در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان رابطه بین مصرف خوراکی های سرشار از میکروب زنده یا میکروارگانیسم و سلامت قلب و عروق در بزرگسالان ساکن آمریکا را بررسی کرده اند.

رژیم غذایی چه تاثیری بر سلامت قلب و عروق دارد؟

با وجود پیشرفت هایی که در زمینه تولید داروهای کاهش لیپید صورت گرفته است، بیماری قلبی عروقی همچنان یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می آید. پس قطعا این عارضه بر پیشرفت اجتماعی و اقتصادی تاثیر می گذارد.

الگوهای رژیمی در کاهش سلامت قلب و عروق نقش دارند؛ علت آن هم این است که میکروبیوتای روده بسیاری از مواد مغذی را به متابولیت تبدیل می کند. با توجه به این رابطه موجود، محققان به فکر افتادند تا با راهکارهایی به افزایش سلامت قلب و عروق بیماران کمک کنند.

سلامت قلب و عروق با خوراکی های سرشار از میکروارگانیسم

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان چهار فاکتور مربوط به سلامتی را بررسی کرده اند: فشار خون، شاخص توده بدنی، گلوکوز خون و لیپیدهای خون. بعلاوه، چهار فاکتور خواب، تماس با نیکوتین، تحرک بدنی و رژیم غذایی هم در نظر گرفته شد.

محققان به منظور انجام این مطالعه از داده های موجود در یک پایگاه داده استفاده کردند که هفت پرسش نامه از سال 2005 تا 2018 را هم شامل میشد. سن تمام شرکت کنندگان بیشتر از 20 سال بود. اطلاعاتی درباره میزان مصرف خوراکی های سرشار از میکروب های زنده، وزن و سایر فاکتورها جمع آوری شد.

محققان میزان میکروب زنده در هر یک گرم از 9.388 خوراکی را محاسبه کردند. سپس از این اطلاعات برای دسته بندی شرکت کنندگان استفاده کردند.

با توجه به یک معیار به شرکت کنندگان امتیاز داده شد. شرکت کنندگانی که امتیاز 80 تا 100 داشتند، از نظر قلبی عروقی در وضعیت خوبی بودند. آن هایی که 50 تا 79 امتیاز داشتند، در دسته متوسط و آن هایی که صفر تا 49 امتیاز دریافت کردند، در وضعیت خوبی قرار نداشتند.

نژاد و ملیت، جنسیت، سن، میزان تحصیلات، وضعیت مالی، وضعیت اجتماعی اقتصادی، مصرف مشروبات الکلی، چاقی مفرط، مصرف روزانه خوراکی های مغذی و سوابق پزشکی هم در نظر گرفته شد.

یافته های مطالعه

در تحلیل نهایی 10.531 نفر حضور داشتند. بیش از نیمی از شرکت کنندگان را خانم ها تشکیل می دادند. متوسط سن شرکت کنندگان 48 سال بود.

اکثر شرکت کنندگان مدرک دانشگاهی داشتند و تحت پوشش بیمه بودند و مشروبات الکلی مصرف می کردند. اکثر آن ها دچار چاقی مفرط بودند. نه درصد به بیماری قلبی عروقی، 14 درصد به دیابت ملیتوس و حدود 37 درصد به فشار خون بالا مبتلا بودند و بیش از 70 درصد هم چربی خون داشتند.

سلامت قلب و عروق؛ نتیجه گیری

یافته های محققان نشان می دهد که مصرف مکمل های پروبیوتیک منجر به کاهش استرس اکسیداتیو، بهبود وضعیت ایمنی بدن و کاهش میزان گلوکوز خون و فشار خون می شود. به طور کلی، مصرف خوراکی هایی که سرشار از میکروارگانسیم زنده هستند، وضعیت قلبی عروقی بیمار را بهبود می بخشند.

البته محققان می گویند که این مطالعه باید با در نظر گرفتن دقیق تر جنسیت و نژاد ادامه پیدا کند؛ مثلا رابطه گفته شده در سیاه پوستان غیرلاتین تبار دیده نشد.