همین که از بارداری تان با خبر می شوید، کمر درد، پا درد و گرفتگی عضلات به سراغ تان خواهد آمد. علت این دردها زیاد شدن فشار عصبی به دلیل بزرگ شدن رحم، کم شدن جریان خون یا از دست دادن آب بدن است.

معمولا این گونه دردها را با راهکارهای خانگی می توان درمان کرد. تنها مواقعی باید به دنبال مصرف دارو باشید که درد بسیار شدید بوده و انجام راهکارهای جایگزین هیچ فایده ای نداشته باشد.

ترامادول نوعی دارو ضد درد شبه افیونی است که در تسکین درد کاربرد دارد. اما باید به این سئوال پاسخ دهیم که آیا مصرف این قرص در دوران بارداری خطرناک است؟ در این مقاله از سایت دکتر درباره ترامادول و بی خطر بودن یا نبودن آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

ترامادول (اولترام) چیست؟

ترامادول نوعی دارو تجویزی است که برای درمان و تسکین دردهای متوسط تا شدید بیماری های قلبی عروقی، ضربه ای یا التهابی استفاده می شود. این دارو به دسته ای از داروها به نام ضد دردهای شبه افیونی تعلق دارد که طرز آن به این صورت است که سینگال های درد را مسدود کرده و عکس العمل مغز و سیستم عصبی را نسبت به درد تغییر می دهد.

این دارو به صورت قرص و کپسول تولید می شود که همراه با غذا یا بدون غذا قابل استفاده است. این دارو تحت نام های تجاری کونزیپ و اوترام ای آر و در ترکیب با استامینوفن تحت نام تجاری اولتراست به بازار عرضه می شود.

آیا می توان ترامادول را در دوران بارداری مصرف کرد؟

تنها باید در صورتی در دوران بارداری تان از قرص ترامادول استفاده کنید که پزشک آن را تجویز کرده باشد؛ در غیر این صورت، استفاده سر خود از این قرص ممنوع است! سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا این دارو را در دسته C قرار داده که به معنای این است که مطالعات انجام شده بر روی حیوانات تاثیرات شدیدی بر روی جنین دارد و هیچ گونه مطالعه کنترل شده ای بر روی انسان ها انجام نشده است.

مصرف ترامادول در اوایل بارداری (زمان ضروری برای رشد جنین) باعث بروز اختلال های بارداری و نواقص قلب عروقی می شود. همین طور باید بگوییم که استفاده طولانی مدت از این دارو، حتی به میزان های کم، در دوران بارداری باعث ابتلا کودک به «سندرم اپیویید شیرخواری» می‌شود.  در این نوع سندرم جنین با نشانه های کمبود اپیویید به دنیا می آید.

زایمان

دارو ترامادول از جفت رد شده و می تواند باعث فرو رفتگی مجرای تنفسی و بروز عوارض روانشناختی فیزیولوژیکی در نوزاد شود؛ بنابراین استفاده از این دارو، نه قبل از زایمان و نه در حین زایمان توصیه نمی شود!

استفاده از این دارو باعث کاهش انقباضات رحمی شده؛ در نتیجه، باعث طولانی شدن زمان زایمان می شود.

 اگر در دوران بارداری تان ترامادول مصرف کرده باشید، چه اتفاقی می افتد؟

اگر قبل از بارداری یا در دوران بارداری بدون تجویز پزشک این دارو را مصرف کرده باشید، باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض مصرف ترامادول در بارداری دکترچک

مصرف ترامادول در بارداری چه عوارض جانبی را به همراه دارد؟

مهم ترین عوارض جانبی مصرف این دارو در دوران بارداری، سر گیجه بارداری، حالت تهوع، اضطراب، خواب آلودگی و یبوست در بارداری است. گاهی اوقات به بروز مشکلات تنفسی، جوش های پوستی و حملات ناگهانی هم منجر می شود.

