هنگامی که پوشک نوزاد خود را عوض می کنید، باید به رنگ و ثبات مدفوع او بسیار توجه کنید. اگر هرگونه تغییر غیرعادی در آن مشاهده کردید، اغلب، به معنای بیمار بودن کودکتان است. پس با این حساب، باید بدانید که سبز رنگ شدن مدفوع نوزاد چه چیزی را به شما نشان می دهد؟

در صورتی که کودک تان روز به روز بزرگتر و به وزنش اضافه می شود، سبز رنگ شدن مدفوع او هیچ جای نگرانی باقی نمی گذارد.

در این مقاله از سایت دکتر چک درباره دلایل سبز رنگ شدن مدفوع کودک، راه های درمان و پیشگیری از آن اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

آیا سبز رنگ بودن مدفوع نوزاد شیرخوار عادی است؟

مدفوع نوزاد های شیرخوار اغلب به رنگ های زرد، سبز یا قهوه ای و مدفوع نوزاد تازه متولد شده ( مکنونیم) هم به رنگ های سبز، قهوه ای یا سیاه، درمی آید.

نشانه های حرکات سالم و بی عیب و نقص روده در نوزادان شیرخوار، مدفوع تخم دار یا چسب مانند با ثبات کم، مشابه با اسهال است.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنید؟

لازم نیست هر زمان که مدفوع کودک تان به رنگ سبز درآمد، به مراکز درمانی مراجعه کنید و علت را جویا شوید. با وجود این، اگر هر کدام از علائم زیر با این تغییر رنگ مدفوع همراه شد، باید به پزشک مراجعه کنید:

نوزاد تازه متولد شده

  • زیاد شدن باد معده؛
  • اذیت شدن؛
  • افت سرعت رشد؛
  • اسهال؛
  • از دست رفتن آب بدن؛
  • استفراغ؛
  • بی اشتهایی.

سبز رنگ بودن مدفوع کودک چه دلایلی میتواند داشته باشد؟

این تغییر رنگ مدفوع نوزاد ممکن است یک نشانه مهم باشد؛ اما همیشه باعث نگرانی نیست. در قسمت زیر به دلایل متعدد سبز رنگ بودن مدفوع جنین اشاره کرده ایم:

  • زمانی که مواد غذایی به سرعت از روده عبور کنند، صفرا موجود در آن ها جذب بدن نمی شود. این عارضه ممکن است اغلب برای نوزادان رخ دهد؛ زیرا سیستم گوارشی شان همچنان در حال رشد است و هنوز تکمیل نشده است.

حتما بخوانید: چپ چشمی در کودکان چه علتی دارد و کی برطرف می شود؟

پس این طور می توانیم نتیجه بگیریم که مدفوع به رنگ سبز تیره معمولا به دلیل نقش مایعات صفراست.

  • کودکان تازه متولد شده ای که برای تشخیص یرقان دوران نوزادی تصویر برداری را انجام می دهند، احتمالا مدفوع شان سبز رنگ خواهد شد که علت آن هم مقدار فراوان صفراست که از مدفوع شان خارج می شود.
  • کودکانی که باد معده شان زیاد می شود، بد خلق شده و بعد از خوردن شیر گریه می کنند، احتمالا به لاکتوز حساسیت دارند. حساسیت به لاکتوز می تواند منجر به مدفوع کف مانند سبز رنگ شود که با اسهال همراه است. وقتی که نوزاد بیش از حد شیرماک غنی از لاکتوز را مصرف کند، با این حالت روبرو می شود.
  • ابتلا به بعضی از عفونت های ویروسی شکم، مثل: عفونت های روتا ویروس، در اسهال و سبز رنگ شدن مدفوع نوزاد نقش دارند.
  • اگر نوزاد شیر خوار به بعضی از خوراکی هایی که مادرش می خورد، آلرژی داشته باشد، مدفوعش سبز رنگ خواهد شد.

