گیاهان دارویی برای درمان آپاندیسیت

آپاندیسیت ، التهاب آپاندیس است که می تواند حاد یا مزمن باشد. آپاندیس، زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده‌ی بزرگ منشعب می شود و در ناحیه پایین و راست شکم قرار دارد. آپاندیسیت بیشتر در افراد بین 10 تا 30 سال دیده می شود. علاوه بر این، شیوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است.  هر ساله، در کشور ، بیش از 250،000 نفر برای برداشتن آپاندیس خود، اقدام به جراحی می کنند. التهاب آپاندیس به دلیل تجمع ناشی از ماده مدفوع رخ می‌دهد. عوامل دیگر، بزرگ شدن فولیکولهای لنفاوی، کرم‌های روده، تروما و تومورها هستند. برای درمان آپاندیسیت در این مقاله با دکتر چک همراه باشید…

برخی از علائم شایع آپاندیسیت شامل: درد در سمت راست پایین شکم ، از بین رفتن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، تورم شکم و تب می‌شود.آپاندیسیت درمان نشده می تواند خطرناک باشد ،به همین دلیل، این بیماری باید زودتر تشخیص داده شود.

توجه: برای تشخیص صحیح و درمان این بیماری با پزشک خود مشورت کنید. از گیاهان دارویی مناسب به عنوان یک درمان کمکی استفاده کنید.اما تنها این روش‌های درمانی را در پیش نگیرید.

در اینجا 10روش درمان آپاندیسیت خانگی برای کاهش درد ذکر شده است.

1-روغن کرچک

روغن کرچک یک درمان خانگی مفید برای آپاندیسیت است. روغن کرچک می تواند به تسکین انسداد، کاهش التهاب و درمان یبوست هم کمک کند.

2-1قاشق روغن کرچک را در یک پارچه بریزید.

2-روی یک حوله دراز بکشید و پارچه را روی شکم خود قرار دهید.

3-این درمان را به مدت 2 تا3 ماه تکرار کنید.

راه های درمان آپاندیسیت

2-سیر

سیر دارای خواص درمانی ضد التهابی است که به درمان آپاندیسیت کمک کرده و باعث کاهش التهاب و درد می شود.

  •  روزانه 2 تا 3 حبه سیر را با معده خالی میل کنید. می توانید در پخت و پز  هم از سیر استفاده کنید.
  • مصرف« گارسین» (کپسول سیر)، در صورتی که پزشکتان تجویز کرده باشد.

3-زنجبیل

زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی، به درمان آپاندیسیت هم کمک می‌کند . زنجبیل می تواند درد و التهاب را کاهش دهد، و مانع بروز استفراغ و حالت تهوع در شما شود.

  • روزانه 2 یا 3 بار چای زنجبیل بنوشید. برای تهیه چای زنجبیل، 1 قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را با یک فنجان آب به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید.
  • روزانه چند بار شکم خود را با روغن زنجبیل ماساژ دهید.
  • همچنین می توانید تنها پس از مشورت با پزشک، از کپسول های زنجبیل استفاده کنید.

زنجبیل

4-تخم شنبلیله

تخم شنبلیله در درمان آپاندیسیت مؤثر است. این تخم شنبلیله از تجمع محتویات روده جلوگیری کرده و به کاهش درد کمک می کند.

  • 2قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را به 1 لیوان آب اضافه کنید. این دو ماده را با هم بجوشانید، سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت کم بجوشد. این جوشانده را یک بار در روز مصرف کنید.
  • در پخت و پز، از تخم شنبلیله برای کاهش التهاب استفاده کنید.

 

تخم شنبلیله

5-لیمو

لیمو همچنین در درمان آپاندیسیت خیلی مفید است. آب طبیعی موجود در لیمو به کاهش درد و جلوگیری از سوء هاضمه و یبوست کمک می کند. بعلاوه، ویتامین C موجود در لیمو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت می شود.

1- 1عدد لیمو را برداشته و آب آن را بگیرید

2-آن را با مقدار مساوی عسل خام مخلوط کنید

3- این مخلوط را در طول روز مصرف کنید.

4-از این مخلوط روزانه و به مدت چند هفته استفاده کنید.

 

لیمو

6-ریحان

اگر بیمار مبتلا به آپاندیسیت تب داشته باشد، ریحان گیاهی مؤثر برای پایین آمدن دمای بدن و درمانی مناسب برای رفع سوء هاضمه و گاز روده است.

