زمانی که به دنبال راهکاری موثر و کارآمد برای درمان التهاب یا دردهای موضعی هستید، کمپرس گرم بهترین و موثرترین گزینه ای است که پیش روی تان قرار دارد. در این مقاله از سایت دکتر چک می‌خواهیم شما را با نحوه ساخت کمپرس و همین طور مزایای استفاده از آن آشنا کنیم.

گرمایی که از جانب کمپرس گرم به پوست منتقل می شود، بسیار آرامش بخش است و مشکلات جسمانی را درمان می کند. این نوع از کمپرس باعث گشاد کردن رگ های خونی می شود. از این رو انتقال مواد مغذی به سراسر نقاط بدن آسان شده و سموم و مواد مضر هم از بدن خارج می شوند.

از جمله فواید کمپرس گرم می توان به تسکین درد، بالا بردن گردش خون، برطرف کردن گرفتگی عضلات، کمک به بهبود زخم ها و درمان بسیاری از مشکلات بینایی و پوستی اشاره کرد. نحوه استفاده از کمپرس گرم به صورتی است که باید کمپرس را هر دو ساعت یک بار و برای مدت 5 تا 15 دقیقه روی موضع مورد نظر قرار دهید.

به راحتی می توانید به داروخانه مراجعه کرده و کمپرس های گرم را خریداری کنید. متاسفانه استفاده از این کمپرس ها برای تمام نقاط بدن مناسب نمی باشد! مثلا: برای درمان درد چشم ها این نوع از کمپرس ها مناسب نیست و به دلیل سفت و سخت بودن آن، فشار زیادی را به چشم ها وارد می کند. یکی دیگر از معایب استفاده از کمپرس های تجاری و کارخانه ای، وجود مواد شیمیایی مضر و خطرناک در آن هاست که در صورت سوراخ بودن کیسه و تراوش مواد، پوست آسیب می بیند.

خوشبختانه باید بگوییم که ساخت کمپرس گرم در خانه بسیار آسان و در عین حال بسیار کم هزینه است؛ چون خودتان بیشتر وسایل مورد نیاز برای تهیه آن را در خانه دارید.

آموزش ساخت کمپرس گرم و فواید آن

در این قسمت قصد داریم تا با ارائه راهکارهایی به شما در تهیه کمپرس گرم کمک کنیم.

1. کمپرس مرطوب

آسان ترین راهی که برای ساخت کمپرس گرم، تهیه کمپرس مرطوب است. تمام چیزی که برای تهیه این کمپرس نیاز دارید، یک حوله و مقدار کمی آب است.

آموزش نحوه تهیه کمپرس مرطوب:

  1. مقدار زیادی آب گرم و نه جوش، را در ظرفی بزرگ بریزید.
  2. یک تکه پارچه کتانی را در آب قرار داده و اجازه دهید کاملا آب را جذب خود کند.
  3. پارچه را فشار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود، به طوری که آب از حوله چکه نکند.
  4. پارچه را به صورت مستطیل جمع کنید و در یک کیسه زیپ دار قرار دهید. کیسه زیپ دار به حفظ گرما و رطوبت حوله کمک می کند.
  5. اکنون کمپرس آماده مصرف است. برای تسکین دردهای موضعی آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

2. کمپرس خشک گرما

استفاده از کمپرس خشک گرما بسیار آسان و موثر است. یکی از معایب استفاده از این کمپرس، خشک کردن پوست و جذب آب بدن است. استفاده از این نوع کمپرس برای اشخاصی که پوست خشک دارند توصیه نمی شود. بهترین گزینه برای این افراد استفاده از کمپرس گرم مرطوب است.

آموزش نحوه تهیه کمپرس خشک گرما:

  • روش اول:3 یا 4 قاشق غذا خوری برنج پخته شده را در یک کیسه زیپ دار بریزید. بگذارید چند دقیقه در ماکروفر بماند تا مقداری گرم شود. آن را از ماکروفر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. حوله را درون کیسه بپیچید و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.
  • روش دوم: ماهیتانه ای کوچک را روی شعله قرار دهید تا گرم شود. وقتی که گرم شد، یک پیمانه نمک به آن اضافه کرده و بگذارید تا نمک تا حدی گرم شود. نمک گرم شده را داخل لیف حمام ریخته و آن را به حالت گرد دربیاورید. اکنون کمپرس گرم تان آماده استفاده است. وقتی که دمای کمپرس رو به سرد شدن بود، دوباره ماهیتابه را گرم کرده و لیف حمام محتوی نمک را تا زمان دوباره گرم شدن روی آن قرار دهید.

