کودکان معمولاً خیلی گریه می کنند؛ اما شاید چشمان شان در اثر گریه خیس نشود. بعضی از کودکان حتی زمانی که گریه نمی کنند، چشمان شان خیس است. علت این آبریزش چشم در کودکان چیست؟

چشمان آبکی و خیس در کودکان مسئله نگران کننده ای نیست و به چند دلیل اتفاق می افتد. در بیشتر موارد، خیس چشمی در کودکان مشکلی به وجود نمی آورد و تنها موارد کمی هستند که باید با دارو درمان شوند. در این مقاله از وب سایت دکترچک، به شما می گوییم که چرا چشمان یک کودک آبکی می شود و در چنین شرایطی پدر و مادرها باید چه کار کنند.

علت آبریزش چشم کودکان چیست؟

دلایل زیر به شما می گویند که چرا چشمان کودک شما خیس می شوند:

۱. سرماخوردگی معمولی

نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان، در طول سال سرما می خورند. یک سرماخوردگی ساده دلیل مهم برای آبکی شدن چشم هاست. آبریزش چشم کودک در سرماخوردگی کاملا عادی و طبیعی است.

در دوران سرماخوردگی معمولی، گلبول های سفید با عفونت مبارزه کرده و موادی را تولید می کنند که در اثر آن مخاط بینی زیاد می شود.

گلبول های سفید همچنین رگ های خونی بینی را گشاد می کند و به همین دلیل، مخاط در بینی جمع و بینی دچار آبریزش می شود.

چشم کودک

شرایط مشابه ای نیز در در مجرای اشک اتفاق می افتد که اشک ها را از چشم به سمت بینی می آورد. این مسئله باعث می شود که مجرای اشک بسته و تمام اشک ها در چشم انباشته شوند.

۲. عفونت چشم

یکی از اولین نشانه های عفونت چشم ترشح بیش از حد اشک از چشم هاست. عفونت های پی در پی چشم، باعث بروز مشکل خیس چشمی و آبریزش چشم کودک می شود. یکی از این مشکلات، ورم چشم است که به آن چشم صورتی هم گفته می شود؛ این عفونت هم باعث خیس چشمی می شود.

معمولاً کودکی که چشم هایش ورم می کند، نشانه های دیگری مانند: قرمزی چشم و التهاب همیشگی نیز در چشم هایش دارد.

نوعی دیگر از عفونت که باعث خیس چشمی در کودکان می شود، گل مژه است که به خاطر عفونت، غده چربی یا عرق روی پلک ها ظاهر می شود. گل مژه نقطه های متورم قرمز دردناکی را روی پلک ایجاد می کند.

۳. آلرژی ها

اگر کودک شما آلرژی دارد، احتمالاً یکی از نشانه های آن خیس چشمی است. کودکان ممکن است به هر چیزی آلرژي داشته باشند؛ از گرده داخل هوا گرفته تا خز حیوانات خانگی تان. خیس چشمی با آلرژی های دیگری که علائمی مانند: کهیر و ورم صورت ایجاد می کنند، شدیدتر می شود. التهاب چشم و تب خشک از جمله آلرژي های معمولی هستند که منجر به آبریزش چشم کودکان می شوند. در هر کدام از این شرایط باید از دارو استفاده کنید.

۴. مسدود شدن غدد اشک

اشک توسط غده هایی آبکی ترشح می شود که در بالای چشم قرار گرفته اند. زمانی که اشک در چشم راه می افتد، به سوراخ های کوچک کنار چشم سرازیر می شود. هر سوراخ به یک مجرا می رسد. این دو مجرا به یک مجرای بزرگتر وصل می شوند  که مجرای اصلی اشک است؛ بنابراین، مجرای اشک مسئول سرازیر شدن اشک از چشم به داخل سوراخ بینی است.

حتما بخوانید: بیماری دیسلکسیا ( خوانش پریشی ) چیست و چگونه کنترل میشود؟

مسدود شدن مجرای اشک مانع از ورود آن به داخل سوراخ بینی می شود و تجمع اشک در چشم ها آنها را آبکی می کند. حدود ۲۰ درصد نوزادان در زمان تولد، مجرای چشم هایشان بسته است؛ اما چهار تا شش ماه بعد از تولد این مشکل برطرف می شود.

عفونت چشم، مشکلات و بیماری های چشم و جراحت صورت از دلایل بسته بودن مجرای اشک هستند. عفونت مجرای اشک معمولاً به دلیل مسدود بودن مجراهای اشکی است و یکی از دلایل خیس چشمی به شمار می رود.

۵. عفونت بینی و دستگاه تنفس

خیس چشمی در کنار آبریزش بینی از نشانه های عفونت دستگاه تنفس و سرماخوردگی است. عفونت های دیگر که بر دستگاه تنفس تأثیر می گذارند، به ویژه سوراخ بینی، باعث بروز این مشکل در کودکان می شود.

۶. ناهنجاری و مشکلات داخل و خارج از بینی

پلیپ بینی و تومورهای اطراف، مجرای اشک را مسدود می کنند و باعث آبریزش چشم می شوند. جراحت های صورت به ویژه استخوان اطراف چشم ها و بینی، می تواند به بافت آنها آسیب بزند. ممکن است چشم ها به خاطر این مسائل پر از اشک شوند. از طرفی دیگر، آسیب های بیرونی نیز می توانند باعث آبکی شدن چشم ها شوند.

