به سوزن سوزن شدن یا بی حسی بازوها در اصطلاح پزشکی «پاراستزی» می گویند. علل مختلفی ممکن است باعث بروز این مشکل در شما شوند. برخی از آنها به درمان نیاز نداشته، در حالی که برخی دیگر به درمان فوری نیاز دارند.

بازوها می توانند در هر ساعت از شبانه روز به خواب بروند. اگر فردی با این احساس به صورت مکرر در شب مواجه شود، ممکن است علل مهمی داشته باشد.

در این مقاله از سایت دکتر چک، عوامل بی حسی در بازوها هنگام خواب و راهکارهای درمانی آنها را بررسی می کنیم.

پاراستزی چیست؟

انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی در آمریکا، پارستزی را مانند احساس سوزش یا سوزن سوزن پوست توصیف می کند که بیشتر در دست و پا رخ می دهد. توصیف رایج دیگر این اختلال، خواب رفتگی در این قسمت از بدن است.

حتما بخوانید: بی حسی پا از چیست ؟ دلایل بی حسی و راه های درمان سریع

پاراستزی می تواند در هر زمان و بدون علائم رخ دهد. در حالی که این احساس ممکن است ناراحت کننده باشد، معمولاً با درد همراه نیست.

علل خواب رفتن بازوها هنگام خواب

بیشتر افراد، به ندرت با پارستزی مواجه می شوند. اغلب، طرز دراز کشیدن و نشستن فرد علت بروز این اختلال است. به عنوان مثال، بازو ممکن است به خواب برود؛ زیرا طرز دراز کشیدن فرد به شکلی است که به اعصاب دست و پا فشار وارد می کند.

پارستزی، بی ضرر است و به صورت کلی هنگامی که یک عصب تحت فشار است، رخ می دهد. بعد از اینکه شخص طرز دراز کشیدن خود را تغییر می دهد، بی حسی باید از بین برود.

برخی بیماری ها هم می توانند باعث پاراستزی شوند:

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال بسیار رایج است. هنگامی اتفاق می اُفتد که فعالیت هایی که شامل حرکت تکراری انگشت است؛ مانند: تایپ کردن یا نواختن پیانو، فشار زیادی به عصب میانی وارد می کند. این عصب تمام طول بازو را طی می کند و از طریق مچ به دست منتقل می شود.

سندرم تونل کارپال دکتر چک

این سندرم می تواند باعث ایجاد درد و بی حسی در بازوها و دست ها شود؛ اما یکی از اولین علائم، پارستزی است که بیشتر شب ها، در دست و مچ دست ایجاد می شود.

طبق گفته ی کلینیک کلیولند، علائم سندرم تونل کارپال احتمالاً در شب بروز پیدا می کنند؛ زیرا افراد معمولاً وقتی می خوابند، مچ دست خود را خم می کنند.

برخی افراد، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار می گیرند اگر:

  • شغلی داشته باشند که شامل حرکات تکراری دست، مانند: تایپ کردن یا کار با ماشین آلات باشد؛
  • باردار باشند؛
  • مایعات زیاد مصرف کنند.

دیابت

در افراد مبتلا به دیابت، احتمال بروز آسیب عصبی وجود دارد و اصطلاح پزشکی که برای این عارضه به کار می رود، «نوروپاتی دیابتی» است.

نوروپاتی دیابتی هنگامی اتفاق می اُفتد که مقدار زیاد قند و چربی های موجود در خون، با گذشت زمان به انتهای عصب آسیب می رسانند.

معمولاً، این بیماری باعث بی حسی و سوزش انگشتان پا و پاها می شود. هر چند، نوروپاتی دیابتی می تواند بازوها و دستها را  هم تحت تاثیر قرار دهد.

کمبود ویتامین B

کمبود ویتامین B ممکن است باعث بروز مشکلات مختلفی از قبیل کم خونی و سوزن سوزن شدن اندام ها شود. این احساس سوزن سوزن شدن به راحتی با به خواب رفتن بازوها، اشتباه گرفته می شود.