3. روش حوله دستی

یکی از آسان ترین راه های موجود برای تهیه کمپرس گرم، استفاده از حوله دستی یا حوله ای کوچک است. تمام وسایلی که برای ساخت این نوع کمپرس نیاز دارید: دو عدد حوله کوچک، یک کیسه پلاستیک زیپ دار و ماکروفر است.

آموزش نحوه تهیه ساخت کمپرس گرم به روش حوله دستی:

  1. دو حوله را با آب خیس کنید.
  2. حوله را فشار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود و تا حدودی مرطوب بماند.
  3. یکی از حوله ها را داخل کیسه زیپ دار بگذارید؛ اما نیازی به بستن زیپ آن نیست.
  4. کیسه را برای مدت یک دقیقه در ماکروفر بگذارید.
  5. با احتیاط کیسه را از داخل ماکروفر خارج کنید.
  6.  یکی دیگر از حوله های خیس را به دور کیسه حاوی حوله بپیچید.
  7. اکنون کمپرس گرم دست سازتان، آماده مصرف است.

4. برنج و جوراب

مسلما در کمد لباس تان یک جفت جوراب قدیمی دارید که مدت زیادی بی استفاده مانده و خاک می خورد. اما الان برای تهیه کمپرس گرم می توانید آن ها را از کمد بیرون آورده و به عنوان یکی از مواد اولیه استفاده کنید. از هر نوع جورابی می توانید استفاده کنید؛ اما بهتر است که جوراب ها، ساق بلند باشند.

این کمپرس اثر بخشی بیشتری برای تسکین دردهای ناحیه گردن و شانه دارد.

آموزش نحوه تهیه کمپرس گرم با استفاده از برنج و جوراب:

  1. مقداری برنج خام را داخل جوراب بریزید.
  2. قسمت باز جوراب را ببندید یا گره زده یا بدوزید.
  3. ماکروفر را روی دما بالا تنظیم کرده و برای مدت 2 دقیقه جوراب را داخل آن قرار دهید.
  4. با احتیاط جوراب را از ماکروفر خارج کنید؛ زیرا اکنون بسیار گرم شده است.
  5. 1 تا 2 دقیقه صبر کنید تا اندکی دمای آن کم شود. اکنون کمپرس گرم تان آماده استفاده است. آن را روی شانه یا گردنتان بگذارید.
  6. اگر نیاز بود، دوباره جوراب را در ماکروفر بگذارید تا گرم شود.

علاوه بر برنج خام، لوبیا یا جو نپخته هم گزینه مناسبی است.

5. بطری های شیشه ای

با استفاده از بطری های شیشه ای به راحتی و در کم ترین زمان ممکن می توانید یک کمپرس گرم خوب و کار آمد تهیه کنید. برای ساخت این نوع کمپرس از بطری های شیشه ای و نه بطری های پلاستیکی، استفاده کنید؛ زیرا بطری های شیشه ای، گرمای بیشتری را در خود نگه می دارند.

آموزش نحوه تهیه کمپرس گرم با استفاده از بطری های شیشه ای:

  1. آب جوش را داخل بطری ریخته و درش را محکم کنید.
  2. یک حوله نازک را دور بطری بپیچید و سپس از کمپرس برای تسکین درد نواحی مورد نظر استفاده کنید.

6. لیف های حمام بقچه ای

یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید از کمپرس گرم برای تسکین درد چشم ها استفاده کنید، تهیه لیف حمام بقچه ای است. کمپرس را روی پلک چشم بگذارید؛ اما باید دمای کمپرس را کنترل کنید.

