سیاهی دور چشم هیچ گونه تاثیر خطرناکی بر روی سلامتی ندارد اما بدون شک این خطوط باعث خسته به نظر رسیدن و خواب آلود بودن تان می شود و سن تان را بیشتر نشان می دهد. در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی راهکاری برای رفع سیاهی دور چشم با سیب زمینی می پردازیم.

افزایش سن عمده ترین دلیل برای سیاهی دور چشم است. علاوه بر این، نداشتن خواب کافی، استرس، بیماری های مهم، سپری کردن ساعت های زیاد جلوی تلویزیون یا کامپیوتر هم به بروز این مشکل دامن میزند.

سیاهی دور چشم چیست؟

مادامی که سن بالاتر می رود، پوست اطراف چشم ها نازک تر و حساس تر می شود و در نتیجه، رگ های خونی که خون را حمل می کنند، راحت تر از زیر پوست قابل مشاهده می شوند و دور چشم ها سیاه می شود. چه عاملی باعث می شود راحت تر بتوانیم رگ های خونی زیر پوست را مشاهده کنیم؟ بافت های پوست تنها به طول موج رنگ آبی/ بنفش اجازه عبور را می دهند. در نتیحه، رگ های خونی، آبی پررنگ به نظر می رسند و به همین دلیل است که دور چشم سیاه می شود.

گاهی اوقات گرفتگی بینی، افزایش میزان آب در بدن، تماس با نور خورشید و حتی تجمع رنگدانه ها در پوست هم باعث تیره شدن دور چشم می شود.

چرا باید از سیب زمینی برای رفع سیاهی دور چشم استفاده کنیم؟

به دلایل زیر می توانیم از سیب زمینی برای رفع سیاهی دور چشم استفاده کنیم:

  • سیب زمینی می تواند ناحیه زیر چشم را مرطوب و جوان کرده و به کاهش سیاهی های دور چشم کمک کند.
  • سیب زمینی حاوی پتاسیم است که به بهبود جریان خون کمک می کند.
  • ویتامین C، نشاسته و آنزیم های موجود در سیب زمینی باعث افزایش شادابی پوست نواحی اطراف چشم ها شده و از بروز سیاهی جلوگیری می کند.
  • خواص ضد التهابی موجود در سیب زمینی به کاهش التهاب و تورم رگ های خونی اطراف چشم ها کمک کرده و سیاهی های دور چشم را برطرف می کند.
  • سیب زمینی حاوی ویتامین A است و به رفع سیاهی دور چشم و افزایش سفتی دور چشم کمک می کند.
  • سیب زمینی حاوی آنزیم کاتکول است؛ این آنزیم تاثیر بسیار زیادی بر روی رفع سیاهی و پف دور چشم دارد.
  • خواص سفید کننده موجود در سیب زمینی نقش مهمی در روشن کردن ناحیه دور پوست دارند. وقتی که یک اسلایس سیب زمینی تازه در معرض هوا قرار می گیرد، آنزیم کاتکول اکسیده شده و به بنزوکوئین تبدیل می شود. این ترکیب دوباره به یک ترکیب شیمیایی به نام هیدروکوئین تبدیل می شود. هیدروکوئین سرشار از خواص سفید کنندگی پوست است و در تولید بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سیب زمینی تعدادی ویتامین و مواد معدنی را در خود جای داده است و این مواد در کنار یک دیگر با جوان سازی بافت های پوستی به درمان نواحی سیاه و خسته پوست کمک می کنند.

رفع سیاهی دور چشم با سیب زمینی

در ادامه به چندین روش اشاره می کنیم.

1. سیب زمینی خنک برای رفع سیاهی دور چشم

این روش ساده ترین راهکار برای رفع طبیعی سیاهی های دور چشم است. یک سیب زمینی را برای مدت یک ساعت در داخل یخچال قرار داده و سپس دو اسلایس از آن را جدا کنید. حلقه های سیب زمینی را برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی نواحی تیره بگذارید و سپس موضع را با آب سرد بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

یا این که می توانید سیب زمینی را رنده کرده، آب آن را برای چند دقیقه داخل یخچال گذاشته و سپس با پنبه روی موضع بزنید. 15 دقیقه صبر کنید و حالا موضع را با آب سرد بشویید. یک بار در روز این روش را امتحان کنید.

