آیا فکر می کنید فست فود هایی مخصوص گیاه خواران وجود داشته باشند؟! درست حدس زدید! با پیشرفت علم و آگاهی مردم هر روزه به تعداد افرادی که گیاه خواری را انتخاب می کنند اضافه می شود و به همین دلیل رستوران ها در منوی غذایی شان انواع مختلفی از غذاهای فست فود مخصوص گیاه خواران را جای دادند. خیلی ازین فست فود ها را می توانید خودتان به تنهایی در خانه درست کنید. با دکتر چک همراه شوید…

اگر شما هم گیاه خواری را انتخاب کرده اید می توانید از لیست غذاهایی که برایتان آماده کردیم استفاده کنید تا با استفاده از آن خودتان در خانه فست فود دلخواهتان را درست کنید. برای هر کسی مهم است که در برنامه غذاییش تنوع داشته باشد، پس وقت را تلف نکنید و به آشپزخانه بروید تا یک فست فود خوشمزه برای خودتان درست کنید.

شاید تصور عموم از گیاه خواری خوردن سالاد باشد! اما بهتر است بدانید که غذاهای متنوع زیادی وجود دارند که مخصوص گیاه خواران درست می شوند. خب بهتر است به سراغ لیستمان برویم. همان طور که قبلا گفتیم این غذا ها در لیست رستوران ها وجود دارند و می توانید به راحتی آن ها را سفارش دهید. و یا اینکه خودتان خیلی راحت آن ها را در خانه درست کنید.

فست فود مناسب گیاه خواران

اگر حتی یکبار گذرتان به آشپزخانه افتاده باشد می دانید که درست کردن حتی ساده ترین غذا ها هم وقت گیر است! چه بخواهید برای صبحانه یک نان آووکادو با دانه های شاهدانه داشته باشید و چه بخواهید برای نهارتان یک ظرف سالاد ساده درست کنید فرقی نمی کند، در هر صورت باید زمان و انرژی برای این کار بگذارید.

زمانی که گیاه خواری را انتخاب می کنید باید بدانید که در بعضی اوقات تهیه غذایتان کمی سخت است. به دوستان گوشت خوارتان نگاهی می اندازید و می بینید با یک تلفن به هر رستوران یا فست فودی غذاهای مختلفی سفارش می دهند ولی در مورد شما این طور نیست. پیروی از یک رژیم غذایی گیاخواری می تواند انتخاب دشواری باشد. به گفته متخصصان رژیم غذایی، اگر چند مورد اصلی را مدنظرتان داشته باشید می توانید همیشه مواد غذایی مفید برای بدنتان را دریافت کنید:

  • روز خود را با یک پروتئین گیاهی مانند لوبیا، آجیل، توفو، عدس و … شروع کنید.
  • وعده غذایی خود را با استفاده از سبزیجات، میوه ها، چربی های سالم مانند آووکادو و نشاسته های خوب کامل کنید.

در اینجا چند گزینه فست فود مخصوص گیاه خواران وجود دارد که به راحتی در بسیاری از رستوران ها ارائه می شود و یا حتی می توانید در خانه درستشان کنید.

 

  1. سیب زمینی پخته شده ساده

سیب زمینی پخته شده ساده

یک سیب زمینی پخته شده ساده را از رستوران فست فود مورد علاقه خود سفارش دهید و پس از رسیدن به خانه، سبزی های مورد علاقه تان را بر رویش بگذارید و میل کنید. این یکی از بهترین وعده های فست فود ها برای گیاهخواران است چرا که هم سریع آماده می شود و هم ارزان و مقوی است.

  1. سفریتاس

سفریتاس

بسیاری از رستوران ها این غذا را در منوی خود دارند. سفریتاس در اصل توفوی ارگانیکی است که با ادویه جات و فلفل کبابی پخته می شود. می توانید این غذا را همراه با غذاهای دیگر میل کنید. از سفریتاس در کاسه های نودل، سالاد ، کاسه های گوشتی، و حتی بوریتو یا تاکو استفاده می شود. می توانید برای ناهارتان یک کاسه بوریتو سفریتاس را با برنج قهوه ای، لوبیا سیاه، کاهو رومیونی و سالسای گوجه فرنگی تازه سفارش دهید و از آن لذت ببرید.