زمان مراجعه به پزشک

دلایل ساده ای مثل رفتن مژه به داخل چشم نیز  این مشکل را به وجود می آورد. خب، با این اوصاف، از کجا بدانیم که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان آبریزش چشم کودکان

در صورتی که این علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • قرمزی و التهاب بافت چشم؛
  • مواد خشک و زرد رنگ بیرون چشم؛
  • چسبناک شدن شدید چشم ها؛
  • ورم پلک ها؛
  • ورم بینی، گلو یا یک بخش از صورت؛
  • التهاب و دردی که در هنگام خوردن و خوابیدن کودک را اذیت می کنند؛
  • علائم مرتبطی مانند: تب، بی اشتهایی و کاهش فعالیت.

پزشک یک آزمایش چشم از کودک می گیرد و علت را تشخیص می دهد.

درمان آبریزش چشم کودکان

درمان این مشکل بستگی به علت آن دارد. توصیه های زیر بهترین روش ها برای درمان خیس چشمی در کودکان به شمار می روند:

قطره های چشم آنتی بیوتیک که باکتری های چشم را که علت التهاب هستند، از بین می برد.

قطره چشم برای کنترل اشک و جلوگیری از شکل گیری اشک زیاد در چشم ها؛

مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت های دستگاه تنفسی؛

آنتی هیستامین ها با تنظیم کردن دستگاه ایمنی، از آلرژي  و بروز علائمی مانند: خیس چشمی جلوگیری می کند.

ماساژ مناسب چشم باعث می شود که مجراهای بسته اشک باز شوند. والدین باید روش های مناسب ماساژ دادن چشم را یاد بگیرند.

پلیپ ها و تومورهای بینی تنوع زیادی دارد و درمان شان بستگی به نوع آنها دارد. در مورد سرماخوردگی ویروسی، شما باید صبر کنید که دستگاه ایمنی کودک، عامل بیماری زا را از درون پاک سازی کند و از بین ببرد.

حتما بخوانید: بیش فعالی ؛ علائم و بهترین داروی درمان اختلال کمبود توجه

همچنین دوره نقاهت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ما به شما می گوییم که با چه روش هایی خیس چشمی را در خانه درمان کنید.

روش های خانگی برای درمان خیس چشمی در کودکان

خیلی باید مراقب چشم های خود و فرزندانتان باشید. قبل از اینکه از این روش های خانگی برای درمان چشم استفاده کنید، حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

این روش ها عبارتند از:

– زیاد در معرض نور سفید یا نور خورشید قرار نگیرید تا چشم هایتان آسیب نبیند.

– به کودکتان در زمان سرماخوردگی باید زیاد مایعات زیادی بدهید.

– از یک مرطوب کننده هوا استفاده کنید تا داخل اتاق به خوبی مرطوب شود. با این کار سوزش و تحریک چشم تان نیز کمتر می شود.

– کودک را در محیطی نگه دارید که گرد و خاک ندارد تا چشم هایش از این طریق آسیب نبینند.

– در آخر، با ضدعفونی کننده های مناسب و بی خطر، اشک و آلودگی را از صورت کودک پاک کنید. هیچ ماده ای را مستقیماً داخل چشم ها یا پلک هایش نبرید!

با چند روش پیش گیرانه می توانید خیس چشمی را تا حد زیادی کم و از ایجاد آن جلوگیری کنید.

چگونه از آبریزش چشم کودکان خود جلوگیری کنیم؟

۱. بهداشت را جدی بگیرید. دست ها و اسباب بازی های کودک را تمیز نگه دارید. کسی که سرما خورده یا التهاب چشم دارد، نباید با کودکان تماس داشته باشد.

خیس چشمی کودک

حتماً قبل از تماس با کودک یا وسایل او، دست هایتان را بشویید. این روش ها به شما کمک می کنند تا کودکتان به التهاب و بیماری چشم مبتلا نشود، سرما نخورد و مشکلی دیگر برایش پیش نیاید و در نتیجه چشمانش خیس و آبکی نشود.

۲. مراقب مجراهای بسته شده اشک باشید. کودکان معمولاً  وقتی متولد می شوند، مجراهای اشک چشم شان بسته است. اگر چشم های کودک شما هر روز و هر هفته پر از اشک است، شاید مجراهای اشک چشمان او بسته هستند.

در بیشتر موارد، این مشکل ۶ ماه پس از تولد برطرف می شود؛ اما اگر کودک شما بعد از ۶ ماهگی بدون هیچ دلیلی، هنوز چشم هایش پر از اشک بود، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

۳. مراقب آلرژی ها باشید. اگر کودک شما آلرژي دارد، غذاها و شرایط آلرژی زا را از او دور کنید. در این صورت، می توانید از آنتی هیستامین ها و اپی نفرین ها استفاده کنید. مراقب باشید که کودکتان صدمه نبیند تا از خیس چشمی او جلوگیری کنید.

خیس چشمی کودکان جای نگرانی ندارد. اگر دلیل آن بسته بودن مجرای اشک است، می توانید چشم کودکتان را تمیز کنید. با وجود این، باید به نشانه هایی مثل قرمزی و التهاب که می توانند علائم بیماری های دیگری باشند، نیز توجه نمایید. مراقبت و پیشگیری بهترین درمان هستند؛ پس مراقب چشمان کودک خود باشید!

 

منبع: momjunction