دلایل زیادی برای دل درد نوزاد وجود دارد که بعضی از آن ها بی خطر و  بعضی دیگر هشداری برای بعضی از بیماری ها هستند.

این دل دردها به هر دلیلی که باشد، اصلا نیازی به نگرانی ندارند؛ زیرا با مراقبت های پزشکی و همین طور راهکارهای خانگی می توان این درد را برطرف کرد. در این مقاله از سایت دکتر چک درباره دل دردهای نوزادان، دلایل و نحوه درمان آن در خانه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

دل درد نوزاد چه دلایلی دارد؟

دلایل متعددی برای دل درد نوزاد وجود دارد، از عفونت گرفته تا آسیب دیدگی همگی باعث دل درد می شوند. در قسمت زیر به چندین مورد از دلایل این عارضه اشاره کرده ایم:

عفونت روده یا شکم

زمانی که بدن نوزاد میزبان باکتری ها و ویروس ها باشد، دل درد می گیرد؛ اما آن دسته از باکتری ها و ویروس هایی که نقش بیشتری بر عهده دارند؛ شامل انواع موارد زیر می شود:

  • روتاویروس: روتاویروس عامل اصلی و پیشرو برای ابتلا به گاستروانتریت روده در میان نوزادان است. عفونت ناشی از این ویروس باعث دل دردهای حاد به همراه اسهال و استفراغ می شود.

حتی باعث از دست رفتن آب بدنشان و خستگی این نوزادان کوچک می شود. در نوزادان بزرگ تر از شش ماه، این ویروس از طریق مواد غذایی آلوده و در هنگام شیردهی وارد بدن می شود که علت آن هم تماس دهان با اشیاء آلوده است. روتاویروس حتی به بدن نوزادان تازه متولد شده هم حمله می کند.

عفونت روده نوزاد

اصلی ترین دلیلی که باعث مرگ و میر نوزادان در سراسر دنیا می شود، ابتلا به روتا ویروس است؛ با توجه به اینکه با واکسن زدن می توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

  • سالمونلا: سالمونلا نوعی باکتری است که روده و معده را درگیر می کند و در نهایت، باعث دل درد نوزادتان می شود. این باکتری ابتدا با مصرف خوراکی و آب آلوده وارد بدن شده و سپس به همه جای بدن منتقل می شود.

البته باید از تماس نوزاد با سطوح آلوده جلوگیری کنید. کافی است بهداشت را رعایت کنید تا او از خطرات این باکتری در امان باشد.

  • استرپتوکوکوس: این باکتری به گلو حمله می کند؛ اما تقریبا 10 درصد از عفونت های ناشی از استرپتوکوکوس بر معده هم اثر می گذارند.

یکی از راه هایی که این باکتری به راحتی نوزادتان را آلوده می کند، تماس با فرد آلوده است؛ پس وقتی گلو درد دارید، بغل کردن نوزاد قدغن است و بایستی ماسک بزنید تا باکتری به طور تصادفی از شما به نوزادتان منتقل نشود!

  • آدنوویروس: زمانی که این ویروس وارد بدن شود، دیواره های روده را متورم کرده و باعث دل دردهای شدید می شود. از طریق غذاهای آلوده یا  اشیاء آلوده که اغلب نوزاد وارد دهانش می کند، داخل بدن می شود.

آدنوویروس نوعی ویروس مقاوم است که برای مدت طولانی می تواند روی اشیاء زنده بماند. این ویروس حتی از طریق تراوش های مجرای تنفسی در هنگام سرفه یا عطسه کردن هم منتقل می شود؛ دقیقا به همین دلیل است که این ویروس مسئول بسیاری از عفونت های کودکانی است که در مراکز مراقبت از کودکان نگهداری می شوند؛ زیرا این کودکان با اسباب بازی های عمومی بازی می کنند و با دیگر نوزادان در تماس هستند.

حتما بخوانید: 11 دلیل برای سبز رنگ شدن مدفوع نوزاد و راه های درمان

پس باید نوزادتان را از سطوح آلوده دور نگه دارید؛ زیرا  بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است. والدین و افرادی که از نوزادان مراقبت می کنند باید به طور منظم دست هایشان را بشویند و اسباب بازی های کودک را نیز تمیز کنند.

  • بوتولیسم نوزادان: نوعی باکتری به نام کلوستیریدیوم در بوتولیسم که نوعی عفونت روده است، نقش دارد. با خوردن خوراکی های آلوده، هاگ های این باکتری وارد بدن می شوند.

