محققان یک نوع ژن در بیفیدوباکتریوم لانگوم را شناسایی کرده اند که می تواند موجب افزایش فعالیت های دستگاه گوارش شود.

یک دسته ژن به نام abfA در این نوع پروبیوتیک یا به عبارت دیگر، باکتری “خوب”، وجود دارد که با افزایش میزان استفاده از یک نوع فیبر قابل هضم به نام آرابینان، موجب درمان یبوست می شود.

پیش زمینه

یبوست در اصل یک نوع اختلال بوده که روده را هدف قرار می دهد. علاوه بر این، هیچ کدام از ساکنان جهان از این عارضه در امان نیستند. اختلال در فعالیت های دستگاه گوارش موجب غلبه میکروب های نامطلوب و بیماری زا در روده شده و تعداد باکتری های مفید را کم می کند.

به منظور تسکین علائم ناشی از یبوست نیز داروهای پروبیوتیک تجویز می شوند اما به این خاطر که این داروها مکانیسم های پیچیده ای دارند، معمولا پزشکان در انتخاب داروی درست برای بیمار دچار شک و تردید می شوند.

درمان یبوست با کمک بیفیدوباکتریوم لانگوم؛ درباره مطالعه

محققان قصد داشتند فاکتورهای ژنتیکی مهم در پروبیوتیک های برون زاد یا میکروب های ساکن در روده که حرکات دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهند، شناسایی کنند.

به همین منظور، آن ها 185 رشته از بیفیدوباکتریوم لانگوم موجود در 354 فرد چینی را جدا کردند.

درمان یبوست با کمک بیفیدوباکتریوم لانگوم

یافته های مطالعه

آن ها پس از بررسی رشته های بیفیدوباکتریوم لانگوم، مشاهده کردند که دسته ژن abfA می تواند یبوست را برطرف کند. این فاکتور ژنتیکی مهم موجب افزایش استفاده از آرابینان می شود.

آرابینان یکی از اجزای تشکیل دهنده پلی ساکاریدهای گیاهی، یک نوع فیبر قابل هضم در بدن انسان و علاوه بر این، یک ماده مغذی ارزشمند برای باکتری های روده می باشد.

محققان بررسی های خود را ادامه داده و مشاهده کردند که بیفیدوباکتریوم لانگوم در یک موش مبتلا به یبوست، نقش پررنگی در بهبود یبوست دارد.

محققان اثرگذاری مکمل های حاوی بیفیدوباکتریوم لانگوم که دسته ژن abfA را حمل می کردند، با اثرگذاری مکمل های حاوی بیفیدوباکتریوم لانگوم اما فاقد دسته ژن abfA را مقایسه کردند. مکمل های دسته اول تاثیر خارق العاده ای در کاهش علائم یبوست داشتند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “به طور کلی، با انجام این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که یک فاکتور ژنتیکی در استفاده از فیبر آراببینان نقش دارد. علاوه بر این، دسته ژن abfA آنقدر در باکتری روده فراوان است که می توانیم از آن به عنوان یک نشانگر قدرتمند برای تشخیص بیماری های گوارشی استفاده کنیم.”

محققان می گویند با کمک این دسته ژن می توانیم یبوست در انسان ها را درمان کنیم. علاوه بر این، نکته قابل توجه این است که برای درمان بیماری های گوارشی، باید در ابتدا فاکتورهای ژنتیکی در این زمینه را بررسی کرد.