شاید در دوران کودکی، در صورتی که مژه‌هایتان روی گونه می‌ریخت، چندان ناراحت نمی‌شدید؛ اما در بزرگسالی، ریزش مژه چشم برایتان تداعی کننده ظاهری نامتناسب خواهد بود. مژه‌ها مانند موهای سر یا قسمت‌های دیگر بدن رشد می‌کنند و پس از مدتی می‌ریزند و دوباره رشد می‌کنند.

این چرخه، زمانی طبیعی است که با رویش و ریزش مجدد، دچار کم پشتی مژه نشوید. مژه‌ها تاثیر زیادی بر روی زیبایی چشم‌ها و در نتیجه زیبایی صورت دارند. برخی اوقات، وجود مشکلاتی در بدن، باعث ریزش بیش از حد مژه‌ها می‌شود.

در این مقاله از وب سایت دکتر چک، قصد داریم شایع‌ترین علت‌های ریزش مژه‌ها را بیان کرده و راه‌های درمان آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید…

علت ریزش مژه چشم

معمولا هر 6 الی 10 هفته یکبار مژه های قدیمی می ریزند تا با مژه‌های جدید جایگزین شوند. به طور کلی، ریزش 1 الی 5 عدد مژه در روز، طبیعی است. همچنین، باید بدانید که با بالا رفتن سن، دچار نازک شدن موی مژه‌های خود خواهید شد. بنابراین، اگر با افزایش سن، احساس کردید که مژه‌هایتان مانند قبل، پرپشت و ضخیم نیستند، نباید نگران شوید.

در اکثر اوقات، ریزش مژه چشم، کاملا طبیعی است و هیچ دلیل خاصی ندارد. با این حال، اگر ریزش موی مژه‌تان شدید‌تر از قبل شده است، ممکن است یکی از دلایل زیر، در آن دخیل باشند:

۱. اصطکاک و مالش بیش از حد

تمیز کردن چشم و پلک‌ها ضروری است؛ اما نباید به نحوی انجام شود که به چشم و بافت‌های اطراف آن آسیب وارد کند. متخصصان چشم همیشه به مراجعین تذکر می‌دهند که در زمان تمیز کردن چشم و پلک‌ها، احتیاط زیادی به خرج دهند و از مالش سنگین، ضربه‌ای و کشیدن لبه پلک‌ها خودداری کنند.

همچنین، در صورتی که از اکستنشن مژه استفاده می‌کنید، بهتر است به جای استفاده از ماسک‌های خواب خیلی سفت، محصولی را خریداری کنید که قابل تنظیم بوده و به اکستنشن مژه‌ها آسیبی نرساند.

۲. عفونت باکتریایی

عدم توجه به تاریخ انقضای لوازم آرایش مخصوص چشم می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی و در نتیجه، از دست دادن مژه‌ها شود. همچنین، بر روی تمامی محصولات آرایشی بهداشتی، علاوه بر تاریخ انقضا، تاریخ مصرف پس از باز شدن درب محصول نیز قید شده است. بهتر است پس از اتمام تاریخ انقضا و یا تاریخ مصرف محصول، آن را دور انداخته و محصول دیگری را خریداری نمایید.

۳. واکنش آلرژیک

درماتیت پلک، یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند منجر به ریزش مژه‌ها شود. بهتر است در زمان خرید انواع محصولات آرایشی-بهداشتی نظیر لوازم آرایش چشم، پاک کننده‌های آرایش، محصولات مراقبت از پوست و حتی مواردی نظیر لاک ناخن و… ، لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی نمایید و در صورتی که به ماده خاصی حساسیت دارید، آن را در بین لیست جستجو کنید.

اگر نمی‌دانید به چه ماده‌ای حساسیت دارید، استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی را متوقف کرده و آزمایش حساسیت را انجام دهید.

۴. مژه مصنوعی

گاهی اوقات، یکی از دلایل ریزش مژه، استفاده از مژه مصنوعی و یا اکستنشن مژه است. بسیاری از افراد، نسبت به چسب مخصوص مژه حساسیت دارند و یا در صورت برداشتن نامناسب این چسب‌ها، دچار ریزش مژه می‌شوند.

بهتر است برای پاک کردن چسب مژه مصنوعی، از پاک کننده‌های مخصوص چسب مژه و یا روغن‌های مخصوص استفاده کنید.

۵. مشکلات تیروئیدی

در مواردی، پرکاری و کم کاری تیروئید می‌تواند با علائمی نظیر اضطراب، یبوست، ریزش موهای نواحی خاص و مشکلات زیاد دیگری همراه باشد.

برای درمان ریزش مژه ناشی از مشکلات تیروئیدی، اول از همه باید تحت پزشک متخصص غدد درون ریز، تیروئید خود را کنترل کنید. پس از کنترل و درمان تیروئید، علائم این بیماری به مرور زمان از بین می‌روند و شاهد رشد دوباره مژه‌هایتان خواهید بود.

۶. بلفاریت

پلک افرادی که به بلفاریت مبتلا هستند، با علائمی نظیر التهاب، قرمزی، آبریزش و حالت شنی روبرو است. عامل اصلی این بیماری، باکتری‌های التهاب‌زا هستند. پزشکان برای درمان بیماری بلفاریت، از ترکیبی از درمان‌های ضد باکتری و کاهش التهاب چشم استفاده می‌کنند.