این هاگ ها بر بدن نوزاد تاثیر می گذارند؛ زیرا درون این هاگ ها، فلور طبیعی روده رشد نیافته وجود دارد.

یکی از چند نشانه این عفونت، گرفتگی های شکم است که با تزریق ضدسم ها و قرار دادن کودک در دستگاه تهویه تا زمانی که همه سم بوتولوسیم از بدنش خارج شود، می توان این عارضه را درمان کرد.

  • عفونت انگلی: این نوع عفونت بیشتر نوزادانی را مبتلا می کند که مواد غذایی جامد مصرف می کنند. عفونت انگلی در حقیقت هجوم جانداران تک یا چند سلولی به مجرای روده و معده است.

یکی از این جانداران، ژیاردیا لامبلیاست که از طریق آب و مواد غذایی آلوده وارد بدن نوزاد می شود.

باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از عفونت های یاد شده بر بزرگسالان هم تاثیر می گذارند و به راحتی از طریق والدین به نوزادشان منتقل می شود.

از آن جایی که سیستم دفاعی بدن نوزادان در حال رشد است، بیشتر در برابر اثرات شدید میکروب ها آسیب می بیند. اما جای ترس و نگرانی نیست؛ زیرا به راحتی می توان با مراقبت های مناسب و واکسن زدن های برنامه ریزی شده، از ابتلا به این عفونت پیشگیری کرد.

قولنج

تکرار دوره های قولنج در نوزادان باعث لرزش ناگهانی ماهیچه های روده شده و در نهایت، منجر به دل درد می شود. این نکته را به یاد داشته باشید که این لرزش ها رفتار قولنجی طبیعی است که در این حالت نوزاد به چندین دلیل عمومی، مثل پریشانی، شروع به گریه کردن می کند.

اگر کودک مدت زمان زیادی گریه کند به دیافراگم و روده هایش فشار وارد می کند و در نهایت نوزاد دل درد می گیرد.

درمان قولنج: آکادمی امراض کودکان در آمریکا توصیه کرده است که تکنیک های عمومی آرام کننده ای، از جمله: تکان دادن نوزاد، بیرون بردنشان برای راه رفتن یا قنداق کردن در ملحفه گرم را برای آرام کردن آن ها پیشنهاد می کند.

آلرژی یا عدم سازگاری با یک خوراکی خاص

یکی دیگر از دلایل دل درد نوزاد آلرژی می باشد. زمانی می گوییم فردی به مواد غذایی آلرژی دارد که سیستم ایمنی بدنش بیش از حد به پروتئین های خارجی، واکنش نشان می دهد.

وقتی که سیستم گوارش بدن نتواند مقادیر خاصی از غذا را گوارش کند، باعث درد شکم کودک می شود که در این صورت فرد به غذا حساسیت پیدا می کند.

هر دو شرایط باعث دل درد و مشکلات دیگر می شود. این وضعیت بسیار شبیه به موقعی است که کودک را از شیر می گیرند و او سعی می کند تا به غذاهای جامد جدید عادت کند. حتی وقتی که به کودکان شیر خوار، طبق فرمول غذایی، غذا دهید هم این آلرژی را نشان می دهند.

رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده در نوزادان به حالتی گفته می شود که محتویات معده به سمت اسفنکتر مری رو به بالا حرکت می کنند. اسفنکتر در نوزادان هنوز کاملا رشد نکرده و ارتباط میانی بین مری و معده را برقرار می کند.

زمانی که اسید معده همراه با مواد غذایی نیمه گوارش یافته به سمت مری حرکت می کند، باعث ایجاد درد در شکم نوزاد می شود. در این حالت، علاوه بر این، نوزاد باد معده دارد و استفراغ هم می کند.

ماساژ شکم نوزاد

درمان رفلاکس اسید معده: برای درمان این بیماری ابتدا باید عوامل تاثیر گذار متعدد، مثل: سن نوزاد و شدت وخامت وضعیت را بررسی کرد.

معمولا در این مواقع، پزشک تمرین های تغذیه خاصی را پیشنهاد می کند؛ مثل آروغ زدن نوزاد و 30 دقیقه نگه داشتن کودک روی پهلو راست بعد از غذا خوردن.

