این روزها چندین داروی جدید مخصوص افراد مبتلا به چاقی مفرط یا اضافه وزن وارد بازار شده است که تاثیرات خارق العاده ای به همراه دارد. در این مقاله درباره داروی کاهش وزن زپ بوند و عوارض جانبی بالقوه آن صحبت می کنیم.

مدام می شنویم که می گویند اگر می خواهید وزن کم کنید، باید اراده داشته باشید. افرادی که دچار چاقی مفرط و اضافه وزن هستند، باید کمتر غذا خورده و بیشتر ورزش کنند. با این که نقش ورزش و رژیم غذایی در کنترل وزن را نمی توانیم انکار کنیم، اما باز هم میلیون ها نفر در سراسر جهان زندگی می کنند که با وجود سالم خواری و داشتن فعالیت بدنی، باز هم اضافه وزن دارند.

بسیاری از داروهای جدید ثابت کرده اند که این مشکل همگانی فقط محدود به اراده نیست و عوامل ژنتیکی و متابولیکی زیادی هم در این قضیه دست دارند.

به گفته یکی از مسئولان ارشد پزشکی، “چاقی مفرط پدیده ای رایج در آمریکا است و پیامدهای مزمن زیادی به همراه دارد، مثل دیابت نوع دو و بیماری قلبی. این روزها شواهد بیشتری به دست می آوریم مبنی بر این که افزایش مبتلایان به چاقی مفرط ارتباط زیادی به اراده ندارد و بیشتر با یک اختلال عصبی هورمونی روبرو هستیم.”

زپ بوند: داروی کاهش وزن مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا

زپ بوند چیست؟

زپ بوند، جدیدترین داروی کاهش وزن است که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید کرده است. این دارو در ابتدا به عنوان داروی مخصوص دیابت نوع دو تایید شد اما در کاهش وزن هم تاثیرات خارق العاده ای داشت.

آیا مصرف این دارو باعث کاهش وزن می شود؟

بله، بر اساس دوز مصرفی، این دارو بین 15 تا 26 درصد از وزن بدن را کم می کند. مشاهدات محققان هم نشان می دهد که مصرف این دارو در یک دوره 84 هفته ای، تا 26.6 درصد از وزن را کم می کند.

دوزهای مصرفی زپ بوند

این دارو در شش دوز عرضه می شود: 2.5 میلی گرم، 5 میلی گرم، 7.5 میلی گرم، 10 میلی گرم، 12.5 میلی گرم و 15 میلی گرم.

بعد از گذشت دو هفته، دوز مصرفی به طور منظم 2.5 میلی گرم بیشتر می شود و این روند تا زمان مشاهده نتایج مورد نظر ادامه دارد. البته حداکثر دوز مصرفی، 15 میلی گرم است.

عوارض جانبی این داروی کاهش وزن

بر اساس مطالعات بالینی انجام شده، عوارض جانبی این دارو عبارت اند از:

عوارض جانبی شدیدتر این دارو عبارت اند از:

  • واکنش های آلرژیک؛
  • مشکلات کیسه صفرا؛
  • گرفتگی روده (یک عارضه جدی و خطرناک که زندگی بیمار را به خطر می اندازند)؛
  • نارسایی کلیوی؛
  • کاهش قند خون؛
  • آماس لوزالمعده؛
  • مشکلات شکمی شدید؛
  • تغییر دید.

کلام آخر

به لطف داروهای جدید کاهش وزن، باورهای قدیمی هم به چالش کشیده شده اند و دیگر برای کاهش وزن نیازی نیست اراده فولادی داشته باشید.

باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که این دارو نباید جایگزین سبک زندگی سالم شود؛ علاوه بر این، باید یک رژیم غذایی متعادل داشته و ورزش کنید تا در بلند مدت به اهداف خود برسید.