ترک و خط های سفید روی بدن معمولا به صورت دراز و باریک کنار هم ظاهر می شوند. زمانی که پوست کشیده می شود، کلاژن ضعیف شده و خطوط ریزی در زیر بالاترین لایه پوست تشکیل می شود. این خطوط در ابتدا، قرمز یا صورتی هستند و با گذشت زمان، خطوط خاکستری کم رنگ و نازکی در سطح پوست ظاهر می شوند که بعدها به رنگ سفید تبدیل می شوند.

ترک های پوستی دائمی هستند؛ اما با مراقبت و درمان مناسب می توانید رد آن ها را کم رنگ تر کنید. دکتر چک، چند روش درمان خانگی آسان را برای محو شدن علائم ترک های کششی، در این مقاله گردآوری کرده است. برای مطالعه ادامه این مطلب، با ما همراه باشید.

ترک های پوستی و خط های سفید در کجای بدن ظاهر می شوند؟

خط های سفید پوستی ممکن است در جا های مختلف بدن ظاهر شوند، اما بیشتر در قسمت هایی که به آنها کشش وارد می شود یا چاق و لاغر می شوند، پدید می آید. روش های درمانی این مقاله برای موارد زیر می باشد:

  • ترک های پوستی و خط های سفید روی کمر؛
  • خط های سفید روی زانو؛
  • ترک و خط های سفید روی پهلو؛
  • ترک پوستی و کششی روی شکم با خط های سفید؛
  • ترک و خط های سفید روی باسن؛
  • ترک های پوستی بازو ها؛
  • خط های سفید کشاله ران.

البته این روش های درمانی تنها با تجربه افراد مختلف در طب سنتی گردآوری شده است که پشتوانه قوی علمی ندارد و درمان 100% ترک های پوستی و خط های سفید روی بدن نیست!

درمان ترک و خط های سفید روی بدن

درمان ترک و خط های سفید روی بدن

مرطوب کردن، کلید بهبود کشش پوست است. مطالعات نشان داده است که مرطوب نگه داشتن پوست با استفاده از روغن ها و نرم کننده ها، می تواند از بروز ترک های کششی جلوگیری کند.

روش های درمانی گردآوری شده در زیر، می توانند پوست را مرطوب نگه دارند و به همین دلیل، از بروز ترک های کششی جلوگیری کنند و آن ها را کم رنگ تر کنند.

توجه

هیچ نوع مدرک علمی، برای اثبات اثربخشی هیچ یک از راه های خانگی درمان ترک های پوستی وجود ندارد. از آنجایی که این روش ها، بر اساس شواهد حکایتی گردآوری شده اند، ممکن است به نتایج مورد نظر نرسید. از این رو، بهتر است قبل از انتخاب هر یک از این روش ها، با پزشک مشورت کنید.

1. روغن نارگیل

از قدیم الایام، روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده پوست استفاده شده است. این روغن، ممکن است به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از ایجاد ترک های کششی کمک کند.

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل.

طریقه مصرف: روغن نارگیل را به مدت 5-10 دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده و پوست مرطوب ماساژ دهید. روغن را پس از یک یا دو ساعت بشویید یا می توانید اجازه دهید یک شب بر روی پوستتان بماند.

روزی دو بار از این روش استفاده کنید تا زمانی که اثر ترک ها محو شوند.

2. کره کاکائو

کره کاکائو، اثر مرطوب کنندگی بر روی پوست دارد. با این حال، یک مطالعه نشان داده است که کره کاکائو تاثیر چندانی بر کاهش اثر خط های سفید روی بدن نمی گذارد.

چندین فرمول پمادی حاوی: شی باتر، کره کاکائو و ویتامین E نتایج متناقضی را نشان داده اند. در برخی موارد موثر بوده و در چندین مورد، هیچ گونه پیشرفت درمانی نداشته اند.

مواد مورد نیاز:

  • نصف فنجان کره کاکائو؛
  • یک چهارم فنجام شی باتر؛
  • یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E؛
  • یک قاشق چای خوری روغن نارگیل.

طریقه مصرف:  کره و روغن نارگیل را مخلوط کرده و در صورت نیاز، چند ثانیه گرم کنید تا ذوب شوند. روغن ویتامین E را اضافه و خوب مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده را روی ناحیه آسیب دیده ماساژ داده و اجازه دهید یک شب بماند. می توانید پس از یک یا دو ساعت نیز، آن را بشویید.

روزانه دو بار این کار را تکرار کنید تا علائم ترک محو شوند.