برای درمان کودکان بزرگتر و تازه از شیر گرفته باید مقداری غله برنج را به پوره شان اضافه کنید تا پوره را غلیظ کند. این کار از حرکت کردن غذا به سمت بالا پیشگیری می کند.

آپاندیسیت 

به التهاب حاد آپاندیس، آپاندیسیت می گویند. آپاندیس یک دستگاه فرعی است که به گوشه سمت راست پایین حفره معده روده بزرگ متصل شده است.

آپاندیسیت یک لوله بسته است که اگر با باقی مانده های مدفوعی مسدود شود، ملتهب می شود. این مسدود شدگی باعث افزایش فشار بر آپاندیس شده و در نهایت نوزاد در گوشه سمت راست پایین شکم خود دردهای شدیدی احساس می کند.

دو علامت رایج این عارضه، تب و استفراغ است و درد به اندازه ای حاد است که باعث گریه های دائم نوزاد می شود.

درمان آپاندیسیت: برای درمان این شرایط، نوزاد باید سریعا تحت درمان های پزشکی قرار بگیرد. اگر عجله نکنید، آپاندیس نوزاد می ترکد!

تنها راه حلی که برای درمان آپاندیس ملتهب وجود دارد، خارج کردن این زائده با عمل جراحی است.

فتق اطفال

فتق اطفال زمانی نوزاد را درگیر می کند که روده بزرگ یا کوچک به سمت بیرون از حفره شکمی سر بخورد که درد  و گاهی اوقات ابتلا به عفونت، از نتایج آن است.

دو نوع فتق نوزادان را تهدید می کند: فتق کشاله ران و فتق نافی. زمانی گفته می شود نوزاد به فتق کشاله ران مبتلا شده است که روده اش به داخل کانال کشاله ران سر بخورد و منجر به التهاب ناحیه اطراف این قسمت شود.

فتق نافی، با آسیب دیدگی دیواره شکمی، درست پشت ناف، به وجود می آید و باعث خارج شدن قسمت های کوچک روده می شود.

ابتلا به این فتق ها باعث تحلیل بافت ها (مرگ بافت ها، به دلیل عدم خون کافی) می شود.

درمان فتق اطفال: خوشبختانه از بیرون می توان وجود فتق را تشخیص داد؛ از این رو والدین نوزاد یا پزشک با چک آپ، به راحتی متوجه آن می شوند.

فتق ها تنها در یک دوره مشاهده می شوند؛ اما اگر با درد همراه باشد، باید معاینه پزشکی انجام شود. یکی از گزینه های درمان فتق اطفال، بهبود وضعیت سوراخ های روده با عمل جراحی است.

مسدود شدن روده

مسدود شدن روده دو نوع دارد:

  • تنگی پیلور: زمانی که ماهیچه های پیلور (قسمت پایینی شکم)، به سرعت بزرگ شوند و از جریان مواد غذایی از شکم به سمت روده کوچک جلوگیری کنند، تنگی پیلور رخ داده است.

نوزادان مبتلا به این شرایط همیشه احساس گرسنگی می کنند؛ اما در عین حال امکان دارد که استفراغ کنند و همیشه شکم درد دارند. با عمل جراحی می توان این بیماری را درمان کرد؛ البته باز هم باید با مشاور امراض کودکان مشورت کنید.

حتما بخوانید: چپ چشمی در کودکان چه علتی دارد و کی برطرف می شود؟

  • درهم روی روده (انواژیناسیون): این شرایط نادر است و زمانی اتفاق می افتد که یک قسمت از روده روی قسمت دیگر قرار بگیرد و مایعی غلیظ را درست کند که در نهایت این مایع باعث مسدود شدن مجرا شود.

در این حالت، به دلیل اینکه، ماهیچه های روده دیگر نمی توانند با هم تماس داشته باشند، غذا به راحتی عبور نمی کند و رگ های خونی و اعصاب در قسمت تاخوردگی به هم فشرده می شوند.

انواژیناسیون باعث دل درد نوزادانی می شود که قبل از خواب، غذا خورده اند. معمولا در مدفوع این نوزادان خون هم وجود دارد.

عمل جراحی این تا خوردگی را بهبود می بخشد و معمولا مشکل را برطرف می کند.

بیماری التهاب روده

از دیگر دلایل دل درد نوزاد می توان به التهاب روده اشاره کرد. بیماری التهاب روده اصطلاحی است که برای گروهی از بیماری ها به کار می رود که باعث التهاب همراه با درد خطوط داخلی مجرای گوارشی می شود.