  • برای کاهش تب، یک مشت برگ ریحان و 1 قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را در 1 فنجان آب بجوشانید. بعد آن را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید. این چای را 2 بار در روز به مدت چند روز بنوشید.
  • برای خلاص شدن از شر گاز روده، 5 برگ ریحان خرد شده، 4/1 قاشق چای خوری نمک دریا و مقداری پودر فلفل سیاه را با 2 تا 3 قاشق ماست ساده مخلوط کنید. دو بار در روز مصرف کنید.
  • همچنین می توانید برای کنترل علائم آپاندیسیت، روزانه از 3 تا 4 عدد برگ ریحان میل کنید.

7-نعناع

نعناع یکی دیگر از داروهای خانگی مؤثر در بروز آپاندیسیت است.  که میتواند درد ناشی از آپاندیسیت را تسکین دهد.هم چنین می تواند به درمان گاز روده و همچنین استفراغ و حالت تهوع کمک کند.

  • با اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه به یک فنجان آب جوش چای نعنا درست کنید ، بعد آن را صاف کنید و به آن مقداری عسل خام اضافه کنید. این چای را 2 یا 3 بار در روز به مدت چند هفته بنوشید.
  • برای رفع حالت تهوع و استفراغ، فقط چند برگ نعناع تازه میل کنید.

 

نعناع برای درمان آپاندیسیت

8-جینسینگ

گیاه جینسینگ به دلیل خاصیت ضد التهابی در کاهش التهاب و درد ناشی از آپاندیسیت مفید است.

  • 6 تا 8 تکه جینسینگ را با 3 فنجان آب مخلوط کنید؛
  • به مدت 15دقیقه روی حرارت کم قرار دهید؛
  • مخلوط را صاف کنید، کمی عسل به آن اضافه کنید و بگذارید خنک شود؛
  • این چای جینسینگ را دو بار در روز به مدت چند ماه بنوشید.

9-غذاهای غنی از فیبر بخورید

یبوست ممکن است در التهاب آپاندیس نقش داشته باشد، بنابراین یک رژیم غذایی حاوی فیبر به شما توصیه می کنیم. علاوه بر این، طبق یک تحقیق که سال 2000 در« مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه »منتشر شده است، مصرف فیبر به میزان کم می تواند نقش مهمی در ایجاد آپاندیسیت داشته باشد.

از غذاهای پر فیبر مانند لوبیا، خیار، گوجه فرنگی، چغندر، هویج، کلم بروکلی، نخود فرنگی، برنج قهوه ای، آلو، جوانه گندم، تخم کدو تنبل، تخمه آفتابگردان و سایر میوه های تازه گیاهی دارای برگ سبز استفاده کنید.

10-مایعات، به مقدار زیاد مصرف کنید

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز در درمان آپاندیسیت مفید است. و باعث دفع سموم بدن می شود.مصرف کافی آب، از یبوست جلوگیری کرده و حرکات منظم روده را تقویت می کند.

آب گرم برای سلامتی بیماران مبتلا به آپاندیسیت مفید است. از آنجا که مقدار آب مورد نیاز بدن در افراد مختلف متفاوت است، هر زمان که تشنه هستید، آب بنوشید. در کنار آن، آب میوه هایی را که از میوه و سبزیجات تازه گرفته شده است بنوشید. در صورت امکان، مصرف مواد غذایی جامد را حذف کرده و مایعات بیشتری مصرف کنید.الکل یا نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید، چون هر دو باعث کم آبی بدن می شوند و می توانند باعث وخیم شدن بیماری شما شوند.

برای درمان آپاندیسیت نکات زیر را هم جدی بگیرید

  • کمی نمک را به یک لیوان دوغ اضافه کنید و آن را 2 یا 3 بار در روز بنوشید.
  • هر اقدامی که برای جلوگیری از یبوست لازم است ، انجام دهید چون یبوست باعث وخیم شدن بیماری می شود.
  • از یک رژیم غذایی مناسب که پر از میوه های تازه و سبزیجات برگ سبز باشد پیروی کنید.
  • از مصرف غذاهایی مانند لبنیات، گوشت و مواد حاوی قندی خودداری کنید.
  • قبل از مصرف هرگونه مکمل دارویی،با پزشک خود مشورت کنید، این مکمل ها حاوی ویتامین هایB، C و E هستند.
  •   از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید؛ چون انجام این فعالیت ها می تواند روی شکم شما فشار بیاورد و باعث بدتر شدن بیماری شود. چند هفته در هیچ تمرینی شرکت نکنید.
  • برای به حداقل رساندن درد، موقع عطسه، سرفه یا خندیدن، دستتان را روش شکم تان قرار دهید.
  • کارهای تان را به آرامی انجام دهید و با عجله کار نکنید.
  • وقتی که خسته هستید استراحت کنید و هر شب به مقدار کافی بخوابید.

 

 

منبع