به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد رژیم غذایی گیاهخواری حتی ریسک ابتلا به بیماری کووید 19 را هم کم می کند. بر اساس گفته محققان، رژیم غذایی گیاهی تا 39 درصد ریسک ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می دهد.

رژیم های غذایی گیاهخواری، مزایای بسیاری برای بدن دارند؛ از کاهش فشار خون گرفته تا کنترل قند خون و کاهش وزن.

به گفته دستیار پروفسور در این مطالعه، “بر اساس یافته های این مطالعه و اهمیت شناسایی فاکتورهایی که در ابتلا به بیماری کووید نقش دارند، ما به مردم رژیم های غذایی گیاهی را توصیه می کنیم.”

حذف گوشت، رژیم غذایی گیاهی و کاهش ریسک ابتلا به کووید 19؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات بیش از 700 بزرگسال که برای شرکت در این مطالعه داوطلب شده بودند را بررسی کردند.

از شرکت کنندگان سوالاتی درباره رژیم غذایی شان پرسیده شد. سپس محققان آن ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول، هم غذاهای گیاهی و هم غذاهای جانوری مصرف می کردند. گروه دوم، عمدتا غذاهای گیاهی می خورند.

گروه دوم خودش به دو گروه دیگر تقسیم شد: افرادی که رژیم غذایی فلکسترین داشتند و سه بار در هفته یا کمتر گوشت مصرف می کردند و گروه دوم هم افراد گیاهخوار یا وگان تشکیل می دادند که اصلا گوشت نمی خوردند.

حذف گوشت، رژیم غذایی گیاهی و کاهش ریسک ابتلا به کووید 19

یافته های مطالعه

از مجموع شرکت کنندگان، 47 درصد گفتند که کرونا گرفته بودند. در 32 درصد آن ها علائم خفیف و 15 درصد هم علائم شدید مشاهده میشد.

حدود 52 درصد از افراد گوشت خوار یا به عبارتی آن هایی که از رژیم غذایی گوشت خواری تبعیت می کردند، به کرونا مبتلا شده بودند. این در حالی است که فقط 40 درصد از افراد گیاهخوار به این عفونت تنفسی مبتلا شده بودند.

به طور کلی، رژیم غذایی گیاهی تا 39 درصد خطر ابتلا به بیماری کرونا را کم می کند. البته گفته محققان، شدت علائم مشاهده شده در افراد همه چیز خوار و گیاهخواران تفاوتی نداشت.

علاوه بر این، محققان فاکتورهای دیگری مثل سن، ابتلا به بیماری های مزمن و میزان فعالیت بدنی را هم در نظر گرفتند.

به گفته محققان، میزان مواد مغذی موجود در رژیم های غذایی گیاهی بیشتر است، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از فرد در برابر ابتلا به بیماری های عفونی ویروسی محافظت می کند.

به گفته یکی دیگر از محققانی که خودش در این مطالعه حضور نداشته است، “یافته های این مطالعه نشان می دهند که رژیم غذایی نقش قابل توجهی در افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به بیماری کووید 19 دارد. البته باید مطالعات و بررسی های بیشتری در این زمینه انجام شود و سپس با قطعیت درباره الگوهای رژیمی تصمیم گیری شود.”