آرام کردن نوزاد

این التهاب در هر جایی از سیستم گوارشی، از مری گرفته تا روده بزرگ ممکن است رخ دهد. دردهای شکمی مزمن، استفراغ و اسهال از جمله علائم این بیماری هستند.

این نوع بیماری کمتر در کودکان مشاهده می شود؛ اما بیماری های کرون و کولیت زخمی دو نوع از بیماری های التهابی روده هستند که بیشتر در نوزادان دیده می شود.

بیشتر اوقات جهش های ژنتیکی مسئول ایجاد این بیماری هستند. هیچ راه حل قطعی برای درمان این شرایط وجود ندارد و فقط پس از مصرف دارو می توان شدت درد و علائم همراه با آن را کم کرد.

عفونت مجرای ادراری (UTI)

عفونت های مجرای ادراری از ماه 12ام یا حتی زودتر، شروع می شوند. علائمی که این عفونت به همراه دارد، از جمله: درد در قسمت پایین شکم و احساس ناراحتی در هنگام دفع ادرار است.

حمله باکتری ها به مجرای ادراری باعث ابتلا به عفونت های مجرای ادراری می شود. هر وقت که بهداشت فردی رعایت نشود؛ مثلا، دیر عوض کردن پوشک های خیس و تمیز نکردن ناحیه کشاله، باعث ابتلا به این عفونت می شود.

درمان عفونت مجرای ادراری: قرص های آنتی بیوتیک تنها راه حل موجود برای درمان این نوع عفونت هاست. در نوزادان شیر خوار، با روش درون وریدی این قرص ها را مستقیما به رگ های خونی تزریق می کنند.

یبوست

این که نوزادان کم تر از 12 ماه یبوست بگیرند، مسئله ای کاملا عادی و رایج است و دلایل آن هم، مدفوع سفت شده ای است که به سختی از مقعد عبور می کند.

نگه داشتن مدفوع برای مدت طولانی باعث نفخ معده و در نهایت، گرفتگی و درد شکم می شود.

درمان یبوست: رژیم غذایی کودکانی که از شیر گرفته می شوند، باید غنی از سبزیجات و دانه های درشت، مثل جو دوسر و جو باشد.

همراه این خوراکی ها باید آب کافی خورده شود. بعضی از پزشکان ماساژ دادن و ورزش کردن را برای درمان یبوست نوزادان توصیه می کنند.

باد معده

باد معده در نوزادان کاملا رایج است. اگر نوزادان در هنگام غذا خوردن روی پستان ها یا نوک پستان ها به خوبی قرار نگرفته باشند، به جای غذا، هوا قورت می دهند.

درد ناشی از عبور باد داخل روده ها موقتی است و شدید نیست. تا وقتی که باد وارد بدن شود، نوزاد بدخلق می شود؛ اما این بد اخلاقی زیاد طول نمی کشد.

درمان باد معده: باد معده باعث بروز مشکلات جدی در نوزادان نمی شود. بهتر است که والدین روش ها و اصول پایه ای ماساژ دادن شکم نوزادان را یاد بگیرند تا کمک کنند که باد راحت تر از بدن آن ها خارج شود.

قورت دادن ناگهانی اشیاء سمی

کودکان دوست دارند برای کشف و پی بردن به اشیاء آن ها را داخل دهانشان کنند یا مالش دهند. همین امر باعث می شود که به اشیاء سمی دست بزنند و دل درد بگیرند. سرب موجود در نقاشی های خانه یکی از معمول ترین ماده هایی است که برای نوزادان خطرناک است!

درمان: برای درمان مسمومیت باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرد. پزشک بعد از بررسی علائم و شدت آن ها، درمان را شروع می کند.

اگر میزان مسموم شدگی بالا باشد، در این حالت پزشک کمک می کند تا نوزاد با استفراغ کردن آن را خارج سازد. در غیر این صورت، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند و اگر کودک از شیر گرفته شده باشد، باید میزان بیشتری آب بخورد تا سموم از بدنش دفع شوند.

بیماری حرکت

بیماری حرکت در کودکان شایع نیست؛ اما دلیل احتمالی دل دردهای آن هاست. کودکانی که برای اولین بار به صورت هوایی مسافرت می کنند یا آن هایی که داخل آسانسور می روند، با این حالت مواجه می شوند.

