یافته های مطالعه جدیدی نشان می دهد که مصرف یک گروه از داروهای مسکن و آرام بخش با نام بنزودیازپین‌ ها در دوران بارداری ریسک سقط جنین را زیاد می کند. این گروه متشکل از داروهایی مانند والیوم یا دیازپام، زاناکس یا آلپروزولام و اتیوان یا لورازپام است.

به گفته این محققان، فاکتورهایی مثل اضطراب و بی خوابی هم در این بررسی در نظر گرفته شده اند.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “با بررسی سه میلیون خانم باردار به این نتیجه رسیدیم که مصرف بنزودیازپین‌ ها در دوران بارداری تا 70 درصد ریسک سقط جنین را زیاد می کند.”

مصرف بنزودیازپین‌ ها در بارداری و ریسک سقط جنین؛ پیش زمینه

منظور از سقط جنین در این مطالعه این است که از زمان اولین مراجعه به پزشک (که معمولا حدود هفته هشتم بارداری است) تا قبل از هفته بیستم بارداری، نوزاد سقط شود.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به بیش از سه میلیون خانم باردار ساکن تایوان را بررسی کردند. 4.4 درصد از آن ها مجبور به سقط جنین شده بودند.

مصرف بنزودیازپین‌ ها در بارداری و ریسک سقط جنین

یافته های مطالعه

محققان با بررسی داروهایی که در دوران بارداری برای این خانم ها تجویز شده بود، به این نتیجه رسیدند که مصرف بنزودیازپین‌ ها تا 69 درصد ریسک سقط جنین را افزایش می دهد.

صرف نظر از فاکتورهای دیگر و مدت زمان مصرف بنزودیازپین‌ ها، این عدد ثابت است.

محققان به یافته های یک مطالعه دیگر که توسط محققان انگلیسی انجام شده بود هم اشاره کردند. در آن مطالعه دو گروه از خانم های باردار با هم مقایسه شده بودند:

گروه اول، آن هایی بودند که در دوران بارداری داروهای بنزودیازپین‌ را مصرف کرده بودند. گروه دوم هم خانم های باردار مبتلا به اختلالات روانی بودند که با وجود عدم تجویز پزشک برای این عارضه شان (مثلا برای درمان افسردگی یا اضطراب)، سرخورد شروع به مصرف دارو کرده بودند.

بر اساس ادعای محققان انگلیسی، ریسک سقط جنین در خانم های گروه اول تا 60 درصد بیشتر از خانم های گروه دوم است.

به گفته محققان، بنزودیازپین‌ ها می توانند از سد جفت عبور کرده و در بافت های رویان و جنین انباشته شوند. در نتیجه، روند رشد را مختل کرده و در نهایت هم به سقط جنین ختم می شود.

البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که هدف از انجام این مطالعه، دستیابی به یک رابطه علت و معلول نبود و دلیل سقط جنین در هر خانمی فرق دارد.

با این حال، آن ها بر این باور هستند که قبل از تجویز بنزودیازپین‌ ها، باید به طور کامل ریسک ها و مزایای احتمالی این داروها برای مادر و جنین در نظر گرفته شده و سپس در صورت صلاحدید، تجویز شوند.