3. روغن کرچک

روغن کرچک حاوی ریسینلیدیک اسید و سایر موادی است که  اثر نرم کنندگی روی پوست دارند. این محتویات می توانند به بهبود رد ترک خوردگی های کششی کمک کنند.

حتما بخوانید: 20 راهکار فوق العاده موثر برای درمان ترک پاشنه پا در خانه

مواد مورد نیاز:

  • یک الی دو قاشق غذاخوری روغن کرچک (سرد فشرده شده).

طریقه مصرف: روغن کرچک را روی ناحیه آسیب دیده ماساژ داده و اجازه دهید یک شب روی پوست بماند و سپس، روز بعد آن را بشویید.

تا زمان محو شدن اثر ترک ها، هر شب قبل از خواب این کار را انجام دهید.

4. شی باتر

شی باتر، یک نرم کننده طبیعی است و از این رو، می تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد. این اثر مرطوب کنندگی، می تواند به مرور زمان، باعث بهبود علائم خط های سفید روی بدن شوند.

مواد مورد نیاز:

  • نصف فنجان شی باتر.

طریقه مصرف: کره را ذوب کنید (به مدت چندین ثانیه با ماکروویو) و بر روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید. بگذارید یک شب بماند و روز بعد آن را بشویید.

تا زمان محو شدن اثر ترک کششی، هر شب قبل از خواب این کار را تکرار کنید.

5. آلوئه ورا

آلوئه ورا، خاصیت مرطوب کنندگی دارد و باعث افزایش کلاژن ها می شود. این خاصیت آلوئه ورا ممکن است به بهبود رد ترک و خط های سفید روی بدن کمک کند.

مواد مورد نیاز:

  • دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورای تازه؛
  • یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E.

طریقه مصرف: این دو ماده را با هم مخلوط کنید و ناحیه آسیب دیده را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید حداقل یک ساعت بماند و سپس بشویید.

این کار را روزانه دو بار، تا محو شدن ترک ها ادامه دهید.

6. پماد ویکس

هیچ مدرک علمی برای اثبات اینکه پماد ویکس در از بین بردن اثر ترک های کششی موثر است، وجود ندارد. با این حال، بلاگرهایی که این روش درمانی را امتحان کرده اند، ادعا می کنند که پماد ویکس در محو کردن اثر ترک ها تاثیرگذار است.

مواد مورد نیاز

  • پماد ویکس؛
  • بانداژ بسته بندی.

طریقه مصرف: با پماد ویکس، ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید و سپس، آن قسمت را خوب ببندید. اجازه دهید یک شب بماند و روز بعد، باندها رو باز کنید.

روزانه یک بار این کار را تا زمانی که نتیجه بگیرید، انجام دهید.

7. سرکه سیب

این روش درمانی هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد. سرکه سیب، یک درمان خانگی محبوب می باشد و شواهد، حاکی از آن است که می تواند به بهبود بسیاری از مشکلات پوستی از جمله ترک های کششی کمک کند.

مواد مورد نیاز:

  • نصف فنجان سرکه سیب رقیق شده؛
  • بطری اسپری.

طریقه مصرف: سرکه سیب رقیق شده را در بطری اسپری بریزید و قبل از خواب، آن را بر روی ناحیه آسیب دیده اسپری کنید. اجازه دهید خشک شده و یک شب بماند.

هر روز قبل از خواب، تا زمان محو شدن خط های سفید روی بدن این کار را ادامه دهید.

8. روغن زیتون

ترک های پوستی ران

روغن زیتون، سرشار از ویتامین E بوده و می تواند پوست را مرطوب نگه داشته و آن را نرم کند. با این حال، مطالعات نشان داده است که این روغن در کاهش آثار ترک کشیدگی موثر نیست؛ اما، می توانید از روغن زیتون، برای مرطوب نگه داشتن پوست و بهبود سلامت آن استفاده کنید.

مواد مورد نیاز

  • یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون.

طریقه مصرف: چند ثانیه روغن زیتون را در ماکروویو گرم کنید و سپس، به مدت 5 الی 10 دقیقه با آن، ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید. اجازه دهید روغن زیتون یک شب روی پوستتان بماند.

این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

9. ویتامینE

ویتامین E، به ثبات لایه محافظ پوست کمک می کند و اثر ضد التهابی دارد. همچنین، ویتامین E پوست را نرم می کند.

مواد مورد نیاز:

  • 4-5 کپسول ویتامین E.

طریقه مصرف: مایعات موجود در کپسول ویتامین E را از آن خارج کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید. آن ناحیه را نشویید و اجازه دهید یک شب بماند.

تا زمان رسیدن به نتیجه مورد نظر، روزانه یک بار این کار را انجام دهید.