2. آب خیار و آب سیب زمینی برای روشن کردن نواحی دور چشم

یک سیب زمینی متوسط را پوست بکنید، رنده کرده و آب آن را بردارید. خیار را هم رنده کرده و آب آن را جمع کنید و سپس با سیب زمینی ترکیب کرده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. حالا پنبه را داخل ترکیب زده و برای مدت 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. یک بار در روز می توانید این کار را انجام دهید.

3. سیب زمینی و عسل

یک سیب زمینی متوسط را پوست بکنید، رنده کرده و آب آن را بردارید. آب سیب زمینی و عسل را با نسبت مساوی ترکیب کرده و مقداری روغن بابونه به ترکیب اضافه کنید. حالا ترکیب به دست آمده را روی نواحی تیره گذاشته و با انگشتان چند دقیقه ماساژ دهید و بگذازید تا ده دقیقه روی پوست بماند. حالا موضع را با آب سرد بشویید. یک بار در روز می توانید از این ترکیب استفاده کنید.

4. گوجه فرنگی همراه با سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی متوسط به همراه یک عدد گوجه فرنگی را پوست کنده و به حلقه های کوچک برش دهید. تکه های سیب زمینی و گوچه فرنگی را داخل دستگاه مخلوط کن ریخته و تا زمانی که ترکیب یک دست شود به مخلوط کردن ادامه دهید. با کمک پنبه ترکیب را برای مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست گذاشته و سپس با آب سرد بشویید. روزانه می توانید این روش را امتحان کنید.

5. ماست و سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط را پوست کنده، رنده کرده و آب آن را بردارید. یک قاشق چای خوری ماست را به آب سیب زمینی اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. سپس ترکیب را برای مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی نواحی تیره گذاشته و با آب سرد بشویید. می توانید هر روز این کار را تکرار کنید.

6. آب لیمو و سیب زمینی برای رفع سیاهی های دور چشم

یک سیب زمینی متوسط را برش داده و در مخلوط کن بریزید. سپس چهار قاشق چای خوری آب لیمو به آن اضافه کرده و برای مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. حالا با استفاده از یک پنبه ترکیب را برای مدت 15 تا 20 دقیقه روی نواحی تیره قرار دهید و سپس موضع را با آب سرد بشویید. این روش را هر روز امتحان کنید.

7. سیب زمینی و برگ های نعنا

یک سیب زمینی متوسط را پوست بکنید و به تکه های کوچک برش بزنید، آن ها را همراه با چند برگ نعنا داخل مخلوط کن ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید تا یک خمیر یک دست حاصل شود. برای مدتی ترکیب را داخل یخچال گذاشته تا خنک شود و سپس برای مدت 15 دقیقه روی موضع قرار دهید. حالا موضع را با آب سرد بشویید. می توانید این کار را هر روی تکرار کنید.

8. سیب و سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط به همراه یک گوجه فرنگی کوچک را پوست بکنید و به تکه های کوچک برش بزنید. سیب زمینی ها را داخل مخلوط کن ریخته و خوب ترکیب کنید. حالا ترکیب را برای چند دقیقه داخل یخچال بگذارید و با استفاده از پنبه آن را برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی موضع قرار دهید. سپس با آب سرد موضع را بشویید. می توانید هر روز این کار را انجام دهید.

9. زرد چوبه و سیب زمینی برای رفع سیاهی دور چشم

یک سیب زمینی متوسط را پوست کرده، رنده کنید و آب آن را بردارید. آب سیب زمینی، یک قاشق چای خوری عسل و مقداری زردچوبه را داخل ظرف ریخته و مخلوط کنید تا ترکیبی یک دست حاصل شود. حالا ترکیب به دست آمده را برای مدت 10 تا 12 دقیقه بر روی نواحی تیره قرار داده و سپس با آب بشویید. یک روز در میان از این ترکیب استفاده کنید.

10. شیر و سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط را پوست کنده، رنده کنید و آب آن را بردارید. یک قاشق چای خوری از آب سیب زمینی و شیر خنک را داخل یک ظرف ترکیب کرده و با استفاده از پنبه روی نواحی تیره قرار دهید. بگذارید تا ترکیب برای مدت 15 تا 20 باقی مانده و سپس با آب موضع را بشویید. به طور منظم از این ترکیب استفاده کنید.

روش هایی که در بالا معرفی کردیم به شما در رفع سیاهی دور چشم با سیب زمینی کمک خواهند کرد. اگر سوالی داشتید در قسمت نظرات از ما بپرسید…