در این بیماری، شکم درد با استفراغ کردن همراه است؛ البته وضعیت کلی نوزاد تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

درمان بیماری حرکت: دوری کردن از شرایطی که باعث این بیماری می شوند، بهترین کاری است که می توان برای درمان دل درد ناشی از آن انجام داد. همین طور برای درمان نوزاد  می توان به او شیر داده تا احساس راحتی کند یا اینکه با بازی کردن، حواسش را پرت کنید.

بیش از حد غذا خوردن و درد گرسنگی

یکی دیگر از دلایلی که باعث شکم و دل درد نوزاد می شود، بیش از حد غذا خوردن و مدت زمان زیاد گرسنه ماندن است.

بدن رو به رشد کودک نمی تواند گرسنگی را برای مدت زیادی تحمل کند.

همین طور، بیش از حد غذا خوردن در کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، در مقایسه با کودکانی که شیر مادر می خورند، رایج تر است؛ به دلیل اینکه شیشه شیر زودتر کودک را سیر می کند.

البته این شرایط برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند هم رخ می دهد؛ یعنی مادرانی که شیر زیادی تولید می کنند، باعث زیاد شدن میزان لاکتوز در بدن نوزاد می شوند.

درمان بیش از حد غذا خوردن و درد گرسنگی: سر وقت و هنگام نیاز به نوزاد خود غذا بدهید تا گرسنه نماند.

بهترین راه حل موجود برای حل مسئله بیش از حد غذا خوردن( بهترین علامت) زمان دفع غذا نوزاد است. اگر نوزاد مقدار زیادی مدفوع و ادرار دفع کند، می توان نتیجه گرفت که زیاد غذا خورده است.

حتما بخوانید: علت خشکی پوست نوزاد و راهکار های خانگی درمان آن

کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، هنگامی که سیر شوند، شیشه را کنار می گذارند یا آن را پس می زند؛ پس وقت آن است که سریعا شیشه را کنار بگذارید. در این مواقع پزشک می تواند درباره برنامه غذایی بهتر راهنمایی تان می کند.

آسیب دیدگی

نوزادانی که بزرگ تر هستند، دوست دارند اطراف شان را کشف کنند و همین امر باعث می شود که آسیب پذیر شوند. کودکی که سعی می کند راه برود، به طور ناگهانی برروی اشیاء یا روی زمین می افتد و همین عامل باعث آسیب دیدن بافت های شکمی و شکم درد آن ها می شود.

درمان آسیب دیدگی: بهتر است که خانه را برای فرزندتان بی خطر کرده و مراقبت بچه تان باشید تا از بروز هرگونه حادثه تصادفی پیشگیری کنید. اگر فکر می کنید که نوزادتان از درون آسیب دیده باشد، بهتر است که دکتر نوزادتان را زیر نظر داشته باشد.

یک دلیل مهم و اساسی برای دردهای شکمی وجود دارد که به آن درد «کابردی شکمی» می گویند. در این نوع درد، نوزاد  دردهای شدیدی در اطراف نافش احساس می کند؛ ولی این درد هیچ علامت دیگری به همراه ندارد و برنامه خوابی اش را هم به هم نمی ریزد. بیشتر در موقعیت های استرس زا در زندگی نوزاد با این درد مواجه می شود.

چه زمانی باید به مراکز درمانی مراجعه کنیم؟

در این قسمت قصد داریم به موقعیت های ویژه ای اشاره کنیم که نشان دهنده بیماری هستند و هشداری برای مراقبت های سریع درمانی هستند:

