به تازگی مقاله ای منتشر شده است که ادعا می کند اگر نوجوانان و جوانان بیش از اندازه غذاهای ناسالم، یعنی خوراکی های سرشار از چربی و قند، مصرف کنند، در بلند مدت حافظه شان ضعیف می شود.

به گفته یکی از محققان، “علاوه بر این مطالعه، در بررسی های قبلی هم نشان داده شد که اگر موش های آزمایشگاهی با یک رژیم غذایی شامل غذاهای ناسالم بزرگ شوند، دچار اختلال های طولانی مدت در حافظه می شوند. جایگزین کردن یک رژیم غذایی سالم هم دیگر تاثیر چندانی ندارد. متاسفانه پیامدهای این سبک زندگی تا دوران بزرگسالی هم دیده می شوند.”

تاثیر غذاهای ناسالم بر حافظه نوجوانان؛ پیش زمینه

قبل از این که محققان بررسی های خودشان را شروع کنند، این را در نظر داشتند که یافته های به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد تبعیت از یک رژیم غذایی بی کیفیت ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را زیاد می کند.

میزان یک نوع انتقال دهنده عصبی به نام استیل‌ کولین در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر کم می شود. وجود این انتقال دهنده عصبی برای حافظه و انجام کارهایی مثل یادگیری، تمرکز و حرکات ارادی ماهیچه ضروری است.

تاثیر غذاهای ناسالم بر حافظه نوجوانان

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر یک رژیم غذایی غربی که سرشار از قند و چربی است را بر مغز نوجوانان و جوانان بررسی کنند؛ مغز در این بازه زمانی همچنان در حال رشد است.

آن ها با بررسی تاثیر رژیم غذایی بر میزان استیل‌ کولین موجود در بدن موش ها و گرفتن تست های سنجش حافظه از موش ها، قصد داشتند اطلاعات بیشتری درباره رابطه میان غذاهای ناسالم در رژیم غذایی و حافظه به دست آورند.

به همین منظور، محققان موش ها را به دو دسته تقسیم کردند: دسته اول که یک رژیم غذایی پرچرب و پرقند داشتند و دسته برای کنترل بودند. سپس با بررسی واکنش های مغز به انجام کارهای مشخص که با هدف سنجش حافظه طراحی شده بودند، میزان استیل‌ کولین موجود در بدن هر دو گروه را اندازه گیری کردند.

یافته های مطالعه

محققان موش ها را در محیط های مختلف با اشیاء جدید قرار دادند. بعد از چند روز، آن ها را در یک محیط مشابه با محیط قبل قرار دادند، با این تفاوت که اشیا قبلی در محیط جدید قرار داده شده بود.

موش هایی که رژیم غذایی غربی داشتند، نمی توانستند اشیایی که در محیط اول دیده بودند را به خاطر بیاورند. اما موش های گروه دوم، خیلی راحت این اشیا را شناختند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ارسال سیگنال استیل‌ کولین یک مکانیسم برای کد گذاری و به خاطر آوردن این رویدادها است. اما این سیگنال در بدن موش هایی دیده نمی شد که رژیم غذایی ناسالم، سرشار از چربی و قند داشتند.”

محققان بررسی های خود را ادامه دادند تا ببینند که اگر داروهایی به موش های گروه اول داده شود که در نتیجه آن منجر به آزاد سازی استیل‌ کولین شود، می توان آسیبی که به مغز وارد شده است را جبران کرد یا نه.

آن ها دو دارو به نام های PNU-282987 و کارباکول به موش ها دادند. از آن جایی که این داروها مستقیما هیپوکامپوس مغز را تحت تاثیر قرار می دهند، شاهد تقویت حافظه موش ها بودند.

منبع