• قرص های مسکن استامینوفن که با نام تجاری تایلنول شناخته می شود اصولا برای برطرف کردن انواع دردها مصرف می شود و به خوبی تب را هم کاهش می دهد.
  • به تازگی محققان در رابطه با مصرف قرص استامینوفن در دوران بارداری و تاثیر آن بر رفتار آینده کودک به نتایج جدیدی رسیده اند؛ که نشان از تاثیر استامینوفن بر رفتار فرزند دارد.
  • این دارو منجر به بیش فعالی و حواس پرتی کودک می شود.
  • پزشکان متخصص بر این باور هستند که گاهی اوقات مادر ملزم به مصرف قرص های استامینوفن است. در این باره باید با پزشک معالج خود صحبت کنید.

طبق گزارشی که این هفته در روزنامه بیماری های کودکان و والدین منتشر شد مشخص شد که مصرف قرص های استامینوفن در دوران بارداری باعث حواس پرتی و بیش فعالی کودک به دنیا آمده می شود. برای اطلاعات بیشتر با دکتر چک همراه شوید .

محققان در همین رابطه اقدام به بررسی نتایج مصرف قرص های استامینوفن در زنانی کردند که در هفته 18 و 32 بارداری خود به سر می برند. کودکان بین سنین 6 ماه تا 11 سال را هم به تحقیقات خود اضافه کردند و IQ و حافظه کودکان 17 سال را هم بررسی کردند.

43 درصد از زنانی که در این آزمایش حضور داشتند، در ماه هفتم بارداری خود “گاهی اوقات” یا به طور دقیق تر، در طول 3 ماه گذشته قرص های استامینوفن را مصرف کردند. نتایج مربوط به حافظه، آزمون IQ، آزمون های پیش دبستانی، خلق و خو، و معیارهای رفتاری کودک را هم تحت ارزیابی قرار گرفت.

از این رو مشخص شد که مصرف قرص استامینوفن علاوه بر این که باعث بیش فعالی و حواس پرتی کودک می شود، مشکلات شدید رفتاری دیگری را هم در پی خواهد داشت. بچه هایی که دوره دبستان را تمام کرده اند در این آزمایشات حضور نداشتند. این طور به نظر می رسد که پسران بیش از دختران در معرض مشکلات رفتاری حاصل از مصرف قرص های استامینوفن قرار دارند. نام تجاری این قرص ها در بعضی از کشورها تایلنول و دیگر کشورها پاراستامول است.

پروفسور دانشگاه بریستول، جین گلدینگ، کسی که هدایت تیم تحقیقاتی را برعهده دارد معتقد است که تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود. متاسانه مدارک و شواهد مشخص و کافی در دست نداریم که رابطه میان مصرف قرص های استامینوفن و بروز مشکلات رفتاری را تایید کند.

پروفسور گلدینگ در یکی از مصاحبه های خود می گوید:”پایه تحقیقات ما در حقیقت دو تحقیق جامع دیگر است… این دو تحقیق از اطلاعات جمع آوری شده مربوط به دوران بارداری زنان و ارزیابی رفتار فرزندان شان است. در هر دو مورد به این نتیجه رسیدیم که میان مصرف قرص پاراستامول در دوران بارداری و بیش فعالی رابطه مستقیمی وجود دارد. با وجود این که هنوز ارتباط دقیقی میان این  دو مولفه کشف نشده است، اما نمی توان آن را هم نادیده گرفت.”

موضوع همسو با قرص استامینوفن

این اولین باری نیست که موضوع مصرف قرص استامینوفن و بروز مشکلات رفتاری مطرح می شود. در سال گذشته در روزنامه آمریکایی امراض مسری گزارشی در این باره چاپ شد. در این مقاله آمده بود که مصرف قرص های استامینوفن منجر به بیشتر شدن خطر ابتلا به اختلال بینایی اوتیسم (ASD) و اختلال بیش فعالی (ADHD) می شود.

در سال 2017 در روزنامه امراض کودکان مقاله ای دیگر منتشر شد. طبق این یافته پزشکی درصورتی که مادر برای بیش از 7 روز قرص های استامینوفن را مصرف کند به احتمال زیاد فرزندی با نشانه های ADHD خواهد داشت. اگر مادر کمتر از 7 روز از این قرص ها استفاده کند می تواند فرزند خود را از خطرات بعدی در امان نگه دارد. با مصرف قرص های استامینوفن برای مدت 29 روز یا بیشتر خطر تولد فرزندی با بیماری ADHD بیشتر می شود.

معاون پروفسور دانشگاه ماساچوست لاون، خانم آن زی باور، اعلام کرده است که 210.000 مادر و کودک در 21 تحقیق علمی شرکت کرده اند. با بررسی نتایج این تحقیقات آن ها به این نتیجه رسیدند که مصرف قرص های استامینوفن در طول دوران بارداری احتمال تولد فرزندی با مشکلات رفتاری عصبی را بیشتر می کند.

دانشمندان هنوز موفق نشده اند دلیل تاثیر مخرب قرص های استامینوفن بر دوران بارداری را مشخص کنند. شاید به این دلیل باشد که این قرص از جفت و موانع مغزی خونی رد می شود و باعث به وجود آمدن مشکلات جدی دیگر می شود. دکتر باور معتقد است که محققان موفق شده به شواهد علمی دست پیدا کنند که تاثیرگذاری برخی از مکانیسم ها بر فعالیت مخدر اعصاب استامینوفن را نشان می دهد.

