.
  • حواس تان به سیگنال های بدن باشد. باید به سیگنال های بدن توجه کرده و قبل از این که احساس سیری کنید، دست از غذا خوردن بکشید.