به تازگی مقاله ای منتشر شده است که تاثیر نشاسته مقاوم بر مقاومت در برابر انسولین و کاهش وزن و حتی درمان اختلال های متابولیک را بررسی می کند.

رژیم نشاسته مقاوم و کنترل وزن؛ پیش زمینه

چاقی مفرط، در دسته عارضه هایی قرار دارد که تمام مردم جهان را هدف قرار داده است. دانشمندان مدام در حال تحقیق بر روی استراتژی هایی برای کاهش وزن و پیشگیری از بروز چاقی مفرط هستند.

این عارضه با افزایش ریسک ابتلا به بیماری های متابولیک مثل دیابت، آمار مرگ و میر در سراسر جهان و حتی ریسک بیماری قلبی عروقی را زیاد کرده است. با کنترل وزن و کاهش وزن می توان ریسک ابتلا به این بیماری ها را کم کرد.

هر روز شواهد جدیدی به دست می آید مبنی بر این که میکروبیوم روده نقش قابل توجهی در فیزیولوژی انسان و ابتلا به بیماری های مختلف دارد. ترکیب و تنوع میکروبیوم روده با متابولیسم گلوکوز و چربی و التهاب کل بدن ارتباط دارد. با توجه به تمام این شواهد، با رژیم غذایی می توان ترکیب میکروبیوم روده را به حالت طبیعی برگرداند.

رژیم نشاسته مقاوم و کنترل وزن

درباره مطالعه

شرکت کنندگان این مطالعه را افرادی تشکیل دادند که دچار اضافه وزن بودند. البته آن ها بیماری مزمن نداشتند و هیچ گونه پروبیوتیک یا آنتی بیوتیک مصرف نمی کردند.

شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو دسته تقسیم شدند. به گروه اول، نشاسته مقاوم در قالب آمیلوز داده شد. به گروه دوم که برای کنترل بودند، آمیلوپکتین فاقد نشاسته مقاوم داده شد.

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر رژیم نشاسته مقاوم بر چاقی مفرط و فنوتایپ های متابولیک بود.

علاوه بر این، چندین موش که میکروبیوم روده انسان را دریافت کرده بودند هم مورد بررسی قرار گرفتند. محققان میکروبیوم روده این انسان ها را از طریق رژیم نشاسته مقاوم تغییر دادند تا تاثیر آن بر متابولیسم گلوکوز و آدیپوسیت را بررسی کنند.

یافته های مطالعه

آنزیم های آمیلاز که در بدن انسان تولید می شوند، قادر به تجزیه نشاسته مقاوم نیستند؛ به همین خاطر هم این نشاسته نقش فیبر رژیمی را بازی می کند. در هنگام هضم غذا، این نوع نشاسته در معده یا روده کوچک تجزیه نشده و به روده بزرگ می رسد. وقتی به روده بزرگ می رسد، میکروبیوم های روده آن را به فیبر رژیمی تبدیل می کنند.

بررسی های محققان نشان داد زمانی که قسمت کربوهیدرات رژیم غذایی را عمدتا نشاسته مقاوم تشکیل دهد، میزان چربی بدن کم شده و وضعیت متابولیک هم بهتر می شود.

این نوع نشاسته با کاهش التهاب بر متابولیسم لیپید و چربی تاثیر گذاشته، سد معده و روده را تنظیم کرده و مشخصات اسید صفرا را تغییر می دهد.

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان داد که مصرف نشاسته مقاوم با افزایش تعداد بیفیدوباکتریوم های ادولسنتیس، تا 2.8 کیلوگرم وزن و مقاومت در برابر انسولین را کم می کند. بعلاوه، این نوع نشاسته تغییرات زیادی در میکروبیوم روده هم ایجاد می کند.