در این مقاله از سایت دکتر چک درباره این صحبت می کنیم که چگونه باید درصد کاهش وزن را محاسبه کرده و چرا بررسی این درصد اهمیت زیادی دارد.

چگونه درصد کاهش وزن را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه کاهش وزن در قالب درصد، ابتدا مقدار وزنی که کم کرده اید را بر وزن ابتدایی تقسیم کرده و سپس در 100 ضرب کنید.

مثلا اگر قبل از شروع کاهش وزن، حدود 113 کیلوگرم وزن داشتید و جدیدا هم حدود 4.5 کیلوگرم وزن کم کرده اید، به این صورت می توانید درصد کاهش وزن را محاسبه کنید: 10/250 × 100. به عبارت دیگر، 4 درصد از وزن تان کم شده است.

آیا بهتر است مقدار کاهش وزن را در قالب درصد محاسبه کنیم؟

بله. اگر قصد کم کردن وزن دارید، قطعا و بدون شک بزرگ ترین وسوسه پیش رویتان خوردن آن دونات های خوشمزه نیست؛ بلکه ترازو است زیرا مدام می خواهیم خودمان را وزن کنیم. ما انسان ها همیشه دوست داریم میزان عملکرد و پیشرفت خودمان را محاسبه کنیم.

به گفته یکی از متخصصین تغذیه، “ما می توانیم رژیم غذایی و عادت های غذا خوردن خودمان را تغییر دهیم اما نمی توانیم اعدادی که ترازو نشان می دهند را تغییر دهیم؛ پس بهتر است بر رسیدن به دستاوردهای غیرعددی تمرکز کنیم.”

مثلا سعی کنید یک هدف ورزشی برای خود تعیین کرده و به آن برسید یا شبانه روز به اندازه کافی بخوابید تا راحت تر وزن کم کنید. حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که تغییراتی که در سبک زندگی ایجاد می کنید، نه تنها برای سلامتی بدن خوب است بلکه نقشی موثر در کنترل وزن هم دارند.

این که مدام هر روز روی ترازو بروید، دردی را دوا نمی کند.

 درصد کاهش وزن

چگونه میزان کاهش وزن را بررسی کنیم؟

راه های زیادی برای ارزیابی و پیگیری مقدار کاهش وزن وجود دارد که عبارت اند از: وزن کلی بدن، اندازه گرفتن دور کمر یا قسمت های دیگر بدن، شاخص توده بدنی، درصد چربی بدن و درصد کاهش وزن. توصیه می کنیم توجه بیشتری به گزینه آخر داشته باشید.

به گفته متخصص تغذیه، این که یک نفر چقدر وزن کم کند کاملا به بدن خودش بستگی دارد و نباید خودمان را با دیگران مقایسه کنیم.

به گفته دکتر ماجامدار، “میزان کاهش وزن در تمام انسان ها مختلف است و وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم نه تنها انگیزه مان را از دست داده بلکه روحیه مان هم می بازیم.”

عادت های سالم را دنبال کنید

این متخصص تغذیه توصیه می کند به جای وزن، غذاهایی که می خورید را ارزیابی کنید. بعضی از مردم ترجیح می دهند در این راه از برنامه های مخصوص کمک بگیرند؛ مثلا روزانه هشت لیوان آب خورده یا میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنند و انجام این کارها را در برنامه تیک بزنند.

وی در ادامه می گوید، “باید بر اهدافی تمرکز کنید که تحت کنترل هستند؛ با ایجاد تغییرات کوچک و معنادار می توانید به هدف نهایی خود برسید. حتما این مسیر را با کمک پزشک تغذیه طی کنید زیرا او این اطمینان را به شما می دهد که اهدافی که برای خود تعیین کرده اید، به سلامتی آسیب نمی زند.”