از آن جایی که زنان باردار باید مراقب تغذیه خود باشند، برایشان مهم است که درباره مضرات و خطرات احتمالی خوراکی هایی که مصرف می کنند، آگاهی کامل داشته باشند. قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که در بسیاری از کشور ها مصرف می شود و کافئین زیادی دارد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا قهوه در بارداری و کافئین می تواند باعث سقط جنین شود؟ اگر جواب  بله است؛ چه مقدار از این ماده، برای مادران باردار خطرناک است؟ برای فهمیدن جواب این سوال ها، ادامه این مطلب از سایت دکتر چک را بخوانید…

قهوه در بارداری

مطالعه ای که اخیرا در شهر کالیفرنیا آمریکا انجام شده، نشان داده است که نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه در روز، خطر سقط جنین را دو برابر می کند.

محققان میزان سقط جنین را در بین بیش از 1000 زن بررسی کردند. گروهی از آن ها در طول دوران بارداری شان، کافئین مصرف می کردند و گروهی دیگر اصلا از این ماده استفاده نمی کردند. در پایان، محققان دریافتند که خطر سقط جنین در زنانی که میزان مصرف کافئین روزانه آنها 200 میلی گرم یا بیشتر بوده ( در حدود دو فنجان قهوه یا پنج عدد نوشابه کوکا کولا) دو برابر بیشتر از زنانی است که هیچ کافئینی مصرف نمی کردند.

همچنین، زنانی که کمتر از 200 میلی گرم کافئین در طول روز، مصرف می کردند نیز با افزایش 40% خطر سقط جنین مواجه می شوند.

البته مطالعات زیادی انجام شده که در برخی از آن ها، ارتباطی بین مصرف کافئین و بالا رفتن خطر سقط جنین پیدا نشده و در برخی دیگر از تحقیقات مشخص شده است، مصرف بیشتر از 300 میلی گرم این ماده در روز، خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

برخی از متخصصان عنوان کرده اند، زنانی که در دوران بارداری كافئین مصرف می كنند یا سیگار می کشند و مشروبات الكلی می نوشند، بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند.

تاکنون، مشخص نشده که کافئین چطور می تواند باعث سقط جنین شود؛ اما آنچه نشان می دهد، این است که می تواند باعث اضطراب، بی خوابی، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و افزایش ادرار شود. این عوارض سلامت مادر و جنین را تهدید می کنند.

سخن آخر

با توجه به عوارض احتمالی کافئین، بهتر است زنان باردار از مصرف بیش از یک فنجان در روز، خودداری کنند. همچنین در مصرف نوشیدنی ها و غذاهایی که حاوی کافئین هستند احتیاط کنند.

فراموش نکنید که چای، شکلات و برخی داروهای بدون نسخه نیز حاوی کافئین هستند!

برخی از پزشکان توصیه کرده اند که زنان در زمان بارداری، به طور کامل مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین را قطع کنند؛ زیرا اگر دچار عوارض مصرف آن شوند، ممکن است سلامت خودشان و جنین‌شان به خطر بیفتد.

از 172 سقط جنین که در طی این مطالعه رخ داده، 130 مورد در خانم هایی بوده که به هیچ وجه کافئین مصرف نمی کردند و یا کمتر از 200 میلی گرم در روز از این ماده استفاده می کردند.

با اینکه هنوز شواهد دقیقی که نشان دهد مصرف کافئین خطر سقط جنین را افزایش می دهد، وجود ندارد، احتیاط شرط عقل است و زنان باردار باید مراقب خود باشند!

 

منبع