شما از اصول و قوائد خواب ایمن تبعیت کرده و نوزادتان را روی کمر در تخت می خوابانید تا خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کم کنید اما چه اتفاقی می افتد اگر نوزادتان در طول شب روی شکمش غلت بزند؟ آیا خوابیدن روی شکم برای نوزاد خطری ندارد؟

در این مقاله از سایت دکتر چک به این سوالات شما پاسخ می دهیم.

چه زمانی نوزادان می توانند روی شکم شان بخوابند؟

خوابیدن روی شکم برای نوزاد یکی از مهمترین دغدغه والدین است. نوزاد در طول یک سال اول باید روی کمرش بخوابد. البته اگر نوزادتان در طول شب خودش روی شکمش غلت زد، بگذارید همان طوری بماند زیرا متخصصین می گویند نوزادانی که در این مرحله از رشد قرار دارند، دیگر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد تهدید زیادی برای شان محسوب نمی شود (با رسیدن به سن 6 ماهگی خطر بروز این سندرم به طور قابل توجهی کم می شود).

چه کاری باید انجام دهید اگر نوزادتان هنگامی که خواب است در طول شب غلت بزند؟

اجازه دهید تا نوزادتان به خوابش ادامه دهد. وقتی که نوزادان یاد می گیرند روی شکمش شان غلت بزنند، رویدادی که بین 4 تا 6 ماهگی رخ می دهد، نیازی نیست دیگر آن ها را روی کمر بخوابانید.

نوزادانی که خودشان به راحتی وضعیت شان را تغییر می دهند، این توانایی را دارند که از خودشان در برابر مسائل مرتبط با خواب بر روی شکم که خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را باعث می شود، حفاظت کنند. اگر نوزادتان خودش روی شکمش غلت می زند یعنی این که دیگر نیازی نیست او را قنداق کنید.

البته باید شما نوزادتان را روی کمر خوابانده تا خودش روی شکمش بخوابد. در عین حال از اصول دیگر خواب ایمن هم تبعیت کنید مثل داشتن یک جای خواب محکم و خارج کردن تمام وسایل دیگر (مثل بالشت، ملحفه و اسباب بازی) از دسترس او.

مشکلی نیست بگذارید تا نوزادتان روی شکمش بخوابد؟

تا قبل از این که نوزادتان یک ساله شود نباید اجازه دهید روی شکمش بخوابد. تا وقتی که نوزاد به سن 12 ماهگی می رسد، حتی اگر شب ها روی شکمش غلت می خورد هم باید او را روی کمر بخوابانید. با انجام این کار قدم بزرگی در راستای کم کردن خطر بروز سندرم گفته شده برداشته اید. شاید برای تان جالب باشد بدانید که سندرم SIDS یکی از پیشروترین دلایل در مرگ در طول سال اول از زندگی نوزاد است؛ علی الخصوص در بین ماه های چهارم تا ششم است.

علاوه بر این، خوابیدن روی کمر یک عادت سالم هم محسوب می شود. نوادانی که روی کمرشان می خوابند کمتر در معرض تجربه تب، گرفتگی بینی و عفونت های گوش در مقایسه با نوزادانی قرار دارند که روی کمرشان نمی خوابند.

دیگر چه زمانی نوزاد در خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نیست و می تواند روی شکمش بخوابد؟

اگر نوزادتان بتواند غلت بزند – معمولا حدود سنین چهار تا شش ماهگی – یعنی این که دوران پر خطر برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد سپری شده است. البته باید همچنان نوزاد را روی کمرش بخوابانید تا زمانی که به سن یک سالگی برسد.

آیا اگر نوزادتان در طول شب روی شکمش غلت زد، نیازی به نگرانی است؟

اگر نوزادتان در طول شب غلت زد نیازی نیست او را روی کمرش قرار دهید. متخصص می گویند که این دسته از نوزادان دیگر خیلی در معرض تجربه سندرم مرگ ناگهانی نوزادان قرار ندارند.

علت آن هم این است که نوزادانی که به این قدرت و پویایی رسیده اند که وضعیت خودشان را تغییر دهند به این اندازه بالغ شده اند که وجود مشکل در هنگام خواب را احساس کنند.

اگر نوزادتان ترجیح داد روی شکمش بخوابد باید چه کاری انجام دهید؟

تعدادی از نوزادان وقتی که روی شکم شان خوابیده اند کمتر سر و صدا می کنند اما باز هم می گوییم که اول باید نوزادتان را روی کمرش خوابانده تا خودش روی شکمش غلت بزند.

اگر نوزادتان به دفعات زیاد دچار ترس می شود، او را قنداق کرده یا از کیسه خواب استفاده کنید.

وقتی نوزاد را در تخت می گذارید، بهتر است که یک پستانک در اختیارش قرار دهید. با انجام این مراحل به او در داشتن خواب بهتر کمک می کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

تا زمانی که از دستورالعمل های ایمن در زمان خواب تبعیت کنید، نیازی نیست بابت غلت زدن نوزاد روی شکمش به پزشک اطلاع دهید.

اما اگر هر گونه نگرانی در رابطه با الگوهای خوابی نوزادتان دارید (یا این که نوزادتان دوست ندارد روی کمرش بخوابد)، باید فورا با پزشک صحبت کنید.