آیا مصرف ترامادول باعث سقط جنین می شود؟

مطالعات اندک در این زمینه، نشان داده است که قطع ناگهانی دارو شبه افیونی در دوران بارداری، باعث سقط ناگهانی جنین یا به دنیا آمدن زودتر از موعد می شود؛ با وجود این، باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

آیا مصرف ترامادول امکان به دنیا آمدن کودکی با نواقص مادر زادی را زیاد می کند؟

تنها در جواب چندین تحقیق، آمده است که مصرف داروهای شبه افیونی در زیاد شدن نواقص مادر زادی تاثیر گذار است و خطر بسیار اندک یا تایید نشده ای از بروز نواقص مادر زادی به دلیل مصرف ترامادول وجود دارد.

آیا مصرف ترامادول در دوران بارداری عواقب دیگری هم دارد؟

مطالعاتی که تماس با دارو شبه افیونی در دوران بارداری را بررسی کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که تماس با ترامادول در اوایل بارداری خطر کج شدن پا ( چنبری شدن پا) نوزاد را زیاد می کند.

علاوه بر این، یکی دیگر از مطالعات مشابه گزارش داده است، مصرف ترامادول با نقص  «آنانسفالی( نداشتن نیم کره مغزی )» و «اسپنا بیفیدا (وجود نواقص در شکل گیری استخوان کمر)» در جنین همراه است.

آیا مصرف ترامادول باعث بروز علائم ناخوشایند جسمانی و ذهنی پس از تولد نوزاد می شود؟

مصرف این دارو شبه افیونی در دوران بارداری تاثیرات ناخوشایند جسمانی و ذهنی بر روی جنین خواهند گذاشت. گروهی از علائم و نشانه های که با نام «سندرم محرومیت در  نوزاد (NAS)» شناخته می شود، در اولین هفته از عمر جنین دیده می شوند.

این علائم شامل استفراغ، زود رنجی و ضربان قلب بالا می شوند.

در هنگام مصرف دارو ترامادول به موارد زیر توجه کنید:

قبل از این که مصرف این دارو را شروع کنید، این مراحل را انجام دهید:

  • اگر به هر کدام از ترکیبات فعال ترامادول آلرژی دارید، باید به دکتر داروساز یا پزشک تان اطلاع دهید.
  • باید درباره تمام داروهای تجویزی و غیرتجویزی که به طور منظم می خورید، به پزشک اطلاع دهید. داروهایی مثل: داروهای ضد انعقاد و ضد افسردگی با دارو ترامادول تداخل دارند و بر سلامت تان تاثیر خواهند گذاشت.
  • درباره مکمل های گیاهی و ویتامین هایی که قبل از تولد کودک مصرف  می کردید، با پزشک تان در میان بگذارید.
  • اگر هر گونه مشکل مزمن دارید، مثل: دیابت، آسم، اختلال های تنفسی یا عفونت های ریوی، باید به پزشک تان خبر دهید.
  • درباره سابقه پزشکی تان به پزشک بگویید؛ مواردی مثل: عمل های جراحی که برای درمان بیماری انجام داده اید؛ مثلا، برای سرطان و تومور.
  • ترامادول باعث خواب آلودگی می شود؛ نباید بلافاصه بعد از مصرف این دارو رانندگی کنید!
  • مصرف دارو ترامادول را نباید به طور ناگهانی متوقف کنید؛ زیرا باعث بروز علائم ناخوشایند جسمی و ذهنی خواهد شد. همیشه با پزشک خود مشورت کنید و به ندرت میزان مصرف تان را کاهش دهید.

تنها زمانی باید این دارو را مصرف کنید که پزشک تشخیص دهد که بدن تان به شدت به آن نیازمند است. می توانید با متخصصین دردهای مزمن که تجربه ارزیابی داروهای دوران بارداری را دارند، نیز مشورت کنید. اگر دردهای ضربه ای یا التهابی دارید، هرگز به فکر خود درمانی نباشید؛ بلکه همیشه اول به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: momjunction