  1. ترکیب جو دوسر و شیره افرا به همراه میوه

ترکیب جو دوسر و شیره افرا به همراه میوه

بلغور جو دوسر و شیره افرا به همراه میوه – البته بدون کرم – یک فست فود ایده آل برای گیاه خوارانی است که می خواهند در راه رفتن به محل کارشان چیزی بخورند. این غذای ساده بسیار مقوی است و سرشار از موادی است که بدنتان به آن ها نیاز دارد.

4. برنج و لوبیای سیاه

برنج و لوبیای سیاه

یکی دیگر از غذا های ساده اما خوشمزه برای گیاهخواران برنج و لوبیای سیاه است. می توانید آن را همراه با کاهو، گواکامول و پیکو دو گالو میل کنید و از آن لذت ببرید. این غذای خوشمزه در عین سادگی یک بمب انرژی است.

  1. پیتزا گیاهی با طعم اقیانوس آرام بر روی لایه نازکی از نان (بدون پنیر)

پیتزا گیاهی با طعم اقیانوس آرام همراه بر روی لایه نازکی از نان (بدون پنیر)

احتمالا تا به حال اسم این غذا را شنیده اید، یا شاید هم برای اولین بار است که همچین اسمی را می بینید. یکی از غذاهای جدید پیتزا با طعم اقیانوس آرام است. به محض اینکه اولین لقمه از این پیتزا در در دهانتان می گذارید با طعمی جدید و خاص آشنا می شوید. حتی اگر در رستوران محل زندگیتان این غذا درست نمی شود برای یک بار هم که شده آن را در خانه درست کنید.

این غذا علاوه بر طعم خاص و فوق العاده دارای مقدار زیادی فیبر و پروتئین است. البته برخی  رستوران ها این غذا را با پنیر ارگانیک سرو می کنند. در صورتی که مطمئن شدید پنیر استفاده شده در این غذا ارگانیک است بهتر است آن را همراه با پنیر میل کنید.

  1. سالاد کبابی مخصوص گیاهخوران

سالاد کبابی

سالاد کبابی هم یکی از غذاهای پر انرژی و سالم برای گیاهخوران است و بیشتر رستوران ها این غذا را در منوی خود دارند. البته در هر رستوران از سبزیجات و چاشنی های مختلفی برای این سالاد استفاده می شود اما به طور کلی مواد به کار رفته در این سالاد شامل کاهو، لوبیا سبز، مارچوبه کبابی، چغندر بوداده، خیار، آووکادو، گوجه فرنگی، کینوآ، نخود، تخمه آفتابگردان و بادام است و روی این مخلوط سس وینگرت ریخته می شود.

  1. همبرگر سبزیجات

همبرگر سبزیجات - فست فود برای گیاهخواران

تقریباً در هر رستورانی که پا بگذارید یک مورد همبرگر سبزیجات پیدا خواهید کرد که معمولا دارای لایه ای از کینوآ یا لوبیا است. به جای گوشت لوبیا یا کینوآ پخته را چرخ می کنند و پس از ورز دادن و شکل دادن آن به صورت دایره آن را در مقداری روغن طبیعی تفت می دهند. البته می توانید از هر نوع غلات دیگری هم استفاده کنید، به طور مثال بعضی افراد دوست دارند از نخود پخته شده استفاده کنند. هم چنین می توانید هر چیزی که دوست دارید را در لای همبرگر خودتان بگذارید و میل کنید. اگر می خواهید در خانه همبرگر سبزیجات درست کنید می توانید از گوجه فرنگی، کاهو، خردل دیژون و ترشی روی برگر غلات استفاده کنید. درست کردن همبگر سبزیجات کاری خلاقانه و جالب است. معمولا در رستوران ها این همبرگر را با یک بشقاب سالاد، یا سبزیجات بخارپز و یا یک بشقاب هوموس سرو می کنند.

