خشکی چشم (فقدان یا کاهش اشک) وضعیت کلافه کننده ای است و بر جریان زندگی تان تأثیر می گذارد. اگر کمی روش های زندگی تان را تغییر دهید، رطوبت چشم هایتان بیشتر و سوزش آن کمتر می شود. در این مقاله روش های ساده خانگی برای درمان خشکی چشم ارائه داده ایم.

راه های ساده برای درمان خشکی چشم

صبح ها و شب ها قبل از خواب، با چند کار ساده می توانید  چشم هایتان در طول روز، تر نگه دارید تا از این مشکل رها شوید.

خشکی مزمن چشم باعث بروز مشکلاتی، مانند: تیرگی دید، زخم قرنیه، عصبانیت و کلافگی می شود. در این شرایط کار کردن، رانندگی و مطالعه برایتان سخت می گردد.

خشکی چشم ها فقط به این مسائل ختم نمی شوند، بلکه  مشکلات دیگری نیز به همراه دارد.

در اینجا ۹ روش ساده را به شما آموزش می دهیم که صبح ها شب ها آن را انجام دهید تا خشکی چشمهایتان از بین برود.

۱. از سشوار استفاده نکنید

درست است که وقتی از سشوار استفاده می کنید، موهایتان سریع خشک می شود و در مدت زمان کمی سر و وضع تان را مرتب می کنید؛ اما باید مشکلاتی که سشوار به وجود می آورد را هم در نظر بگیرید. یکی از مشکلات آن این است که  خشکی چشم هایتان را حادتر می کند.

هوای داغی که از سشوار بیرون می آید، آب چشمان تان را سریع بخار و خشک چشمی را تحریک می کند.

به جای استفاده از سشوار، موهای تان را با حوله خشک کنید و قبل از مرتب کردن آن، اجازه دهید موهایتان خود به خود خشک شود. اگر لازم است که از سشوار استفاده کنید، قبل از آن، در داخل چشم تان قطره بریزید و آن را مرطوب کنید و در صورت لزوم، در حین سشوار کشیدن دوباره آنها را با قطره آب، مرطوب کنید.

۲. قبل از خوابیدن، در داخل چشم تان قطره بریزید

ممکن است صبح ها با چشمانی خشک از خواب بیدار شوید و علائمی مانند: تیرگی دید و قرمزی چشم داشته باشید و حس کنید که شن داخل چشم تان رفته است؛ بعضی وقت ها به این علت است که موقع خوابیدن، پلک هایتان کاملا بسته نشده است.

درمان خانگی خشکی چشم

اگر صبح ها همیشه چشمان تان خشک باشد، باید هر شب قبل از خواب قطره را در داخل چشمان تان بریزید. همچنین، استفاده از انواع خاصی از قطره های چرب یا پمادها برای قبل از خواب مناسب تر هستند؛ چون حجم شان زیاد هستند و نمی گذارند خوب ببینید؛ بنابراین، بهتر است شب ها از آنها استفاده کنید نه در طول روز!

۳. در اتاق خوابتان مرطوب کننده هوا داشته باشید

درد، خارش و سوزش چشم هایتان در اول صبح، یک شروع آزاردهنده است.

بعضی وقت ها رطوبت کم هوا باعث خشکی چشمانتان می شود. اگر صبح ها، چشم هایتان وضعیت بدی دارند، یادتان نرود که شب ها داخل اتاق خوابتان دستگاه مرطوب کننده قرار دهید.

حتما بخوانید: علائم کم آبی بدن و مشکلاتی که شما را تهدید می کنند

رطوبت کم باعث می شود، آب چشم تان خشک شود. مرطوب کنده هوا باعث می شود که چشمان تان دیگر خشک نشود و علائم خشکی چشم را هم از بین می برد.

۴. از کمپرس گرم استفاده کنید

یک کیسه آب گرم را حدود ۱۰ دقیقه روی چشمان تان بگذارید تا علائم خشکی چشم هایتان از بین برود.

این درمان نه تنها سوزش چشمان تان را کمتر می کند؛ بلکه باعث می شود که روغن داخل غده های پلک هایتان آزاد شوند و داخل چشم تان بریزند. با استفاده از این روش، چشم هایتان تر  و سوزش سطح آنها کمتر می شود.

