عسل شیرین، سالم و مقوی است. همه ما چه پیر و چه جوان، همیشه از فواید عسل بهره مند شده ایم. اما آیا این خوراکی شیرین می تواند مضراتی نیز برای سلامتی داشته باشد؟ چقدر عسل می تواند برای سلامتی شما مفید باشد؟ در این مقاله به شما می آموزیم که آیا خوردن عسل در بارداری مناسب است یا خیر. همچنین، درباره خطرات و فواید آن صحبت می کنیم.

آیا خوردن عسل در بارداری خوب است؟

خوردن عسل در دوران بارداری خطری ندارد؛ اما باید عسل مطمئن میل کنید. همچنین، عسلی که استفاده می کنید، باید توسط اداره بهداشت تأیید شده باشد.

بعضی از افراد از این نگران هستند که عسل سوخت و ساز بدن را بالا می برد؛ اما تنها کودکان کمتر از یک سال دچار این مشکل می شوند؛ چرا که دستگاه گوارش آنها هنوز کامل نشده است.

دستگاه گوارش افراد بزرگسال باکتری هایی دارد که مانع از تولید سم «بوتولونیوم» می شود. بنابراین، خیلی کم پیش می آید که یک خانم باردار متابولیسم بالایی داشته باشد؛ اما به هر حال، پیشگیری بهتر از درمان است و به همین دلیل، بهتر است که خانم های باردار حتماً از عسل پاستوریزه استفاده کنند.

فواید عسل در دوران بارداری

عسل از ۱۷ درصد آب، دو درصد شکر، ۳۸ درصد فروکتوز و ۳۱ درصد گلوکز تشکیل شده است. علاوه بر اینها، ترکیبات بیولوژیکی خاصی دارد که حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. اما غلظت این ترکیبات کم است و سلامتی شما را تهدید نمی کنند.

در عصر ما، هنوز عسل جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارد. این ماده شیرین برای دوران بارداری خیلی مفید است؛ چون خواص درمانی ویژه ای دارد.

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف عسل در بارداری میتواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. همچنین ادبیات باستانی نشان می دهد که عسل حاوی مواد ضدباکتریایی و ضداکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین، به نظر می رسد که خواص آن باعث می شود که زخم ها بهبود یابند. اگر عسل را روی بریدگی ها، زخم ها و سوختگی های سطحی بمالید، بهبود پیدا می کنند. خوردن عسل به صورت خوراکی نیز باعث می شود که سوزش سر معده تان برطرف شود.

۲. بی خوابی

استفاده از عسل برای رفع بی خوابی در بارداری یک درمان خیلی قدیمی است. خیلی ها معتقدند که عسل یک خواب آور طبیعی است و می تواند بی خوابی را درمان کند. قبل از خواب یک لیوان شیر را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و بنوشید تا خواب راحتی داشته باشید.

فواید خوردن عسل در بارداری دکتر چک

۳. سرماخوردگی و سرفه

نوشیدن مخلوط عسل، زنجبیل یا لیمو یک ترکیب خانگی برای درمان سرفه شدید است. عسل خاصیت ضدویروسی دارد و مانع از فعالیت ویروس ها در بدن می شود؛ به همین دلیل، سرفه را درمان می کند.

۴. گلودرد

یونانیان باستان از عسل برای درمان گلودرد استفاده می کردند. این نوع گلودرد معمولاً ناشی از ویروس یا باکتری بودند. هر دو نوع  با خوردن عسل درمان می شدند؛ زیرا عسل خاصیت ضدالتهابی دارد. عسل را با چای زنجبیلی مخلوط کنید و آن را به صورت گرم بنوشید تا گلودردتان بهتر شود.

۵. زخم ها

تحقیقات نشان می دهد که استفاده منظم از عسل، رشد باکتری های هلیکوباکترپیلوری را که موجب زخم شدن اثنی عشر می شوند، کاهش می دهد. با وجود این، بعضی از مطالعات نشان داده که عسل انواع مختلف زخم را درمان می کند.

۶. سلامتی پوست و مو

براساس بعضی از تحقیقات عسل ضدباکتری، ضد قارچ و ضداکسیدان است و به همین دلیل، می تواند شوره سر و خارش پوست را از بین ببرد. کمی عسل را در آب گرم رقیق کنید و آن را روی پوست سرتان بمالید تا مشکل پوست سرتان برطرف شود.

۷. آلرژی

خوردن همیشگی عسل بدن را در برابر گرد و غبار و حساسیت های فصلی ایمن می کند؛ اما تحقیقات زیادی درباره اثبات این موضوع انجام نشده است.

عوارض جانبی خوردن عسل در بارداری

بهتر است که همه غذاها را به اندازه کافی بخورید؛ چون استفاده بیش از حد از هر چیزی، عوارض جانبی در پی دارد. در همین راستا، مصرف زیاد عسل نیز باعث عوارض جانبی می شود که ما در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

۱. حساسیت انسولین را در بدن بالا می برد

یک قاشق غذاخوری عسل حدود ۶۴ کیلوکالری دارد که ناشی از شکرهای طبیعی و ساده مثل: فروکتوز و گلوکز است. مصرف بیش از حد عسل قند خون را بالا می برد و انسولین را تحریک می کند. این مشکل باعث می شود که در دوران بارداری حساسیت انسولین بدن بالا رود و خطر ابتلا به دیابت حاملگی و عدم تعادل چربی خون زیاد شود.

۲. گرفتگی عضلات

عسل حاوی مقدار زیادی فروکتوز است که باعث بیماری های معده و روده می شود. این مشکلات عبارتند از: نفخ کردن و اسهال شدن. به همین دلیل، عسل را یکی از منابع «فودمپ» می دانند.

فودمپ ها یک گروه از شکرهای دیرهضم هستند و اگر در مصرف آنها زیاده روی کنید، دچار اسهال و گرفتگی عضلات شکم می شوید.

۳. سلامتی دندان

مقدار زیاد شکر در عسل می تواند باعث سوراخ شدن و خرابی دندان شود.

مضرات عسل در بارداری

۴. اضافه وزن

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی بیشتر از یک قاشق غذاخوری شکر تصفیه شده است؛ بنابراین، مصرف بیش از حد عسل یکی از دلایل اضافه وزن است (در کنار علت هایی مثل فعالیت کم).

آیا مصرف عسل در دوران بارداری بی خطر است؟

برای بعضی از افراد، به ویژه خانم های باردار، محدودیت هایی در رابطه با خوردن عسل وجود دارد؛ بنابراین، بهتر است که با متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا در این باره مطمئن شوید.

زمانی که شما سعی می کنید محدودیت های خود را بررسی کنید، به یاد داشته باشید که در دوران بارداری نباید بیش از ده درصد که حدود ۲۴۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری در روز است، از شکر کالری دریافت کنید.

وقتی عسل می خورید مراقب این موارد هم باشید:

– عسل را با آب یا هر نوشیدنی گرم دیگری مخلوط نکنید؛ چون آنزیم های سالم آن از بین می رود؛ ولی می توانید آب نیمه ولرم را به آن اضافه کنید.

– عسل را با دانه های لوبیا مخلوط نکنید؛ چون ممکن است خواص آن از بین برود و هضم نشود.

 

منبع