10. آب لیمو

هیچ مدرک علمی برای اثبات تاثیر آبلیمو در محو کردن این ترک ها وجود ندارد. شواهد میدانی مدعی هستند که آبلیمو، ممکن است به محو شدن اثر زخم ها کمک کند؛ چرا که اثر سفیدکنندگی بر روی پوست دارد.

حتما بخوانید: رژیم غذایی پوست های خشک ؛ 15 خوراکی که رطوبت را به دام میاندازند

اگر پوست حساسی ندارید، می توانید این روش را امتحان کنید.

مواد مورد نیاز:

  • یک یا دو قاشق غذا خوری آب لیموی تازه؛
  • دو قاشق غذاخوری آب (برای رقیق کردن).

طریقه مصرف: آب لیمو را رقیق کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اجازه دهید خشک شود. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید و روی آن مرطوب کننده بزنید.

تا زمان محو شدن اثر، روزانه دو بار این کار را تکرار کنید.

11. فندق

بعضی از افراد از فندق برای جمع کردن پوست استفاده می کنند و دارویی سنتی برای درمان پوست است. همچنین، برای کاهش علائم ترک های کششی بعد از بارداری تبلیغ می شود. با این حال، هیچ منبع علمی برای تایید این نظریه وجود ندارد.

مواد مورد نیاز:

  • یک یا دو قاشق غذاخوری فندق افسونگر؛
  • نصف فنجان آب مقطر؛
  • بطری اسپری.

طریقه مصرف: فندق را با آب مقطر رقیق کنید و در یک بطری اسپری بریزید. آن را روی ناحیه آسیب دیده اسپری کرده و اجازه دهید خشک شود. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید و مرطوب کنید.

تا زمان نتیجه گرفتن، این کار را روزانه دو بار تکرار کنید.

12. وازلین

وازلین، خاصیت انسدادی دارد و این بدین معناست که هنگامی که وازلین روی پوست قرار می گیرد، از افت رطوبت سطح پوست جلوگیری می کند و می تواند به حفظ سطح رطوبت پوست کمک کند.

مواد مورد نیاز:

  • وازلین.

طریقه مصرف: مقداری از وازلین را بردارید (بسته میزان بزرگی ناحیه آسیب دیده) و آن را روی نقطه مورد نظر ماساژ داده و اجازه دهید یک شب بماند.

روزانه یک بار، این کار را تکرار کنید.

13. اسکراب قهوه

بافت ریز دانه های قهوه، اثر لایه برداری بر روی پوست دارد که ممکن است باعث صاف شدن پوست و درمان آثار زخم های آن شود. با این حال، هیچ اثبات علمی مبنی بر اینکه اسکراب قهوه این ترک ها رو درمان می کند، وجود ندارد.

مواد مورد نیاز:

  • یک یا دو قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده؛
  • یک یا دو قاشق غذاخوری شی باتر.

طریقه مصرف: قهوه آسیاب شده را با شی باتر به خوبی مخلوط کنید. این اسکراب را، به مدت 5 دقیقه، به آرامی بر روی ناحیه آسیب دیده ماساژ داده و سپس، با آب گرم بشویید و کمی مرطوب کننده بزنید.

تا زمان محو شدن اثر ترک های کششی، روزانه یک بار این کار را تکرار کنید.

14. جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین را بر روی پوست توصیه نمی کنیم؛ چرا که خاصیت سایندگی دارد و به پوست آسیب می رساند. جوش شیرین یک درمان خانگی محبوب است که به عنوان لایه بردار استفاده می شود. ممکن است بعد از لایه برداری سلول های مرده سطح پوست، آثار ترک های کششی محو شوند.

مواد مورد نیاز:

  • نصف قاشق چای خوری جوش شیرین؛
  • آب نصف یک لیمو؛
  • بانداژ.

طریقه مصرف: جوش شیرین را با آب لیمو مخلوط کنید و از آن بر روی ناحیه آسیب دیده بزنید. سپس، این قسمت را با بانداژ ببندید و 20-30 دقیقه صبر کنید. روی آن را باز کنید و به خوبی بشویید.

تا زمان اثرگذاری درمان، هفته ای دو بار این کار را تکرار کنید.

توجه: در صورت بروز هر گونه مشکل پوستی، استفاده از دارو را متوقف و با متخصص پوست مشورت کنید.

15. روغن بچه

روغن بچه، نوعی روغن معدنی است و با کاهش اتلاف آب سطح پوست، باعث نرمی و لطافت آن می شود.

مواد مورد نیاز:

  • روغن بچه.

طریقه مصرف: با روغن بچه، ناحیه های آسیب دیده را ماساژ داده و بگذارید یک شب بماند.