آموزش نحوه تهیه کمپرس گرم با استفاده از حوله حمام بقچه ای:

  1. 5 حوله را زیر آب بگیرید تا خیس شده و سپس آن ها را فشار دهید تا آب اضافه شان خارج شود.
  2. هر کدام از حوله ها را به صورت رول دربیاورید، به طوری که عرض شان بیشتر از 1 اینچ نشود.
  3. یکی از حوله های رول شده را بردارید و بقیه حوله ها را نیز به صورت رول کرده و کنار آن قرار دهید تا به صورت یک بقچه درآید.
  4. می توانید از یک تکه روبان برای محکم کردن و کنار هم نگه داشتن حوله ها استفاده کنید.
  5. بقچه درست شده را به مدت 2 دقیقه در ماکروفر بگذارید.
  6. بقچه را از ماکروفر بیرون بیاورید و 1 تا 2 دقیقه زمان دهید تا مقداری از حرارت اش را از دست بدهد.
  7. بقچه را به مدت 2 دقیقه، روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

7. کیسه های چای مرطوب

استفاده از کمپرس کیسه های چای مرطوب راهکاری عالی برای درمان و بهبود گل مژه، خط تیره زیر چشم ها و برخی از عفونت های چشم است. به آسانی و در کمترین زمان ممکن، می توانید این کمپرس را تهیه کنید. کیسه های چای سیاه از موثرترین کمپرس های موجود برای بهبود درد هستند و علت آن هم زیاد بودن مقدار تانین آن هاست. تانین تاثیری فوق العاده در کاهش التهاب دارد.

آموزش نحوه تهیه کمپرس گرم با استفاده از کیسه های مرطوب چای:

  1. با چای کیسه ای یک فنجان چای تازه درست کنید.
  2. چای کیسه را کنار بذارید و از نوشیدن چای لذت ببرید.
  3. وقتی که چای کیسه ای مقداری خنک شد، از آن به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید.

یک راه دیگر نیز برای تهیه کمپرس گرم با استفاده از چای کیسه ای وجود دارد: چای را داخل لیف حمام بریزید و وقتی که دمای آن کم شد و مطمئن شدید که به پوست تان آسیبی نمی رساند، از آن به عنوان یک کمپرس گرم خانگی استفاده کنید.

8. پارچه های بی استفاده

بی شک شما هم در خانه تان پارچه هایی دارید که مدت زیادی است بی استفاده مانده اند. می توانید از آن ها برای ساخت کمپرس گرم استفاده کنید. برخلاف لیف حمام، پارچه به خوبی گرما را در خود نگه می دارد. زمانی که دمای پارچه کم شد، اگر باز هم به کمپرس نیاز داشتید، آن را داخل ماکروفر قرار داده و دوباره استفاده کنید.

آموزش نحوه تهیه کمپرس گرم با استفاده از پارچه های بی استفاده:

  1. مقداری آب داخل کتری بریزید تا به جوش آید.
  2. پارچه بی استفاده را داخل سینی یا هر سطح صاف دیگری بگذارید.
  3. مقدار کمی آب ولرم روی پارچه یک بار مصرف بریزید. وقتی که کاملا خیس شد، باز هم رویش آب بریزید.
  4. به آرامی پارچه را فشار دهید تا آب اضافه از آن خارج شود.
  5. اکنون کمپرس گرم تان آماده استفاده است.

از آن جایی که می توانید پارچه را به هر حالتی درآورید، برای تسکین درد مفاصل سخت کمر، زانو یا آرنج از آن استفاده کنید و همین طور آن را دور گردن تان بپیچید.

کمپرس گرم؛ مزایای آن

اکنون که روش تهیه کمپرس گرم در خانه را آموختید، بگذارید به نکاتی درباره چگونگی استفاده از آن و فواید آن برای بدن اشاره کنیم.