گریه نوزاد به خاطر دل درد

  1. دل دردهای همراه با مدفوع خونی یا استفراغ کردن: اگر همراه با دل دردهای نوزادتان، وجود خون در مدفوعش را مشاهده کردید یا او استفراغ کرد، مشکل جدی است و باید هر چه سریع تر نوزاد را به مراکز درمانی ببرید.
  2. اسهال یا تب بالا به همراه دل درد: ابتلا به عفونت هایی مثل: گاستروانتریت باعث دل دردهای همراه با اسهال می شود. اگر عفونت حاد باشد، تب شدید در مرحله بعد بروز می کند که باعث استرس نوزاد شده و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد. بهترین راهکاری که برای درمان این نوزاد وجود دارد، برطرف کردن درد است.
  3. دل درد باعث اختلال در برنامه خوابی و غذا خوردن نوزاد شود: دل درد باعث به هم خوردن الگوهای خواب و غذایی نوزاد می شود و در نهایت، بر سلامت عمومی اش اثر می گذارد. اما نباید به این مسئله بی توجهی کرد.
  4. التهاب شکم: وقتی که شکم ملتهب شود، نشان دهنده این است که مواد مایع به علت عفونت، آسیب یا دلایل دیگر در بدن باقی مانده اند. التهاب شکم یک وضعیت هشدار دهنده است و نوزاد باید سریعا به مراکز درمانی منتقل شود.
  5. نوزاد بعد از یک دوره شکم درد، نیمه هوشیار می شود: اگر نوزاد همراه با این درد، اسهال هم داشته باشد، این نیمه هوشیاری می تواند یک علامت گویای از دست رفتن شدید آب بدن باشد. حتی اگر این درد از ناف ناشی شده باشد؛ این نوع درد نشانه مشکل جدی تری است!

در این مواقع باید سریعا واکنش نشان دهید و نشانه های دل درد کودکتان را زیر نظر داشته باشید.

علائم دل درد در نوزادان چیست؟

دلایلی که باعث دل درد نوزاد شده اند، هر کدام نشانه ویژه خودش را دارد. باوجود این، چندین علامت خارجی کلی وجود دارد که نوزادتان در هنگام دل درد بروز می دهد. مثل دلایل زیر:

1- خوب و کامل غذا نمی خورد: متوجه می شوید که برنامه غذایی نوزادتان تغییر کرده و حتی به طور غیرعادی وسط خوردن، غذا را نیمه تمام می گذارد.

2- دستش را روی شکمش می می گذارد: البته نوزاد بعد از غذا خوردن، هنگام درد و گریه کردن هم این کار را انجام می دهند.

3- هنگام درد پاهایش را جمع می کند: نوزادتان چندین ساعت بعد از غذا خوردن یا مدت زمان کمی از غذا خوردن پاهایش را تا می کند. هر وقت هم که این کار را انجام می دهد، ادا و اصول در می آورد یا هنگام درد پرخاشگری می کند.

4- وقتی که به شکمش دست می زند از درد داد می زند: در زمان بیماری ماهیچه های شکمی خودشان سفت می شوند و وقتی که به شکم نوزاد دست زده می شود، او از شدت درد گریه می کند.

5- گریه کردن غیرطبیعی: نوزاد با گریه کردن سعی می کند تا با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند؛ اما اگر بیش از حد گریه کند، علتش درد شکم است.

به سختی می توان تشخیص داد که نوزاد دل دارد؛ اما خوشبختانه راه های ساده ای وجود دارد که درد در ناحیه شکم نوزادتان را برطرف می کند.

چه راهکارهای خانگی برای درمان دل درد نوزاد وجود دارد؟

هرگز به این فکر نکنید که خودتان دل درد نوزادتان را برطرف کنید! بلکه این مسئولیت را برعهده پزشک بگذارید تا او برایش دارو تجویز کند.

درمان دل درد نوزاد

دل درد نوزاد با بزرگسالان فرق دارد؛ پس هرگز نباید به کودکتان داروهای ملین یا ضد اسید معده بدهید. با وجود این، چندین راهکار ساده وجود دارد که به شما کمک می کند تا شدت درد را کاهش دهید، البته این راهکارها را باید بعد از مشورت کردن با پزشک امتحان کنید.

نوشیدن مایعات

یکی از راهکارهای بی خطر خانگی برای درمان دل دردهای نوزاد، نوشیدن مداوم آب است. این روش برای بچه های بزرگ تر از 6 ماه موثر است؛ خصوصا وقتی یبوست دارند. نوشیدن آب باعث بازسازی مایع محتوای مدفوع شده و خروج آن را آسان تر می کند.

برای کودکان زیر 6 ماه، تا زمانی که پزشک بگوید، باید شیردهی انجام شود.

ماساژ دادن

اگر علت دل درد نوزادتان رفلاکس اسید معده یا قولنج است، ماساژ دادن کمک می کند تا درد کودک تان آرام شود. روش های متعدد ماساژ دادن وجود دارد که با هدف درمان دردهای خاص به کار برده می شوند. قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید.

بگذارید نوزاد زمان زیادی را استراحت کند

آرام بودن برای کودک خیلی مهم است. شرایط خواب کودک تان را به شکل محیطی راحت و دنج فراهم کنید که کودکتان در آن مکان به آرامی استراحت کند تا دل دردش کاهش یابد.

