پروپرانولول یک قرص صورتی رنگ است که عمدتاً برای درمان فشار خون بالا و اضطراب و استرس، درمان بی نظمی های تپش قلب، اختلال هراس و اضطراب اجتماعی و لرزش استفاده می گردد. این دارو برای درمان میگرن در خانم ها نیز توسط متخصصان مغز و اعصاب یا اعصاب و روان تجویز می گردد. پروپرانولول غالبا در دوزهای 20 و 40 تولید می شود و برای روزهای اول مصرف باید قرص را به اندازه ی ¼ یا ½ مورد استفاده قرار دهید. بعد از سپری شدن چند روز پزشک دوز مصرف را افزایش می دهد و خودش تعیین می کند که چه زمانی باید قرص را قطع کنید. در این مقاله از سایت دکتر چک میخواهیم بررسی کنیم که مصرف پروپرانولول در بارداری توصیه می شود یا خیر؟

فواید مصرف پروپرانولول در بارداری چیست؟

پروپرانولول می تواند از بدتر شدن فشار خون بالا در دوران بارداری جلوگیری کرده و خطر بروز هرگونه عوارض را در فرد کاهش دهد. پروپرانولول همچنین یک درمان موثر برای برخی از افراد مبتلا به اضطراب بوده و بنابراین می تواند تا حد زیادی در ایجاد آرامش کمک کند.

برخی از زنان قبل از بارداری قرص پروپرانولول را مصرف می کنند. اگر شما هم جزوه این دسته از افراد هستید می توانید آن را ادامه دهید، اما باید در اولین فرصت توسط ماما، پزشک عمومی یا متخصص زنان و زایمان مورد بررسی کلی قرار بگیرید.

زیرا برخی افراد نباید در طول دوران بارداری آن را مصرف کنند و احتمال سقط جنین بالا می باشد.

نکته) مادرانی که اعتیاد به مواد مخدر دارند و در عین حال باردار هستند، باید با احتیاط این قرص را مصرف کنند.

آیا مصرف پروپرانولول در دوران بارداری خطراتی دارد؟

هیچ نگرانی در این خصوص گزارش نشده است که مصرف پروپرانولول در بارداری باعث ایجاد هرگونه آسیبی به مادر باردار شود. پروپرانولول متعلق به خانواده ای از داروها به نام مسدود کننده های بتا می باشد. مطالعات هنوز نشان نداده‌اند که مسدودکننده‌های بتا می توانند باعث نقص مادرزادی، مرده‌زایی یا زایمان زودرس شوند یا خیر. زنانی که مسدودکننده های بتا را مصرف می کنند، اگر مشکلات دیگری نداشته باشند به راحتی می توانند بچه دار شوند.

آیا ریز بودن کودک به مصرف پروپرانول در بارداری ارتباطی دارد؟

اگر متوجه شدید که نوزاد دارای جثه‌ی بسیار ریزی است و کوچک به دنیا آمده، دلیل اصلی آن نمی تواند مصرف پروپرانولول در بارداری باشد. بنابراین دشوار است که بدانیم آیا یک مسدودکننده بتا نیز در کوچک بودن کودک نقش داشته است یا خیر. ریز بوردن نوزاد به دلایل دیگری بستگی دارد.

گاهی اوقات، مسدودکننده‌های بتا که در اواخر دوران بارداری استفاده می‌شوند می‌توانند برای مدت کوتاهی پس از تولد، نوزاد را تحت تأثیر قرار دهند (مثلاً باعث کاهش قند خون شوند). ممکن است نوزاد پس از تولد به مدت یک الی دو روز یا کمی بیشتر، در بیمارستان بستری شود تا به مشکلات او رسیدگی شود. اگر موارد بالا اتفاق بیفتند، به راحتی قابل درمان بوده و معمولاً به سرعت برطرف می شوند.

