دیدن خنده نوزادتان یکی از بهترین لحظاتی است که شما منتظر آن هستید و وقتی که برای اولین بار شاهد این لحظات هستید، هرگز سیر نمی شوید! در این مقاله از دکتر چک به سوال ” نوزادان برای اولین بار کی میخندند ” پرداخته ایم…

نوزادان چه موقع شروع به خندیدن می کنند؟

نوزادان برای اولین بار کی میخندند؟ بسیاری از نوزادان هنگامی که سه یا چهار ماه دارند برای اولین بار می خندند. البته شروع این لحظه در عده ای از نوزادان دیگر متفاوت است.

ممکن است یک چیز خیلی ساده مثل یک اسباب بازی، حیوان خانگی یا یک فرد که ممکن است شما باشید، باعث خنده نوزاد شوند. درست است که شنیدن این لحظات برای شما لذت بخش است اما نوزاد هم از شنیدن صدای خود و این که شما چگونه به صداهای او عکس العمل نشان می دهید، ذوق دارد.

بعد از این که متوجه شد چگونه می تواند بخندد، نوزادتان تنها برای این می خندد که حس خوبی برایش دارد و از ایجاد صداهای جدید لذت می برد. علاوه بر این، با هر صدایی که تولید می کند یاد می گیرد که چگونه باید دهان و زبان خود را برای ایجاد صداهای مختلف تکان دهد.

چگونه کاری کنید که نوزادتان بخندد؟

اول از همه باید مطمئن شوید که نوزادتان یک بیننده خوب است. نوزادانی که غذا خورده اند، استراحت کرده اند و کاملا هوشیار هستند بیشتر برای لحظات کمدی آماده هستند.

با وجود این که هنوز نوزاد مثل شما از حس شوخ طبعی برخوردار نیست اما متوجه منظورتان می شود. وقتی که می بیند شما لبخند زده و می خندید او هم به سمت تکرار این کار کشیده می شود.

باید امتحان کنید و ببینید که نوزادتان بیشتر با چه چیزی لبخند می زند. این آزمایش را با استفاده از تکنیک های مختلف مثل موارد زیر می توانید انجام دهید:

  • چهره های بامزه ایجاد کنید؛
  • مثل افراد دست و پاچلفتی برقصید؛
  • صداهای خنده دار از خودتان تولید کنید؛
  • آهنگ بخوانید؛
  • شکم نوزادتان را فوت کنید؛
  • به آرامی نوزاد را روی زانویتان بلند کنید.

با صحبت کردن با نوزاد خود او را به خندیدن و لبخند زدن تشویق کنید. می توانید اتفاقاتی که در روز تجربه کردید یا کارهایی که انجام دادید را برایش تعریف کنید.

انجام این کارها برای فردی که مهارت های ارتباطی اش به چندین صدا محدود است ممکن است به نظرتان احمقانه باشد اما در اصل نوزادتان به این شیوه می تواند خندیدن و زبان را یاد بگیرد.

چرا وقتی که نوزادان خواب هستند، می خندند؟

کاملا طبیعی است که نوزادان در هنگام خواب خندیده یا لبخند بزنند و در حالی که هیچ فردی با قطعیت نمی داند که نوزاد چه خوابی می بیند، احتمالا چهره های خنده داری که خودتان ایجاد کرده اید را به خاطر ندارد.

از سوی دیگر نوزاد در حال وارد شدن به چرخه خواب فعال است. نوزادان در این چرخه از خواب می توانند حرکات غیرارادی مثل لبخند زدن، خندیدن و ایجاد صدا را انجام دهند.

مواردی که نیازی به نگرانی درباره آن ها نیست

اگر نوزادتان در ابتدا نمی خندید نیازی به نگران شدن نیست زیرا ممکن است نوزدان به سختی بخندند، علی الخصوص وقتی که نزدیک به زمان غذا خوردن یا خوابیدن باشد. اگر زمانی که برای خنداندن نوزادتان انتخاب می کنید، مناسب نباشد یا اگر خسته شده باشد، به جای این که او را بخندانید بیشتر باعث گریه اش می شوید.

به خاطر داشته باشید که اولین خنده تنها بخشی از سفر نوزاد در پی بردن به صداها است. اگر نوزادتان از خودش صدا تولید می کرد اما نمی خندید، نیازی به نگرانی نیست اما اگر شش ماه شد و نوزادتان نشانه ای از خندیدن را بروز نداد، باید با متخصص کودکان در این باره صحبت کنید.

عده ای از نوزادان از همان ابتدا که به دنیا می آیند جدی هستند و کمتر می خندند. زمان که می گذرد یاد می گیرید که چگونه باید کاری کنید که بخندد یا از خودش صدا ایجاد کند.

خندیدن یک مرحله اولیه در اجتماعی شدن و برقراری ارتباط است.