در مطالعه ای که به تازگی انجام شده است، محققان تاثیر مصرف خوراکی های فوق فراوری شده و اعتیاد آور بر سلامت روده را بررسی می کنند.

محبوبیت خوراکی های فوق فراوری شده و اعتیاد آور در سراسر جهان زیاد شده است. این خوراکی ها تاثیرات بسزایی بر روده می گذارند؛ مثلا میکروبیوم روده و قابلیت اثرگذاری روده و معده را تغییر داده و منجر به بروز التهاب مزمن یا ابتلا به بیماری هایی مثل سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهاب روده و سرطان روده بزرگ می شود.

خوراکی های فوق فراوری شده و به خطر افتادن سلامت روده؛ پیش زمینه

با این که این خوراکی ها حسابی مرسوم شده اند اما باز هم میزان مصرف آن در میان کشورها و افراد متفاوت است. مثلا میزان مصرف این خوراکی ها در آمریکا حدود 59.7 درصد است.

بیشتر خانم ها، افراد جوان، کم درآمد با سطح تحصیلات پایین که تنها زندگی می کنند، دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند و تحرک بدنی زیادی ندارند، مصرف کنندگان اصلی این گروه غذایی هستند.

میزان قندهای آزاد، چربی های اشباع شده و کالری موجود در رژیم غذایی این افراد بیشتر است؛ اما از طرف مقابل، میزان فیبر رژیمی، پروتئین و مواد مغذی کمتری به بدن شان می رسد.

جالب است که بیشتر گیاهخواران به سراغ این غذاها می روند. بعلاوه، آن هایی که از رژیم غذایی مدیترانه ای تبعیت می کنند، خیلی طرفدار این خوراکی ها نیستند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که افزایش مصرف این خوراکی ها با افزایش ریسک مرگ و میر به خاطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع دو ملیتوس همراه است. مشاهدات هم نشان می دهند که هر چقدر فرد خوراکی های فوق فراوری شده بیشتری بخورد، ریسک ابتلا به افسردگی، سندرم متابولیک، اضافه وزن، چاقی مفرط، بیماری کولیت اولستراتیو و بیماری کرون در او بیشتر می شود.

خوراکی های فوق فراوری شده و به خطر افتادن سلامت روده

تاثیرات خوراکی های اعتیاد آور بر بدن

مواد شیرین کننده، رنگ های افزودنی، تثبیت کننده، ماده امولسیون کننده و غلیظ کننده، در دسته خوراکی های اعتیاد آور قرار دارند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مواد امولسیون کننده مثل پلی سوربات 80 باعث رشد بیش از حد باکتری های روده می شوند. به طبع آن، فرد به بیماری التهاب مزمن مبتلا می شوند.

مواد شیرین کننده غیرطبیعی که از مجرای گوارش رد می شوند اما هضم نمی شوند، مستقیما با میکروبیوم روده ارتباط دارند. مطالعاتی که بر روی حیوانات و در آزمایشگاه انجام شده است، نشان می دهد که شیرین کننده هایی مثل آسپارتام، سوکرالوز و ساکارین با تغییر در میکروبیوم روده، تغییراتی در روده ایجاد کرده و ریسک مرگ و میر را زیاد می کند.

آزمایش های کنترل شده و تصادفی که انجام شد هم نشان داد که بعد از پنج هفته مصرف مواد شیرین کننده، احتمال یبوست، اسهال، سوزش معده و ناراحتی معده بعد از غذا خوردن بیشتر می شود.

نتیجه گیری

شواهد آشکاری وجود دارد که نشان می دهد مصرف خوراکی فوق فراوری شده و خوراکی های اعتیاد آور پیامدهای قابل توجهی برای سلامت انسان دارد.