آیا جایگزینی برای مصرف پروپرانولول در بارداری وجود دارد؟

احتمالا از داروهای دیگر نیز می توان برای درمان فشار خون بالا و اضطراب در بارداری استفاده کرد. گاهی اوقات می توان اضطراب را به جای داروها با روش های دیگری مثل کمک گرفتن از دمنوش ها درمان کرد. با این حال این روش برای همه کار نمی کند و برخی از افراد ممکن است به دارو نیاز داشته باشند.

اگر پزشک مصرف پروپرانولول در بارداری را برای شما تجویز نمود، احتمالا به این معنی می باشد که داروی جایگزین دیگری برای درمان شما وجود ندارد.

بسیاری از خانم هایی که دارای سردرد های شدید میگرنی هستند، باید داروهای خود را در طول دوران بارداری تغییر دهند.

هشدارهای مربوط به شیردهی در هنگام مصرف پروپرانولول

در حالی که هیچ عارضه نامطلوبی در شیرخوار گزارش نشده است، کارشناسان توصیه می‌کنند که نوزاد را از نظر علائم و نشانه‌های بلوک بتا تحت نظر داشته باشید و حداقل سه ساعت پس از مصرف پروپرانولول به نوزاد خود شیر بدهید.

نظراتی که برخی محققان و پزشکان معتبر در این خصوص ارائه نموده اند این است که، سطح پروپرانولول در شیر مادر پایین است و انتظار نمی رود که هیچ گونه عوارض جانبی را در نوزادان شیرخوار ایجاد کند.

سوالات متداول

در خصوص مصرف پروپرانولول در بارداری یک سری سوالاتی در ذهن مادران باردار یا خانم هایی که قصد دارند باردار شوند، مطرح می گردد که ما به ان ها پاسخ خواهیم داد.

اگر خودمان نخواهیم به مصرف پروپرانولول در بارداری ادامه دهیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

مصرف هر دارویی که برای فشار خون بالا تجویز می شود بسیار مهم است. زیرا می تواند منجر به یک عارضه بالقوه جدی در بارداری به نام پره اکلامپسی شود. اضطراب همچنین باید به طور موثر درمان شود تا اطمینان حاصل گردد که آیا یک زن در طول دوران بارداری و در حین مراقبت از کودک خود وضعیت مطلوبی دارد یا خیر.

پزشک شما فقط در صورت لزوم داروها را تجویز می کند و خوشحال خواهد شد که در مورد نگرانی هایی که ممکن است نسبت به مصرف این دارو داشته باشید با او صحبت کنید. مهم است که هیچ دارویی را که برای فشار خون بالا یا اضطراب مصرف می کنید، بدون مشورت با پزشک خود قطع یا تغییر ندهید.

آیا اگر پدر پروپرانولول مصرف کرده باشد، خطری برای کودک وجود دارد یا خیر؟

اگر پدر قبل یا در حوالی بارداری مادر پروپرانولول مصرف کرده باشد، برای جنین خطری ایجاد نخواهد شد.

آیا مادر باردار یا جنین به بررسی بیشتری در طی این دوران احتیاج خواهند داشت؟

در حدود هفته بیستم بارداری به عنوان بخشی از مراقبت های معمول در دوران بارداری، یک سونوگرافی دقیق برای شما تجویز می شود. اگر مصرف پروپرانولول را ادامه دهید، ممکن است در هفته های 32 و 36 برای شما اسکن های بیشتری پیشنهاد شود تا بررسی گردد که روند رشد طبیعی جنین به چه شکل است.

حالا به صورت کلی مصرف پروپرانولول در بارداری توصیه می شود یا خیر؟

اگر در ارتباط با مصرف پروپرانولول در بارداری بسیار حساس هستید اول لازم است با پزشک خود مشورت کنید. ولی اگر برای درمان استرس، اضطراب یا میگرن از این دارو استفاده می کنید می توانید روش های دیگری مثل طب سوزنی یا داروهای طب سنتی را امتحان کنید.

تا جایی که امکان آن وجود دارد، بیماری خود را قبل از بارداری درمان کنید. زیرا اثر گذاری های استفاده از داروهای طب سنتی به زمان زیادی احتیاج دارد. ولی استرس و میگرن قابل درمان بوده و می توانید از این قرص استفاده نکنید.