شاید مطالب زیر هم براتون مفید باشه :

10 خوراکی موثر برای لاغری و روش های نوین برای کاهش وزن
متابولیسم بدن خود را با این 10 خوراکی تقویت کنید

 

  1. سوپ لوبیا سیاه

سوپ لوبیا سیاه

سوپ های سبزیجات مختلفی در اکثر رستوران ها سرو می شوند، البته تهیه این سوپ ها در خانه بسیار راحت است و می توانید در مدت زمان بسیار کمی برای خودتان یک سوپ مقوی و خوشمزه درست کنید. هرچند همان طور که می دانید در اکثر سوپ ها از خامه استفاده می شود. می توانید این گزینه را از سوپ خود حذف کنید، درست است که مزه آن کمی فرق می کند اما مطمئن باشید در آخر سوپتان هم چنان خوشمزه و دلچسب خواهد بود. سوپ لوبیای سیاه برای افراد گیاهخوار گزینه مناسبی است چرا که سرشار از املاح معدنی است. ترکیبات این سوپ شامل لوبیای سیاه پخته که در آبگوشت گیاهی (فقط طعم مصنوعی گوشت را دارد) ریخته می شود به همراه فلفل، پیاز، زیره و سیر است. برای لذت بردن از طعم این سوپ می توانید آن را همراه با مقداری نان سیر و یا نان زیتون میل کنید.

  1. بادام زمینی سرخ شده اندونزیایی

بادام زمینی سرخ شده اندونزیایی

این فست فود با نودل برنج تند و سس بادام زمینی تهیه می شود و با سبزیجات مختلف تفت داده می شود. اگر می خواهید پروتئین بیشتری دریافت کنید همراه این غذا کمی توفو قرار دهید و میل کنید. این غذا بسیار سریع آماده می شود و می توانید خیلی سریع در خانه آن را درست کرده و میل کنید.

  1. پاستای سبزیجات همراه با پنیر

پاستای سبزیجات همراه با پنیر - فست فود برای گیاهخواران

این غذا یکی از محبوب ترین ها در بین گیاه خواران است چرا که طعمی فوق العاده و رویایی دارد!  برای درست کردن خامه روی آن می توانید از بادام زمینی خیس و له شده استفاده کنید و همراه با  پنیر آن را میل کنید. این ترکیب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که برای بدنتان مفید است. برای رنگ دادن به غذایتان از مقداری شیر بادام، ادویه جات و هویج استفاده کنید و سپس با اشتها آن را میل کنید.

  1. همبرگر لوبیا سیاه و سیب زمینی شیرین

همبرگر لوبیا سیاه و سیب زمینی شیرین

همبرگر لوبیا سیاه علاوه بر این که کاملا گیاهی است، فاقد گلوتن هم است. این همبرگر خوشمزه با نان برنج، لوبیا سیاه، سیب زمینی شیرین، ارزن و جو دوسر درست می شود. می توانید برای تزئین و طعم دادن به آن از نعناع، کاهو، سس کچاپ، ترشی، سس خردل، پیکو دو گالو و آووکادو استفاده کنید و با لذت آن را میل کنید.

  1. پائلا سبزیجات

پائلا سبزیجات

اگرچه دستور اصلی و اولیه این غذای معروف اسپانیایی شامل گوشت یا غذاهای دریایی است، اما می توانید با جایگزین کردن نخود و سبزیجات اضافی – مانند کلم بروکلی و گوجه فرنگی – آن را به با برنج قهوه ای بجوشانید و میل کنید. دستور این غذای مقوی و خوشمزه در اینترنت وجود دارد و می توانید در مدت زمان خیلی کمی در خانه درست کنید و میل کنید. مطمئنم با یکبار خوردن آن عاشقش می شوید!

  1. هوموس گویسادیلاس

فست فود برای گیاهخواران

در این نوع گویسادیلاس به جای پنیر از هوموس استفاده می شود. اگر بدنتان قادر به هضم پنیر نیست و یا به لبنیات حساسیت دارید این غذا برایتان عالی است. می توانید این غذا را با انواع سبزیجات ترکیب کنید. ترکیب هوموس با اسفناج، گوجه فرنگی و زیتون باعث خوش طعم و رنگ شدن غذایتان می شود.

این که رژیم گیاه خواری را انتخاب کردید دلیل نمی شود که خودتان را محدود به سالاد کنید و از طعم های دیگر لذت نبرید. برعکس می توانید با انتخاب غذاهای مختلف گیاهی به رژیم غذاییتان تنوع و تازگی ببخشید. همان طور که قبلا گفتیم تقریباً در هر رستورانی غذاهای مخصوص گیاهخواران وجود دارد. از سیب زمینی پخته شده ساده گرفته تا پیتزای گیاهی با طعم اقیانوس آرام  و…. همه ی این غذا ها را می توانید در خانه با سبزیجات دلخواهتان درست کنید و هر بار دستور پخت آن ها را تغییر دهید و از طعم های جدید لذت ببرید.