با وجود این که تهیه قرص استامینوفن برای همه مردم آزاد است اما نباید از عوارض این دارو چشم پوشی کنیم. قرص استامینوفن باعث سمی شدن کبد شده و مشکلات جدی دیگری را برای این ارگان به همراه خواهد داشت. مکانیسمی که در سمی کردن کبد نقش دارد همان مکانیسمی است که تاثیر منفی و مخرب بر دوران بارداری دارد.

مصرف قرص استامینوفن در دوران بارداری باعث بیش فعال شدن کودک می شود

امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که قرص استامینوفن از جفت عبور می کند و میزان ترشحات غدد داخلی را تغییر می دهد.

دکتر نیکل اسمیت، مدیر اجرایی بیمارستان مادر و بریگهام معتقد است که” تا به امروز فکر م کردیم که مصرف قرص های استامینوفن در طول دوران بارداری تاثیر مثبتی خواهد داشت، اما با توجه به تحقیقاتی که اخیرا در این زمینه انجام شده است، نگران این هستیم که خطر ابتلا به اختلال بینایی اوتیسم و حواس پرتی در آینده زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. از آن جایی که اطلاعات کاملی در دست نداریم نمی توانیم علت اختلالات را به دوز مصرفی یا تعداد دفعات مصرف ارتباط دهیم. حتی نمی توانیم بگوییم که خطر کدام یک از بانوان را بیشتر تهدید می کند.”

مسلما این تحقیقات به پایان نرسیده است و لازم است که اطلاعات بیشتری در این باره جمع آوری شود؛ بنابراین خانم هایی که تا به امروز از این قرص استفاده می کردند نباید نگران سلامت خود و فرزندشان باشند.

دکتر اسمیت می گوید که 40 درصد از زنانی که در این تحقیقات حضور داشتند در هفته های قبل از قرص استامینوفن استفاده کرده اند. این مشکلات تنها تا قبل از مدرسه رفتن کودک ادامه خواهد داشت.

چه زمانی مجاز به استفاده از قرص های استامینوفن هستیم؟

متخصص باروری در ایالت نیوجرسی آمریکا، دکتر سرنا چن، می گوید؛ درست است که به تازگی شواهدی به دست آمده است که تاثیر مخرب قرص های استامینوفن در دوران بارداری را نشان می دهد، اما این به آن معنا نیست که حتی در مواقع لزوم هم نباید از این قرص ها استفاده کرد. تب کردن از دیگر مشکلاتی است که برای مادر باردار ایجاد می شود. زمانی که تب شدید جان مادر و کودک را به خطر انداخته است، قرص های استامینوفن می توانند هر دو را نجات دهند.

دکتر باور معتقد است که در طول دوران بارداری خانم های باردار بایستی با پزشک خود همکاری کنند تا پزشک بهترین داروی مسکن دوران بارداری را برایش تجویز کند.

مسلما زمانی که حال خانم باردار مساعد نباشد در مصرف این قرص ها زیاده روی می کند. از این رو این قرص با جذب بیشتر آب و کمک به خواب راحت مادر باعث می شود که تا حدودی این حال ناخوشایند برطرف شود. طبق نظر دکتر چن مادر باردار باید درباره ایجاد دردهای مزمن و سایر بیماری ها با پزشک خود مشورت کند.

دکتر اسمیت می افزاید:” مصرف قرص های استامینوفن برای سلامت بعضی از مادران باردار ضروری است اما نباید فراموش کنیم که پزشک و مادر باید سعی کنند تا مصرف قرص های مسکن را کمتر کنند.

توصیه های کلی

به طور کلی مردم باید درباره مصرف تمام قرص ها، و نه فقط قرص های استامینوفن، مراقب باشند. دکتر چن می گوید هر زمان که خانم باردار از این شواهد مطلع شد باید سریعا مصرف داروهای استامینوفن را فراموش کند.

دکتر اسمیت به مادران باردار توصیه می کند که با دقت تمامی تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شود را پیگیری کنند؛ چرا که مادر تاثیر بسزایی بر پروسه رشد کودک ندارد. او ادامه می دهد؛ مادران تمام تلاش خود را می کنند که به دنبال این قرص نروند اما زمانی که دیگر توانایی تحمل درد را نداشتند، آزاد هستند که قرص استامینوفن مصرف کنند.

امروزه پزشکان با احتیاط بیشتری مصرف قرص های مسکن و ضد درد را تجویز می کنند. معاون فعالیت های تکنیکی در کالج آمریکایی پزشک متخصص زنان (ACOG)، دکتر کریستوفر ژان، معتقد است که استفاده از قرص های استامینوفن در طول دوران بارداری هیچ مشکلی برای سلامت مادر نخواهد داشت.

دکتر ژان می گوید که از نظر کالج های ACOG و OB-GYNs مصرف قرص های مسکن برای مادران باردار هیچ مشکلی ندارد. متخصصان نمی توانند تا زمان مشخص شدن حقیقت روش های درمانی خود را تغییر دهند و درباره میزان مصرف دارو باید حتما با پزشک معالج خود مشورت کرد.”


مقاله ی زیر هم مهم هستند ، حتما مطالعه کنید :

چرا تزریق واکسن Tdap در دوران بارداری مهم است؟

 

منبع : healthline