فواید کمپرس گرم

  • ماهیچه های سخت: با قرار دادن کمپرس گرم روی ماهیچه های سخت، گرما باعث می شود تا جریان خون بیشتری به سمت منطقه آسیب دیده حرکت کند و از این رو درد ماهیچه تان تا حدودی کم می‌شود.
  • گرفتگی عضلات: وقتی که عضلات شما گرفته است، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، در وهله اول استراحت کردن و قرار دادن کمپرس گرم روی همان موضع است. پس از گذشت 72 ساعت، گرما مانع التهاب پوست شده و روند بهبودی شما را هم سرعت می بخشد.
  • سفتی عضلات یا درد التهاب مفصل: کمپرس گرم در کم ترین زمان ممکن سفتی عضلات یا درد التهاب مفاصل را تسکین می دهد. زمانی که کمپرس گرم را روی نواحی مورد نظرتان قرار می دهید، عضلات و مفاصل سخت تسکین یافته و درد این نواحی کاهش می یابد.
  • آماس ملتحمه: با قرار دادن کمپرس گرم روی چشم ها به تسکین آماس ملتحمه کمک می‌کنید. با این کار درد و التهاب چشم ها به طرز قابل توجهی کم شده و برای مدت موقت، ترشحات چشم را از بین می‌برد.
  • درد شکم در دوران قاعدگی: با قرار دادن کمپرس گرم در قسمت زیر شکم، درد ناشی از دوران قاعدگی کم می شود. گرما باعث آرام کردن عضلات رحم می شود.
  • سر درد سینوسی: کمپرس گرم و مرطوب به کم کردن فشار و موکوس نواحی سینوسی کمک کرده و با این کار شما از سر درد سینوسی خلاص می شوید.
  • تورم لثه: یکی از مزایای کمپرس گرم، بهبود و تسکین سریع التهاب و ورم لثه هاست. گرما در کاهش درد و التهاب لثه بسیار موثر است. کمپرس گرم را باید روی صورت تان و روی لثه ورم کرده، نه به صورت مستقیم، قرار دهید.
  • درد گوش: فرقی ندارد که علت گوش درد چه باشد، کمپرس گرم چاره ساز است! همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، گرما جریان خون را تحریک کرده و به محل آسیب دیده می برد و از این رو به کاهش درد کمک  می‌کند.
  • زیاد شدن ادرار: کمپرس گرم فعالیت سیستم ادرار و همین طور میزان خروج ادرار را زیاد می کند؛ در نتیجه با زیاد شدن ادرار، سموم و مواد زائد نیز از بدن خارج می شوند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمپرس را روی قسمت پایین شکم تان قرار دهید.

نکته های کاربردی دیگر

  • استفاده از کمپرس گرم در مواقع طب سوزنی، خونریزی یا شکستگی ممنوع است.
  • پس از بروز حادثه نباید سریعا کمپرس گرم را روی محل مورد نظر قرار دهید! در این مواقع بهتر است که در طول 72 ساعت ابتدایی از بروز حادثه، ابتدا کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم را روی موضع قرار دهید.
  • گرما درمانی برای زنان باردار ممنوع است! اگر دیابت یا فشار خون بالا دارید و گردش خون تان ضعیف است، نباید از کمپرس گرم استفاده کنید!
  • همیشه قبل از قرار دادن کمپرس روی موضع مورد نظر دمای آن را کنترل کنید. کمپرس باید ولرم باشد و نه داغ!
  • اگر پس از قرار دادن کمپرس بهتر نشدید، سریعا کمپرس را بردارید.
  • دمای مناسب کمپرس زمانی که بخواهید برای تسکین درد چشم از آن استفاده کنید، 104 تا 113 درجه فارنهایت (40 تا 45 درجه سلسیوس است).
  • کمپرس گرم را به مدت طولانی روی ناحیه آسیب دیده نگذارید.
  • کمپرس نباید بیش از 1 تا 2 دقیقه در ماکروفر گرما ببیند.
  • کسانی که پوستی حساس دارند، هنگام استفاده از کمپرس گرم باید یک حوله نازک میان پوست خود و منبع گرما قرار دهند.
  • در صورتی که پس از استفاده از کمپرس گرم، با این شرایط مواجه شدید، به مراکز درمانی مراجعه کنید:
  • پوست تان به رنگ قرمز تیره درآمد؛
  • روی پوستتان دانه های قرمز و سفید و جوش دیدید؛
  • کهیر زدید؛
  • ناحیه مورد نظر ملتهب شد.

تمامی این علائم گویای آسیب به پوست بر اثر گرماست.

به طور حتم پس از خواندن مطالب بالا از سایت دکتر چک، با روش تهیه کمپرس گرم آشنا شده اید. کمپرس گرم مزایای بسیاری برای بدن دارد و با تحریک جریان خون، درد ناحیه آسیب دیده را کاهش می‌دهد.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

آموزش ساخت کمپرس سرد و فواید آن برای سلامتی و درمان
سرطان دهان – همه چیز درباره علائم، مراحل، علت ها و راه های درمانی
درد شانه چپ و بازو نشان دهنده چه خطرات و بیماری هاییست ؟