همین طور، می توانید نوزاد را با پارچه ای نرم و مرطوب قنداق کنید و نزدیک خودتان قرار دهید تا خیالش آسوده شود و از شکم دردش کاسته شود.

پاهای نوزاد را به صورت دایره وار حرکت دهید

برای این که به نوزادتان کمک کنید تا باد موجود در معده اش را خارج کند، سعی کنید پاهایش را به صورت دایره وار حرکت دهید.

کودک را روی شکم بخوابانید

روی شکم خواباندن کودک نه تنها از صاف شدن سر نوزاد پیشگیری می کند، بلکه کمک می کند تا بادهای موجود در معده اش هم تخلیه شوند.

آروغ زدن نوزاد بعد از هر بار غذا خوردن

یکی دیگر از مواردی که برای آرام کردن نوزادتان وجود دارد، آروغ زدن بعد از هر وعده غذایی است. به این منظور، درست بعد از شیردهی یا نوشیدن شیر از شیشه، کودک را صاف نگه دارید. با شانه تان کودک را حمایت کنید؛ طوری که سرش پایین باشد. سپس، به آرامی کمرش را بمالید یا نوازش کنید.

قطره های باد معده

قطره های بدون نسخه باد معده یا سایمتیکون را از داروخانه تهیه کنید چرا که این داروها به خارج شدن بادهای معده کمک می کند.

حتما بخوانید: علت خروپف کردن نوزاد چیست و کی خطرناک است؟

البته باید به این مورد اشاره کنیم که هنوز مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است تا بی خطر یا موثر بودن این قطره ها روی کودکان مشخص شود. اما از آن جایی که تصور بر بی خطر بودن آن هاست، حتما بعد از مشورت با پزشک از آن ها برای نوزادتان استفاده کنید.

مکمل های پرو بیوتیک را با تجویز پزشک مصرف کنید

مکمل های پروبیوتیک کمک می کنند تا نسبت باکتری های خوب به بد در معده زیاد شود و از این رو به گوارش غذا کمک می کند. بسیار مهم است که نگذارید باد در معده نوزادتان جمع شود.

البته امروزه هیچ مطالعاتی انجام نشده است تا کارایی یا بی خطر بودن این مکمل های پروبیوتیک روی نوزادان را تایید کند. بهتر است که اول با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید و بعد آن را به نوزادتان بدهید.

استراحت کردن و مصرف دارو دو عاملی هستند که به زودتر خوب شدن نوزاد کمک می کنند. اگر نوزادتان بزرگ تر از 6 ماه است، شاید بهتر باشد غذاهایی که در زمان دل درد به او می دهید را بررسی کنید.

غذا دادن به کودک وقتی که دل درد دارد

رژیم غذایی مخصوص کودک تان در زمان دل درد کاملا به علت آن بستگی دارد. با پزشک خود درباره برنامه غذایی و زمان غذا دادن به کودک مشورت کنید.

در این قسمت به چندین غذای سالم و بی خطر اشاره کرده ایم که در هنگام دل درد می توانید برای کودک تان تهیه کنید:

  • شیر مادر: شیر مادر غنی از انواع مواد مغذی ضروری است و نقشی مهم در آماده سازی معده و روده کودک برای ورود مواد جامد بازی می کند و این کار را از طریق انتقال باکتری های روده از مادر به نوزاد انجام می دهد. ورود این باکتری ها به بدن نوزادتان، به سیستم گوارش او کمک می کند.
  • سوپ سبزیجات: وقتی که کودک تان بیشتر از 6 ماه سن داشته باشد، می توانید سوپ های سبزیجات تازه خانگی برایش آماده کنید. خوراکی های مایع برای معده او بهتر هستند.
  • پوره رقیق میوه: حتما می دانید که پوره رقیق میوه حاوی قند طبیعی است که منبعی مناسب از انرژی به شمار می رود؛ پس از این غذا غافل نشوید. میوه را با آب رقیق کنید تا بدن نوزاد راحت بتواند آن را گوارش کند.
  • غذا تهیه شده از غلات: فرنی غلات برای نوزادتان درست کنید؛ با برنج، جو یا جو دو سر یک فرنی خوشمزه درست کنید. اگر نوزادتان یبوست دارد، جو دو سر و جو به دلیل داشتن منابع فیبر، گزینه های بهتری هستند. برنج هم مناسب است؛ زیرا گلوتن ندارد و گوارش آن راحت است.