افراد زیر بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B قرار دارند:

  • گیاه خواران و خام خوران؛
  • بزرگسالان بالای 50 سال؛
  • مبتلایان به اختلالات گوارشی خاص، مانند: بیماری سلیاک یا التهاب روده (IBD).

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی یک نوع آسیب عصبی است که روی اندام ها تأثیر می گذارد. نوروپاتی دیابتی، از انواع نوروپاتی محیطی است.

با این حال، تعداد زیادی از عوامل دیگر می توانند آسیب عصبی ایجاد کنند که باعث بی حسی بازوها، دست ها، پاها یا انگشتان پا در خواب می شوند.

نوروپاتی محیطی

سایر عوامل بروز نوروپاتی محیطی عبارتند از:

  • برخی از جراحات؛
  • اختلال در مصرف الکل یا الکلیسم؛
  • اختلالات خود ایمنی؛
  • مصرف برخی داروهای خاص، مانند: داروهای شیمی درمانی؛
  • اختلالات مغز استخوان؛
  • عفونت ها، از قبیل بیماری لایم و ایدز؛
  • تومورهایی که روی اعصاب خاصی فشار وارد می کنند.

اسکلروز چندگانه یا MS

طبق گزارش انجمن ملی Multiple Sclerosis در آمریکا، اولین علائمی که فرد مبتلا به بیماری اسکلروز مشاهده می کند، بی حسی و سوزن سوزن شدن اندام هاست.

این علائم معمولاً روی صورت تأثیر می گذارند. با این حال، با توجه به محل ضایعه نخاعی که به علت MS اتفاق می اُفتد، فرد ممکن است در بازوها یا پاها احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن کند.

سکته

سکته های مغزی و حملات ایسکمیک گذرا می توانند باعث بروز علائمی مانند: بی حسی و سوزن سوزن شدن بازوها شوند.

حمله ایسکمیک گذرا هنگامی رخ می دهد که هر چیزی به صورت موقت، جریان خون را به مغز دچار اختلال کند. انجمن قلب آمریکا این حملات را سکته مغزی هشدار دهنده می نامد.

حتما بخوانید: 6 علت گرفتگی عضلات پا در شب و روش اورژانسی درمان در خانه

سکته مغزی و حملات ایسکمیک گذرا می توانند بر عملکرد اعصاب تأثیر بگذارند و باعث بروز اختلال پارستزی در بازوها یا پاها، و بی حسی یا درد شود.

پیشگیری از بی حسی بازوها

از بروز مسائلی که باعث ایجاد پارستزی در بازوها می شود، می توان پیشگیری کرد.

به عنوان مثال، فرد ممکن است با نحوه خوابیدن صحیح مانع از خواب رفتن بازوها شود.

اگر فردی در به سندرم تونل کارپال مبتلا باشد، انجام تمرینات، ممکن است به وی کمک کند.

اگر کمبود ویتامین B علت بروز احساس خواب رفتگی در بازوها باشد، پزشک می تواند مکمل هایی را تجویز کند یا رژیم غذایی خاصی پیشنهاد دهد.

نکات مهم و اینکه چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

خواب رفتگی بازوها، به خصوص در هنگام شب رایج است، هنگامی که فرد در حالت دراز کشیده باشد، فشار روی عصب بازوهایش بیشتر می شود.

درمان بی حسی بازوها

به هر حال، اگر شخص بارها متوجه این احساس شود، ممکن است نیاز باشد که تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد، به خصوص اگر این علائم را داشته باشد:

  • اختلالات بینایی؛
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن صورت؛
  • مشکل در صحبت کردن؛
  • عدم تناسب در راه رفتن؛
  • ضعف یا درد غیر قابل تحمل.

اگر  تصور می کنید که پارستزی به علت یک بیماری مهم، مصرف دارو یا اختلال در مصرف الکل بروز پیدا کرده، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: medicalnewstoday