۵. پلک هایتان را بشویید

برای درمان خشکی چشم شستن پلک ها فراموش نشود. شستن پلک ها با آب گرم و صابون یا شامپوی بچه در صبح و شب، علائم خشکی مزمن چشم را کمتر می کند.

استفاده از این روش، باکتری هایی که باعث آماس پلک می شوند را از داخل آن خارج می کنند. در این زمان، غده های روغنی پلک مسدود و پلک ها ملتهب می شوند.

چشم های خشک یکی از علائم التهاب پلک است که با قرمزی و سوزش همراه می باشد.

۶. زودتر لنزهایتان را درآورید

استفاده طولانی مدت از لنز، دلیل دیگری برای ایجاد این مشکل است.

اگر از لنزهای مرطوب که برای کمک به چشمان شما طراحی شده اند، استفاده می کنید، مشکل خشکی چشم هایتان رفع می شود. سعی کنید در موقع خواب حتما لنزهایتان را درآورید تا به چشمان تان اکسیژن بیشتری برسد؛ چون این لنزها باعث می شوند اکسیژن کمتری به چشم هایتان وارد شود.

۷. اگر قبل از خوابیدن عادت به مطالعه کردن دارید، از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ استفاده کنید

بیشتر افراد از خوانده کتاب، قبل از خواب لذت می برند. این عادت بسیار خوبی است. ممکن است تنها زمانی که در شبانه روز برای کتاب خواندن داشته باشید، همین زمان باشد و به دلیل آرامشی که مطالعه به شما می دهد، راحت تر بخوابید.

اما مطالعه قبل از خواب نیز می تواند باعث خشکی چشم شود؛ چون زمانی که کتاب می خوانید، کمتر پلک می زنید؛ و به همین دلیل، دید چشمان تان ضعیف می شود.

برای اینکه قبل از خواب از خشکی چشم تان جلوگیری کنید، قانون ۲۰/۲۰/۲۰ را تمرین کنید. یعنی هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه چشم تان را از روی کتاب بردارید و به وسیله ای نگاه کنید که ۲۰ فوت با شما فاصله دارد.

یادتان باشد که موقع مطالعه بیشتر پلک بزنید یا اینکه قبل از شروع مطالعه، قطره در داخل چشمان تان بریزید!

۸. به آرامی پلک هایتان را ماساژ دهید

ماساژ یک راه ساده برای درمان خشکی چشم هاست. تیرگی دید در صبح، یکی از علائم خشکی شدید چشم هاست. بعد از اینکه از خواب بیدار شدید، چند بار پلک بزنید تا بهتر ببینید. چند دقیقه هم پلک هایتان را ماساژ دهید تا به بهتر دیدن شما کمک کند.

خشکی چشم

ماساژ پلک غده های اشک را تحریک می کند و خشکی چشم هایتان را از بین می برد. قبل از خواب هم می توانید پلک هایتان را ماساژ دهید تا علائم خشکی چشم تان در صبح، از بین برود.

۹. صبح خود را با یک لیوان آب آغاز کنید

یکی از دلایل خشک شدن چشم کم آبی بدن است. اگر خشکی شدید چشمان تان جزیی از زندگی تان شده است، باید بدانید که بدن تان دچار کم آبی است.

اگر غذاهای پر نمک زیاد می خورید یا به اندازه کافی مایعات نمی نوشید، بیشتر به این مشکل دچار می شوید.

حتما بخوانید: بیماری لوپوس چیست و چه علائمی دارد؟ آیا درمان می شود؟

به جای اینکه صبح تان را با یک فنجان چای شروع کنید، یک لیوان آب بنوشید و سعی کنید ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول شبانه روز میل کنید.

مصرف زیاد مایعات و استفاده از اشک مصنوعی، ممکن است سوزش، قرمزی و دیگر نشانه های خشک چشمی تان را کمتر کند.

خلاصه

خشکی مزمن چشم مشکلی است که باعث می شود کارهای ساده را هم نتوانید به راحتی انجام دهید؛ به ویژه اگر این خشکی مانع از کار کردن، رانندگی یا مطالعه شود.

اما اگر صبح خود را با نشاط و سلامت آغاز کنید و شب ها این روش هایی را که توضیح دادیم انجام دهید، خشکی چشمان تان رفع می شود.

اگر نشانه های شما بهتر نشدند، به چشم پزشک مراجعه کنید. او احتمالا قطره برای درمان خشکی چشم تجویز می کند تا مشکلات مربوط به آن را از بین ببرد.