یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که با مصرف داروهای ضدروان پریش می توان شدت دوره های جنون در افرادی که ماری جوآنا مصرف کرده اند را کم کرد.

درمان حالت جنون ناشی از مصرف ماری جوآنا با داروهای ضدروان پریش؛ پیش زمینه

این روزها مصرف ماری جوآنا به شدت زیاد شده است و به گفته محققان، این ترکیب زندگی مصرف کنندگان را به خطر می اندازد.

پس از مصرف این ماده، فرد وارد حالت جنون می شود؛ به این صورت که دیگر ارتباطی با دنیای واقعی ندارد. گاهی اوقات این وضعیت آنقدر وخیم می شود که فرد حتما باید در بیمارستان بستری شود.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به 1.820 نفر که برای اولین بار وارد حالت جنون شده بودند را بررسی کردند. بعلاوه، اطلاعات افرادی که بین سال های 2006 تا 2021 دچار اختلال مصرف ماری جوآنا شده بود هم بررسی شد.

درمان حالت جنون ناشی از مصرف ماری جوآنا با داروهای ضدروان پریش

یافته های مطالعه

در این مقاله، محققان ادعا می کنند که اگر فرد بعد از مصرف ماری جوآنا برای اولین بار وارد حالت جنون شود، اگر فورا به او داروهای ضدروان پریش تزریق شود، حالش بهتر می شود.

به گفته مسئول این تیم، “این یافته ها نشان می دهد که تزریق زود هنگام داروهای ضدروان پریش یک راهکار موثر و ثانویه برای کاهش آمار بستری در افرادی است که ماری جوآنا مصرف کرده اند.”

بیش از 1.100 نفر از این افراد به خاطر “بازگشت حالت جنون” در بیمارستان بستری شده بودند.

افرادی که هر گونه داروی ضدروان پریش به آن ها تزریق شده بود، در مقایسه با افرادی که دارویی دریافت نکرده بودند، نرخ بستری شدن به خاطر “بازگشت حالت جنون” در آن ها یک سوم کاهش یافته بود.

در ادامه محققان اثرگذاری داروهای ضدروان پریش مختلف را بررسی کردند. به گفته آن ها، داروی ریسپریدون در جایگاه نخست قرار دارد و ریسک بستری شدن به خاطر حالت جنون را تا 60 درصد کاهش می دهد.

داروهای آریپیپرازول با 58 درصد، کلوزاپین با 57 درصد و پالی‌ پریدون با 54 درصد کاهش، در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

به گفته یکی از محققان، اگر فردی که دچار اختلال مصرف ماری جوآنا است، بعد از تجربه اولین حالت جنون دوباره این ماده را مصرف کند و/یا هیچ کدام از داروهای تجویزی ضدروان پریش را مصرف نکند، ممکن است چندین بار وارد حالت جنون شود.

به گفته محققان، بهترین داروی ضدروان پریش برای افرادی که به خاطر اختلال مصرف هر نوع ماده ای در بیمارستان بستری می شوند، کلوزاپین است. این دارو ریسک بستری شدن دوباره به خاطر مصرف هر نوع ماده ای را تا 86 درصد کم می کند.

آن ها در ادامه می گویند که تجویز داروهای ریسپریدون و پالی‌ پریدون به ترتیب 67 درصد و 63 درصد ریسک بستری شدن دوباره این افراد را کم می کند.