تا زمان نتیجه گیری، هر روز قبل از خواب این کار را تکرار کنید.

16. شیر مادر

شواهد میدانی حاکی از آن است که زنانی که پس از زایمان، از شیر مادر برای محو کردن ترک و خط های سفید روی بدن استفاده کرده اند، این ماده را موثر دانسته اند.

مواد مورد نیاز:

  • 2-3 قاشق غذاخوری شیر مادر.

طریقه مصرف: ناحیه آسیب دیده را با شیر مادر ماساژ داده و اجازه دهید خشک شود.

تا زمان اثرگذاری، روزانه دو بار این کار را تکرار کنید.

17. روغن بادام

روغن بادام حاوی ویتامین های D و E است و با مرطوب نگه داشتن پوست، به حفظ خاصیت ارتجاعی آن کمک می کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1-2 قاشق غذاخوری روغن بادام.

طریقه مصرف: روغن بادام را روی ناحیه آسیب دیده ماساژ داده و اجازه دهید جذب شود. بگذارید یک شب بماند و روز بعد آن را بشویید.

روزانه یک یا دو بار، این کار را تکرار کنید.

18. اسکراب قند

هیچ مدرک علمی مبنی بر موثر بودن اسکراب قند در پاک کردن رد ترک های کششی وجود ندارد. با این حال، اسکراب نوعی روش لایه برداری و تحریک پوست برای از بین بردن سلول های مرده آن و ایجاد سلول های جدید است؛ پس می توانید این روش را امتحان کنید.

حتما بخوانید: ترک پوستی دست، پا و لب – علت و راه های درمان

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق غذاخوری شکر دانه ریز؛
  • یک الی دو قاشق چای خوری روغن بادام یا روغن نارگیل.

طریقه مصرف: دو ماده را با هم مخلوط کنید و به مدت 5-10 دقیقه، آن را روی محل آسیب دیده ماساژ دهید. بگذارید 15 دقیقه دیگر روی پوستتان بماند تا پوست بتواند چربی آن را جذب کند. سپس، آن را با آب بشویید.

تا زمان رسیدن به نتیجه مورد نظر، روزانه دو بار این کار را تکرار کنید.

19. روغن درخت چای

روغن درخت چای برای بهبود زخم و عفونت پوست مفید است. با این حال، هیچ گونه تحقیقاتی مبنی بر اینکه آیا می تواند اثر ترک های کششی را محو کند، وجود ندارد.

مواد مورد نیاز:

  • 2-3 قطره روغن درخت چای؛
  • 1-2 قاشق غذاخوری روغن حامل ( بادام یا نارگیل یا زیتون).

طریقه مصرف: روغن درخت چای را با روغن حامل رقیق کنید و با آن، ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید. اجازه دهید یک شب روی پوستتان بماند.

توجه: فقط در صورتی از روغن درخت چای استفاده کنید که به آن حساسیت نداشته باشید. با تست اولیه می توانید مطمئن شوید که آیا این روغن با پوست شما سازگار است یا خیر.

روزانه یک بار این کار را تکرار کنید.

20. روغن آرگان

خط های سفید روی پوست

استفاده از روغن آرگان، خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را بهبود می بخشد و سلامت آن را تضمین می کند. این روغن ممکن است به تدریج، باعث کاهش رد این ترک ها شود.

مواد مورد نیاز:

  • 1-2 قاشق روغن آرگان سرد فشرده شده.

طریقه مصرف: روغن را روی ترک های کششی ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب بماند.

تا زمان محو شدن ترک ها، روزانه یک بار این کار را تکرار کنید.

21. زردچوبه

زردچوبه، چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، خواص درمانی دارد. با این حال، هیچ گونه مدرک علمی مبنی بر محو سازی ترک های کششی و خط های سفید روی بدن با استفاده از زردچوبه وجود ندارد؛ اما، برای بهبود سلامت پوست می توانید از آن، با هر نرم کننده ای استفاده کنید.

مواد مورد نیاز:

  • نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه؛
  • 1-2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل.

طریقه مصرف: پودر زردچوبه را با روغن نارگیل مخلوط کنید و با آن، روی ترک هایتان را ماساژ دهید. بگذارید حداقل نیم ساعت روی پوستتان بماند و سپس، با آب بشویید.

روزانه یک بار این کار را تکرار کنید.

22. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا، یک روغن نیست؛ بلکه، یک  استر مومی است و پوست را نرم و مرطوب نگه می دارد. می توانید برای مرطوب نگه داشتن جای زخم ها و محو شدن طبیعی آن ها، از این روغن استفاده کنید.

