کلستریدیوم بوتیریکوم یکی از باکتری های موجود در روده انسان است. اگر این باکتری دست از فعالیت بردار، مدام احساس بی حالی و خستگی می کنیم.

کلستریدیوم بوتیریکوم و حال خوب؛ درباره این باکتری

این باکتری هم در خاک و هم در روده ما انسان ها وجود دارد. معمولا در سبزیجات و شیر ترش هم وجود دارد و محیط هایی را برای رشد ترجیح می دهد که فاقد اکسیژن هستند. بدن انسان میزبان این باکتری است؛ به عبارت دیگر، بدن به این باکتری کمک کرده تا رشد کند و این باکتری هم مزایایی برای ما دارد.

کلستریدیوم بوتیریکوم قادر به تولید اسید چرب زنجیره کوتاه بوتیرات است. این اسید چرب، یک منبع مهم برای تامین انرژی سلول های روده است. با تخمیر فیبر موجود در غذاهایی مثل غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات، بوتیرات در بدن تولید می شود.

کلستریدیوم بوتیریکوم

 

نظر محققان درباره این باکتری

به گفته محققان، این باکتری با افزایش تعداد میکروب های مفید در روده، به فرایند هضم غذا و محافظت از بدن در برابر پاتوژن ها کمک می کند.

اگر بیمار در نتیجه مصرف داروهای آنتی بیوتیک با مشکل اسهال مواجه شود، پزشک یک دارو حاوی این باکتری برایش تجویز می کند.

بعضی از محققان بر این باور هستند که این باکتری سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، میزان التهاب در روده (کولیت) را کاهش داده و ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می کند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که اگر این باکتری در روده نباشد و میکروبیوم روده در وضعیت نرمال قرار نداشته باشد، فرد دچار افسردگی می شود.

کاربرد این باکتری در صنعت درمان و غذا

از بعضی از رشته های این باکتری برای تولید پروبیوتیک استفاده می شود. در تولید بسیاری از محصولات پروبیوتیک تجاری در ژاپن، کره جنوبی و چین از این باکتری استفاده می شود.

به گفته محققان، یک مطالعه در همین زمینه در حال انجام است. آن ها قصد دارند از این باکتری برای تولید واکسن های دهانی برای درمان عفونت هایی استفاده کنند که باعث اسهال و استفراغ – از جمله روتا ویروس و کلرا – می شوند.

آن ها قصد دارند از روش مهندسی ژنتیک برای انتقال این باکتری به روده انسان استفاده کنند. در این صورت، دیگر نیازی به تزریق واکسن نبوده و بدن فرد در برابر بیماری ها مقاوم می شود.

ورود مستقیم این باکتری به بدن هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. حتی همین الان هم در قالب مکمل های غذایی تولید و عرضه می شود.

محققان در پایان به این نکته اشاره می کنند که هنوز اطلاعات زیادی درباره این میکروب و فواید احتمالی آن به دست نیاورده ایم؛ با این حال، این را می دانیم که اگر خوراکی های سرشار از فیبر مصرف کرده و یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم، این باکتری وارد روده می شود.