اگر فردی دچار خمیدگی پشت شود، این یعنی که یک یا چند استخوان تشکیل دهنده ی ستون فقراتش شکسته شده اند. همچنین، پزشکان ممکن است علت خمیدگی پشت را شکستگی ستون فقرات بدانند. خمیدگی پشت به علل مختلف مانند: تصادف با اتومبیل یا تضعیف ستون فقرات رخ می دهد.

علائم، درمان و زمان بهبودی خمیدگی پشت به علت، محل و شدت شکستگی بستگی دارد.

انواع شکستگی ستون فقرات

دانشمندان ستون فقرات را به سه قسمت تقسیم می کنند:

  • ستون فقرات گردن از پایه مغز تا بالای شانه ها؛
  • ستون فقرات قفسه سینه؛
  • ستون فقرات کمر، در بخش پشت.

بیشتر شکستگی های ستون فقرات در قسمت قفسه سینه یا کمر اتفاق می اُفتد.

پزشکان ممکن است علت شکستگی ستون فقرات را خم شدن، کشیدگی و چرخش عضلات بدانند. با وجود این، همه این شکستگی ها به این دلایل رخ نمی دهند.

به صورت کلی انواع شکستگی ها عبارتند از:

شکستگی فلکشن

انواع اصلی شکستگی های فلکشن عبارتند از:

  • شکستگی های فشرده: وقتی اتفاق می اُفتد که قسمت جلوی مهره شکسته شود؛ اما قسمت پشتی مهره ها سالم باقی می ماند. استخوان ها معمولاً از جا در نمی روند.

شکستگی های فشرده در افرادی رایج هستند که بیماری مانند: پوکی استخوان یا سرطان دارند که استخوان را ضعیف می کند؛ این یعنی که پیچ خوردگی ستون فقرات، باعث خمیدگی پشت می شود.

درد ستون فقرات

  • شکستگی های انفجاری: وقتی اتفاق می اُفتد که ارتفاع مهره ها در جلو و عقب کاهش پیدا می کند یا فرد پس از افتادن از ارتفاع، روی پاهای خود می نشیند. شکستگی انفجاری باعث شکستگی قطعات نخاعی ستون فقرات می شود.

شکستگی کششی

پزشکان این شکستگی ها را شکستگی «دیستراکشن» می نامند؛ یعنی مهره ها از هم جدا شدند. تصادف با اتومبیل، علت رایج شکستگی های کششی است.

شکستگی چرخشی

دو نوع شکستگی چرخشی وجود دارد:

  • شکستگی زائده عرضی مهره: این نوع شکستگی تقریباً رایج است و وقتی رخ می دهد که ستون فقرات به پهلو چرخیده یا خم می شود. همیشه این شکستگی ها جدی نیستند.
  • شکستگی دررفتگی: در این حالت ستون فقرات دچار شکستگی و دررفتگی می شوند. همچنین، مهره هایی که ستون فقرات را تشکیل می دهند، تضعیف شوند.

حتما بخوانید: علت و روش های درمان کشیدگی عضلات پشت کمر ( تحتانی کمر )

اغلب، این نوع شکستگی ستون فقرات با شکستن نخاع می تواند باعث ایجاد مشکل در اعصاب شود. گاهی اوقات، این آسیب ها شدید است، اما همیشه به جراحی نیاز ندارد.

علت ها

شایع ترین علت خمیدگی پشت، تروماست، برخی از دیگر این علت ها عبارتند از:

  • تصادف اتومبیل؛
  • سقوط از ارتفاع؛
  • حادثه ورزشی؛
  • عمل خشونت آمیز مانند: حمله شدید یا جراحت در اثر اصابت گلوله.

علائم

خمیدگی پشت ممکن است به فرد آسیب برساند و درد ناگهانی در ناحیه کمر ایجاد کند که با حرکت کردن بدتر می شود. این درد ممکن است متوسط ​​یا شدید باشد.

علائم شکستگی ستون فقرات

گاهی اوقات، شکستگی نخاع هم می تواند باعث آسیب به نخاع شود. شکستگی نخاع نیز باعث مشکلات زیر می شود:

  • مشکل در عملکرد مثانه یا روده؛
  • بی حسی؛
  • سوزن سوزن شدن؛
  • ضعف در اندام.

تشخیص

پزشک بعد از انجام معاینه جسمی و آزمایشات تصویربرداری، خمیدگی پشت را تشخیص می دهد. در حین معاینه جسمی، پزشک قسمت های مختلف بدن فرد، از سر گرفته تا شکم، لگن، اندام و ستون فقرات را معاینه می کند.

او براساس نتایج آزمایشات تصویربرداری، تشخیص نهایی را انجام می دهد. این آزمایشات شامل: اشعه ایکس، سی تی اسکن و اسکن اِم آر آی می شود.

درمان

درمان به شدت شکستگی ستون فقرات بستگی دارد. در بیشتر موارد، پزشکان به فرد توصیه می کنند که از پشت بند استفاده کند. استفاده از پشت بند، از ستون فقرات هنگام بهبودی مهره ها محافظت می کند.

درمان می تواند به مدت 6 تا 12 هفته طول بکشد. فرد معمولاً به یک برنامه ورزشی اختصاصی نیاز دارد که به وی کمک کند تا فعالیت و حرکت خود را به آرامی انجام دهد.

حتما بخوانید: علت بی حسی بازوها در شب چیست؟

اگر شکستگی شدید باشد یا باعث آسیب به اعصاب شود، فرد ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد. جراحی باعث می شود که استخوان ها به حالت اولیه بازگردند و فشار روی اعصاب یا نخاع را کمتر می کند. جراح برای تثبیت ستون فقرات از ابزارهایی استفاده می کند.

زمان و نکات درباره ی بهبودی

خمیدگی ستون فقرات که به جراحی نیاز ندارد، به مدت 6 تا 12 هفته طول می کشد. بهبودی بعد از عمل جراحی خمیدگی پشت می تواند به مدت طولانی تر حاصل شود.

فرد در طول دوران بهبودی، ممکن است به استفاده از پشت بند و پیروی از یک برنامه ورزشی نیاز داشته باشد. معمولاً پزشک یا فیزیوتراپیست، تمرینات زیادی را برای کمک به فرد پیشنهاد می کنند.

انجمن علمی پوکی استخوان انگلیس، برخی از تمرینات را به افرادی پیشنهاد می کند که شکستگی ستون فقرات دارند. با وجود این ، فردی که خمیدگی پشت دارد، باید فقط در صورت تایید پزشک، ورزش کند.

دورنما

معمولاً پزشکان شکستگی را بدون انجام عمل جراحی، می توانند درمان کنند. آنها انتظار دارند که بهبودی بعد از 6 تا 12 هفته حاصل شود.

افرادی که بیماری مانند: سرطان و پوکی استخوان دارند که استخوانها را ضعیف می کند، بیشتر در معرض شکستگی های مکرر ستون فقرات قرار می گیرند.

 

منبع: medicalnewstoday