وقتی که نوزادتان دل درد دارد، باید به غذاخوردنش توجه کنید!

برای این که مشکلی برای نوزاد و خودتان پیش نیاید، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا از برگشت دوباره مشکل پیشگیری کنید.

چه کاری می توانم انجام دهم تا نوزادم دل درد نداشته باشد؟

کافی است چند نکته را رعایت کنید تا خیالتان راحت شود که نوزادتان دل درد نمی گیرد. در این قسمت به تمام کارهایی که می توانید انجام دهید، اشاره شده است:

  • خوراکی های تمیز و بهداشتی: خوراکی های بهداشتی فاقد مواد بیماری زایی هستند که از طریق خوراکی یا آب آلوده منتشر می شوند. حتما خوراک کودک تان را با رعایت کامل نکات بهداشتی آماده کنید. میوه و سبزیجات را به خوبی بشویید.
  • آلرژی های غذایی کودک را شناسایی و کنترل کنید: بهتر است خوراکی هایی را که کودک به آن ها آلرژی دارد، شناسایی کنید و تشخیص دهید که این حالت، آلرژی یا یک حساسیت ساده در برابر یک غذا خاص است

وقتی که متوجه آلرژی در برابر محرکی شدید، جانب احتیاط را رعایت کنید و دیگر آن ماده را به کار نبرید و حواس تان به محصولات دیگر هم باشد؛ چرا که شاید حاوی ترکیب آلرژی زا باشند.

  • به درستی به کودک غذا دهید: هر وقت که می خواهید به کودک شیر خوار خود شیر دهید، حواستان باشد که کاملا به نوک پستانتان چسبیده باشد تا به جای شیر هوا قورت ندهد.

تا وقتی که مطمئن شدید کودک به راحتی قرار گرفته، وضعیت شیر دهی را تغییر دهید. اگر کودک غذاهای جامد می خورد، مطمئن شوید که قورت دادن یا بلعیدن آن سخت نباشد.

  • به او آرام آرام غذا بدهید: اگر بخواهید سریع به نوزادتان غذا دهید، هوا زیادی قورت می دهد؛ مخصوصا نوزادانی که با شیشه شیر غذا می خورند، هوا وارد معده شان می شود که باعث ناراحتی های معده می شود. مادامی که  به او شیر می دهید، حواس تان به حالت قرار گیری نوزادتان و حالت شیشه شیر که می خورد هم باشد.
  • مرتب کودک آروغ بزند: آروغ زدن یک راهکار پیشگیرانه است که به راحتی می توان آن را انجام داد تا از گیر افتادن بادها در معده جلوگیری کند.
  • اولویت باید با بهداشت کودک تان باشد: اغلب مواد آلوده به طور تصادفی از طریق جویدن وسایل خانه وارد دهان و معده نوزاد می شوند. نوزادان عاشق این هستند که هر چیزی را داخل دهان شان بگذارند. پس بهتر است که خانه همیشه تمیز باشد و اشیاء کوچک را دور از دسترس آن ها قرار دهید تا عفونت ها وارد بدنش نشوند.

به طور مرتب دست هایش را بشویید. خودتان هم مرتب دست هایتان را قبل از غذا پختن، غذا دادن به کودک و بعد از تعویض پوشک بشویید.

علاوه بر این، بهداشت عمومی کودک تان هم خیلی مهم است و باید به طور مرتب او را به حمام ببرید و بعد از کثیف کردن خود، حتما نوزادتان را تمیز کنید. انجام این اقدامات به پیشگیری از ابتلا به عفونت هایی که باعث بروز دل دردهای شدید می شود، کمک می کند.

شاید باد معده بعضی از نوزادان را اذیت نکند؛ اما بعضی ها را آزار می دهد. به طور کلی، باد معده بی خطر نیست و محدود به خودشان است. با این وجود، باد معده برای بعضی از نوزادان مسئله ای دردناک و نشان دهنده یک شرایط پزشکی جدی است. برای همین، تشخیص دلیل اصلی برای درمان زودهنگام لازم است. مرتب به توصیه های پزشکی عمل   به کنید و به موارد احتیاط برای درمان دل درد نوزاد و پیشگیری از بازگشت دوباره، توجه کنید.

 

 

منبع: momjunction