۷. تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا به وضعیتی گفته می‌شود که در آن، فرد به دلیل استرس عاطفی شدید، موهای قسمت‌های مختلف بدن مانند موی سر، مژه و… را می‌کشد. تقریبا از هر 50 نفر، یک نفر حداقل برای 1 بار در طول زندگی خود، تریکوتیلومانیا را تجربه می‌کند. تریکوتیلومانیا شدید از طریق مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، کنترل و درمان می‌شود.

۸. سرطان

برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان موضعی پوست پلک، منجر به علائمی نظیر التهاب، ریزش مژه، زخم، پوسته پوسته شدن پلک و… می‌شوند. این نوع سرطان‌ها، فولیکول مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین، در صورتی که چنین علائمی دارید، بهتر است هر چه سریع‌تر  به پزشک متخصص مراجعه نمایید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

۹. آلوپسی

بیماری آلوپسی، به دلیل نقص در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود که طی آن، سلول‌های سیستم ایمنی به طور خاص، فولیکول‌های موی بدن را هدف قرار می‌دهند. برخی از افراد مبتلا به آلوپسی، ریزش موی نقطه‌ای را تجربه می‌کنند و برخی دیگر، تمام موهای بدنشان را از دست می‌دهند.

همچنین، ریزش موی آلوپسی در برخی از افراد، به صورت دوره‌ای است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی و کاملی برای درمان آلوپسی وجود ندارد. با این حال، پزشکان از درمان‌های موجود برای متوقف کردن یا کاهش پیشرفت این بیماری استفاده می‌کنند.

۱۰. بیماری‌های التهابی مزمن

این نوع بیماری‌ها همانند بیماری‌هایی نظیر آلوپسی، باعث حمله بدن به فولیکول‌های مو می‌شوند. به عنوان مثال، بیماری‌هایی مانند لوپوس یا روماتیسم مفاصل، علاوه بر آسیب به سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن، تاثیر گسترده‌ای بر روی فولیکول‌های مو دارند.

در صورتی که به این بیماری‌ها مبتلا هستید، با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، می‌توانید از عود و پیشرفت ریزش مژه‌هایتان جلوگیری نمایید.

چگونه می‌توانم از ریزش مژه چشم پیشگیری کنم؟

بسیار ساده است! با ایجاد تغییرات در سبک شیوه زندگی‌تان، تا حد بسیار زیادی از ریزش مژه جلوگیری خواهید کرد. برای شروع، می‌توانید برخی از راهکار‌های زیر را امتحان کنید:

  • انتخاب ریمل مناسب: ریمل‌های ضد آب، معمولا حاوی مواد حساسیت‌زا یا خطرناک برای پوست/چشم هستند. بهتر است به جای این محصولات، از انواع ریمل‌های ساده استفاده کنید.
  • پاک کردن آرام آرایش چشم: از مالیدن، کشیدن و ضربه زدن به پلک‌ها در زمان پاک کردن آرایش خودداری کنید. همچنین، انتخاب محصولات آرایشی که به راحتی از روی صورت پاک می‌شوند، گزینه خوبی به شمار می‌رود.
  • پاک کردن آرایش قبل از خواب: مژه‌هایی که با آرایش و ریمل پوشیده شده‌اند، در برابر فشار شکنندگی بیشتری دارند. بهتر است برای جلوگیری از فشار بالش بر روی روی چشم‌ها، قبل از به رختخواب رفتن، آرایش خود را به طور کامل پاک نمایید.
  • کنار گذاشتن فر مژه: دستگاه فر مژه، باعث کنده شدن مژه‌ها از ریشه می‌شود. همچنین، ریزش مژه‌ها با این دستگاه، در حین ریمل زدن بدتر می‌شود.
  • دقت بیشتر در زمان برداشتن مژه مصنوعی و اکستنشن: این محصولات، با چسب مخصوص به مژه‌های طبیعی شما می‌چسبند. بهتر است برای پاک کردن چسب، از پاک کننده‌ها و روغن‌های مخصوص استفاده کرده و یا اجازه دهید که به مرور زمان، اکستنشن خود به خود از روی مژه‌ها جدا شود.

درمان ریزش مژه چشم

درمان این عارضه، به علت بوجود آمدن آن بستگی دارد. بهتر است پس از مشاهده تشدید ریزش مژه‌ها یا نازک شدن آن‌ها، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نموده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

پزشک با توجه به علائم بیمار و نتایج آزمایش‌ها، بهترین درمان ممکن را تجویز می‌کند.

خلاصه مطلب

مژه‌ها دارای یک الگوی رشد طبیعی هستند و به طور منظم می‌ریزند و دوباره رشد می‌کنند. با اینکه ممکن است پس از ریزش مژه‌ها، دچار ترس شوید، اما بهتر است بدانید که در اکثر مواقع، ریزش مژه‌ها بدون هیچگونه درمانی خوب می‌شود.

برخی از رایج‌ترین علت‌های ریزش مژه چشم عبارتند از مالش بیش از حد، عفونت باکتریایی، واکنش آلرژیک، مژه مصنوعی، مشکلات تیروئیدی، بلفاریت و…

در صورتی که علاوه بر ریزش مژه‌ها، علائم مشکوکی را مشاهده می‌کنید و می‌خواهید علت دقیق و راه‌های درمان آن را بدانید، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و دستورالعمل‌های تجویز شده را با دقت دنبال نمایید.

در صورت تایید پزشک، با تغییر سبک زندگی و استفاده از برخی از درمان‌های خانگی، می‌توانید روند رشد مژه‌هایتان را افزایش دهید.