به تازگی مقاله ای منتشر شده است که ادعا می کند افزایش سطح تحصیلات منجر به افزایش طول عمر و کاهش سرعت افزایش سن می شود.

البته محققان می گویند که هنوز مطالعات شان تمام نشده است و همچنان در حال تحقیق و بررسی هستند. این مطالعه از سال 1948 آغاز و تاکنون بر روی سه نسل مختلف انجام شده است.

این اولین مطالعه ای است که ادعا می کند افزایش سطح تحصیلات به سن بیولوژیکی بیولوژیکی و میزان مرگ و میر ارتباط دارد.

به گفته دستیار نویسنده این مطالعه، “از مدت ها قبل این را می دانستیم که افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، عمر طولانی تری هم دارند. اما در شناسایی مکانیسم های موجود با چندین چالش مواجه بودیم. حتی مشخص نبود که افزایش سطح تحصیلات باعث کاهش سرعت بالا رفتن سن بیولوژیکی هم می شود یا نه.”

ادامه تحصیل و افزایش طول عمر؛ درباره مطالعه

محققان برای این که سرعت بالا رفتن سن را بررسی کنند، از یک الگوریتم برای بررسی داده های ژنومیک به دست آمده استفاده کردند.

محققان کلمبیایی خالق این الگوریتم هستند و در ژانویه سال 2022 از آن رونمایی کردند. این الگوریتم با بررسی نشانه های شیمیایی موجود روی DNA جمع آوری شده از سلول های سفید خون ارائه شده است.

با انجام آزمایش خون و کارهایی مثل سنج سرعت در فرایند بالا رفتن سن، این الگوریتم می تواند سرعت تغییر بدن فرد همزمان با افزایش سن را نشان دهد.

ادامه تحصیل و افزایش طول عمر

افزایش سن بیولوژیکی به این معنی است که تغییرات مولکولی بر استقامت و ظرفیت سلول ها، بافت ها و اندام ها همزمان با افزایش سن ]چه تاثیری بر ما می گذارد.

آن ها برای انجام این مطالعه از داده های مربوط به 14.106 نفر استفاده کردند که مربوط به سه نسل مختلف بود. سپس از یک دسته از شرکت کنندگان نمونه خون گرفتند تا با توجه به الگوریتم گفته شده، سرعت بالا رفتن سن بیولوژیکی آن ها را بررسی کنند.

در فاز نخست مطالعات، محققان رابطه بین ادامه تحصیل، بالا رفتن سن بیولوژیکی و مرگ و میر در یک دسته 3.101 نفری از شرکت کنندگان را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

یافته های مطالعه نشان می دهد که هر دو سال ادامه تحصیل مساوی با کاهش دو تا سه درصدی سرعت بالا رفتن سن است. بعلاوه، کاهش سرعت بالا رفتن سن به معنی کاهش 10 درصدی ریسک مرگ و میر است

به گفته محققان، نتایج به دست آمده همسو با فرضیه های موجود بود. به عبارت دیگر، افزایش سطح تحصیلات باعث کاهش سرعت سرعت افزایش سن بیولوژیکی و بالا رفتن طول عمر می شود. علاوه بر این، رابطه گفته شده در هر سه نسل دیده می شود.