البته این مورد تنها محدود به کودکان تغذیه شده با خوراکی های فرمول دار نمی شود ، بلکه هر نوزادی ممکن است با آن مواجه شود.

  • اگر رژیم غذایی مادر سرشار از سبزیجات برگ دار، مثل اسفناج باشد؛ پس مدفوع کودک هم سبز رنگ خواهد شد. اگر بعد از خوردن خوراکی های جامد به کودکتان اسفناج یا لوبیا پوره شده بدهید، احتمال سبز رنگ شدن مدفوع او زیادتر خواهد شد.
  • آن دسته از کودکانی که ملزم به مصرف مکمل های حاوی آهن هستند، با تغییر رنگ مدفوع شان مواجه می شوند. خوراکی بعضی از کودکان با آهن تقویت می شود و تغییر رنگ مدفوع در این دسته از آن ها مسئله عجیبی نیست.
  • در صورتی که مواد غذایی موجود در رژیم غذایی کافی نباشند، مدفوع نوزاد سبز لجنی رنگ خواهد شد.
  • تصور بر این است که عدم تعادل آغوز و هایند میلک یا همان آخر شیر (به شیری گفته می شود که در اواخر دوران شیر دهی تراوش می شود و معمولا میزان چربی آن زیاد و پروتئین آن کم است) باعث تغییر رنگ و سبز رنگ شدن مدفوع نوزاد می شود.

آغوز نوعی شیر غنی از لاکتوز است که میزان چربی اش کم است که با اولین شیردهی به نوزاد، بدن آن را تولید می کند. از طرف دیگر هایند میلک میزان چربی اش بالاست و بعدها در دوران شیردهی تولید می شود.

اگر مادر در هنگام شیر دادن به فرزندش، خیلی زود کودک را از یک پستان به پستان دیگر تغییر دهد ممکن است که کودک چربی لازم را دریافت نکند. در این صورت نوزاد آغوز بیشتری مصرف می کند و باعث می شود که شیر به سرعت از داخل روده همراه با صفرا رد شده و مدفوع را سبز رنگ کند.

دلیل تغییر رنگ مدفوع نوزاد

  • حتی زمانی که بدن مادر میزان زیادی آغوز تولید کند، هم این اتفاق می افتد که باعث زیاد شدن میزان لاکتوز در بدن نوزاد می شود که دلیل دیگری برای سبز رنگ شدن مدفوع می باشد.

بعضی از افراد معتقدند که دندان در آوردن کودک هم در سبز رنگ شدن مدفوعش نقش دارد؛ اما باید به این نکته اشاره کنیم که هنوز شواهد علمی کافی در این زمینه وجود ندارد.

راه های درمان سبز رنگ بودن مدفوع در نوزادان

اگر خوراک کودک خوب باشد، اسهال نداشته و وضعیت عمومی اش هم مناسب باشد، در اینصورت نیازی به درمان نیست.

حتما بخوانید: علت خشکی پوست نوزاد و راهکار های خانگی درمان آن

در این مواقع پزشک معاینه انجام داده و قبل از توصیه به انجام هرگونه روش درمانی جدید، جویای جزئیات سابقه بیماری کودک می شود. بعضی از راه هایی که برای درمان وجود دارند؛ شامل موارد زیر می شود:

  • بهترین نوع مواد مغذی برای کودک، شیر مادر است؛ در مواقعی که تغییر رنگ مدفوع به مصرف کم شیر مادر مربوط باشد، پزشک توصیه می کند که در صورت امکان، میزان مصرف شیر کودک افزایش یابد.

اگر بنا به دلایل متعدد، شیر مادر علت بروز این عارضه نشده، پس در این صورت توصیه می شود که فرمول غذایی او را تغییر دهید.

  • اگر ابتلا به عفونت باعث اسهال و سبز رنگ شدن مدفوع نوزاد شده باشد، در این حالت با مصرف دارو می توان این مشکل را برطرف کرد.
  • بعضی از مطالعات انجام شده در این زمینه ادعا کرده اند که پروبیوتیک ها به درمان این مشکل کمک کرده و ثبات مدفوع را بالا می برند.

