در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان پیامدهای کم آبی مزمن بدن در بلند مدت را بررسی کرده اند.

پیامدهای کم آبی مزمن بدن در بلند مدت؛ پیش زمینه

اکثر مردم خودشان هم می دانند که برای داشتن بدنی سالم باید همواره آب مورد نیاز بدن را تامین کنند؛ با این حال، بررسی ها نشان می دهد که تقریبا نیمی از بزرگسالان در آمریکا و کشورهای اروپایی دچار کم آبی مزمن هستند.

به باور محققان، آب بدن انسان ها کم می شود به این خاطر که پزشکان در هنگام چکاپ به مراجعه کننده نمی گویند که باید حتما به اندازه کافی آب بنوشد.

با این که پیامدهای این مسئله در کوتاه مدت کاملا مشخص هستند اما تاکنون مطالعه ای انجام نشده است که به عواقب کم آبی مزمن بدن در بلند مدت اشاره کند.

مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، نشان می دهد که حتی کم آبی خفیف اما مزمن منجر به ابتلا به بیماری کرونری قلب، نارسایی قلب، دیابت، چاقی مفرط، نارسایی کلیه، مرگ زودهنگام و افزایش سریع سن می شود.

کم آبی مزمن بدن

سازگاری با کم آبی بدن

زمانی که بدن دچار کم آبی می شود، تمام قسمت های بدن خودشان را با این شرایط وفق می دهند. آب به طور مداوم از طریق تنفس، مجرای روده و معده، تعریق و ادرار از بدن خارج می شود.

زمانی که تعادل میان آب در بدن وجود نداشته باشد، هورمون آنتی دیورتیک آرژنین وازوپرسین در بدن آزاد می شود. به طبع آن، میزان آب خروجی از بدن هم کم می شود.

کم آبی بدن زمینه برای ابتلا به چه بیماری هایی را فراهم می کند؟

کم آبی شدید بیشتر در میان ورزشکاران و افراد نظامی دیده می شود. به طع آن، ضربان قلب بالا رفته و عملکرد در تمرین های بی هوازی کم می شود. علاوه بر این، قدرت شناختی فرد که شامل هوشیاری، تمرکز و حافظه کوتاه مدت می شود هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گفته محققان، ابتلا به بعضی از بیماری ها باعث کم آبی بدن می شود. مثلا اگر دیابت ملیتوس کنترل نشود، میزان آب بدن کم می شود. علاوه بر این، ابتلا به بعضی از سرطان ها و مصرف بعضی از داروها با تحریک ترشح هورمون آنتی دیورتیک آرژنین وازوپرسین، منجر به هیپوناترمی می شود.

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که یک رابطه بین نشانگرهای کم آبی مزمن بدن و افزایش ریسک ابتلا به چندین بیماری مزمن وجود دارد. با این حال، هنوز اطلاعات زیادی درباره مکانیسم های این فرایند در دست نیست.

حتی با وجود این که شواهد زیادی در این زمینه در دست نیست اما محققان می گویند که آب مورد نیاز بدن باید همواره تامین شود.