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا.

طریقه مصرف: روغن را به مدت 5-10 دقیقه بر روی ترک هایتان بمالید و اجازه دهید یک شب روی محل بماند.

روزانه یک بار این کار را تکرار کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

23. روغن دانه رز هیپ

استفاده از روغن دانه رز هیپ، از پوست شما در برابر التهاب محافظت می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. این خواص به حفظ سلامت پوست کمک می کند و ممکن است باعث محو شدن خط های سفید روی بدن شود.

مواد مورد نیاز:

  • روغن دانه رز هیپ.

طریقه مصرف: روغن دانه رز هیپ را به مدت 5 دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید یک شب بماند.

روزانه یک بار این کار را تکرار کنید.

24. آب خیار و لیمو

زمانی که آب خیار بر روی پوستتان قرار می گیرد، اثر خنک کنندگی دارد. لیمو نیز،  اثر سفید کنندگی دارد و به همین دلیل، در روش های سنتی، برای روشن شدن پوست استفاده می شود.

مواد مورد نیاز:

  • آب نصف خیار؛
  • یک قاشق غذاخوری آب لیموی رقیق شده.

طریقه مصرف: آب خیار و لیمو را مخلوط کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا اجازه دهید که محل خشک شود سپس، آن را بشویید.

تا زمان محو شدن ترک ها، روزانه یک بار این کار را تکرار کنید.

25. روغن زردآلو

روغن زردآلو سرشار از ویتامین E و اسید های چرب است و به مرطوب و لطیف نگه داشتن پوست کمک می کند. این ویژگی ممکن است به پاک کردن رد ترک های کششی نیز کمک کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1-2 قاشق غذاخوری روغن زردآلو.

طریقه مصرف: روغن را به مدت 5 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید یک شب روی آن بماند.

روزانه یک بار این کار را تکرار کنید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید.

26. روغن Emu

روغن Emu، خاصیت مرطوب کنندگی دارد و می تواند به راحتی، به لایه شاخی (خارجی ترین لایه پوست) نفوذ کند. مطالعات بیانگر این است که روغن Emu، التهاب پوست را کاهش می دهد و باعث تولید کلاژن می شود. از این رو ممکن است به مرطوب سازی پوست و به حداقل رساندن رد این ترک ها کمک کند. از آنجایی که ممکن است این روغن پوستتان را تحریک کند، بهتر است قبل از استفاده آن را بروی پوستتان امتحان کنید.

مواد مورد نیاز:

  • نصف قاشق چای خوری روغن Emu تصفیه شده.

طریقه مصرف: با استفاده از روغن، ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب روی پوستتان بماند یا حداقل، پس از نیم ساعت آن را بشویید.

این کار را تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید، روزانه یک بار تکرار کنید.

27. آسپرین

آسپرین، یکی از روش های درمانی محبوب است که هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد. شواهد میدانی مدعی شده اند که آسپرین اثر ترک های کششی سخت را از بین می برد.

حتما بخوانید: آسپرین چگونه به از بین بردن جوش کمک می کند؟

مواد مورد نیاز:

  • 2-3 قرص آسپرین؛
  • یک قاشق غذاخوری آب گرم.

طریقه مصرف: قرص های آسپرین را خرد و با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری بدست آورد. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اجازه دهید خشک شود و سپس، آن را بشویید. با استفاده از مرطوب کننده، آن ناحیه را مرطوب نگه دارید.

روزانه یک بار این کار را تکرار کنید.

28. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ، یکی دیگر از داروهای محبوب خانگی است که پشتوانه علمی ندارد. شواهد میدانی بیانگر کاهش اثر ترک ها، بعد از گذشت زمان است.

مواد مورد نیاز:

  • سفیده دو تخم مرغ.

طریقه مصرف: سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا قوام پیدا کند. آن را روی ناحیه آسیب دیده تان بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس، آن را بشویید و مرطوب کننده بزنید.

روزانه دو بار این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

29. آب سیب زمینی

از آب سیب زمینی، به طور عمده در درمان های خانگی و ماسک های DIY، برای روشن شدن رنگ پوست استفاده می کنند. از این رو، ممکن است در محو کردن اثر ترک های کششی موثر باشد.

مواد مورد نیاز:

  • یک عدد سیب زمینی.

طریقه مصرف: سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را بردارید. آب را بر روی ناحیه آسیب دیده مالیده و اجازه دهید خشک شود. سپس، آن را بشویید و با حوله خشک کنید و روی آن مرطوب کننده بزنید.

تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، روزانه 1-2 بار این کار را تکرار کنید.

 

منبع:

stylecraze

healthline