توجه: هرگز نباید بدون مشورت کردن با پزشک به کودک خود پروبیوتیک بدهید!

  • در صورتی که علت این عارضه حساسیت به لاکتوز باشد، با مصرف فرمول های غذایی با لاکتوز اندک یا فاقد لاکتوز، این مشکل را می توان برطرف کرد.

علاوه بر این، فرمول های غذایی کمک می کنند تا وزن کودکی که به دلیل حساسیت به لاکتوز، اسهال دارد، زیاد شود که بعد از آن کودک به اسهال عفونتی دچار می شود.

  • در مواردی که پزشک علت عارضه را آلرژی به غذا تشخیص می دهد، مادر باید به رنگ مدفوع کودک خود توجه کند. غذاهایی که می خورید را یادداشت کنید و سپس با رنگ مدفوع کودکتان تطبیق دهید. با این کار می توان عامل ایجاد کننده آلرژی را شناسایی و آن را برطرف کرد.

بعضی از رایج ترین مواد آلرژی زا شامل: تخم مرغ، محصولات لبنی، گندم، ماهی، محصولات سویا و ذرت می شود.

  • اگر کودکتان به اندازه کافی غذا نمی خورد یا اینکه مشکلی در شیر خوردنش وجود دارد، در این صورت پزشک شما را به مشاور شیردهی ارجاع می دهد.

آیا راهی برای پیشگیری از این تغییر رنگ مدفوع نوزاد وجود دارد؟

علت سبز رنگ شدن مدفوع نقش مهمی در پیشگیری از آن دارد. اگر این تغییر رنگ مدفوع کودک تان به خاطر خوردن سبزیجات برگ دار یا مکمل های حاوی آهن باشد، به پیشگیری هیچ نیازی نیست؛ اما در شرایط زیر باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید:

درمان سبز رنگ شدن مدفوع نوزاد

  • اگر مشخص شود که ماده آلرژی زا مسئول این عارضه است، باید آن را تشخیص دهید و از آن پیشگیری کنید.
  • اگر با خوردن شیر گاو این مشکل برای نوزاد پیش آید، مادر شیرده نباید دیگر شیر گاو بخورد. اگر خود نوزاد هم شیر گاو مصرف می کند، باید مصرف آن را چند روز قطع کرده و شرایط را بررسی کنید.
  • چارت حذف غذایی به تشخیص ماده آلرژی زا کمک می کند. باید نام غذایی که مادر یا کودک مصرف می کنند را یادداشت کرده و خوراک را با رنگ مدفوع سبز ارتباط دهید.
  • هنگامی که به کودک خود که بیش از شش ماه دارد، خوراکی های جامد می دهید، حتما بهداشت را رعایت کنید! با این کار عفونت های روده و معده در بدن نوزادتان گسترش نمی یابند و از سبز شدن مدفوع جلوگیری می کند.

پر تکرارترین سئوال

آیا مشاهده مدفوع سبز رنگ در نوزادانی که شیر مادر نمی خورند، عادی است؟

تمام نوزادانی که غذاهای فرمول دار مصرف می کنند، مدفوع شان سبز رنگ نمی شود؛ اما بعضی از مطالعات انجام شده در این زمینه ادعا کرده است که سبز رنگ شدن مدفوع در این دسته از کودکان در مقایسه با کودکان شیر خوار، شایع تر است.

حتما بخوانید: علت خروپف کردن نوزاد چیست و کی خطرناک است؟

فراموش نکنید که مدفوع سبز رنگ همیشه علامت هشدار و نگرانی نیست. در بیشتر مواقع با تغییر رژیم غذایی و تعدیل سبک زندگی، می توانید این مشکل را برطرف کنید.

با وجود این، اگر هزاران شک و سئوال در ذهن تان است، با پزشکتان مشورت کنید.

 

منبع: momjunction