در مقاله ای به تازگی منتشر شده است، محققان ادعا می کنند که استفاده دوباره و چند باره از روغن سرخ کردنی موجب تحلیل اعصاب می شود.

به گفته محققان، در مقایسه با موش هایی که یک رژیم غذایی سالم و نرمال دارند، ریسک تحلیل اعصاب در آن هایی بیشتر است که غذایشان چندین بار با یک روغن سرخ کردنی آماده شده است.

پیامدهای استفاده چندین بار از روغن سرخ کردنی؛ پیش زمینه

سرخ کردن غذا در حجم زیادی از روغن سرخ کردنی که حرارت زیادی دارد، به خودی خود باعث افزایش کالری مصرفی می شود.

وقتی که از یک روغن چندین بار برای سرخ کردن استفاده کنید، یعنی کاری که اکثر مردم و رستوران ها انجام می دهند، بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در روغن از بین می رود. بعلاوه، روغنی که چندین بار استفاده می شود، مقدار ترکیبات آسیب زا مثل آکریل آمید، چربی های ترانس و پراکساید موجود در آن حسابی زیاد می شود.

استفاده چندین بار از روغن سرخ کردنی

درباره مطالعه

محققان به منظور تحقیق درباره اثرات استفاده چندین باره از یک روغن سرخ کردنی، موش های ماده را به پنج گروه تقسیم کردند.

برای مدت 30 روز، به هر گروه غذای استاندارد یا غذای استاندارد همراه با 0.1 میلی گرم روغن کنجد گرم نشده، روغن آفتاب گردان گرم نشده، روغن کنجد چند بار گرم شده یا روغن آفتاب گردان چند بار گرم شده دادند.

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “در بررسی های قبلی هم گفته شده بود که سرخ کردن غذا در حجم زیادی از روغن سرخ کردنی با حرارت بالا منجر به ابتلا به چندین اختلال متابولیک می شود. با این حال، تاکنون مطالعات طولانی مدت درباره تاثیر سرخ کردن غذا در روغن سرخ کردنی چند بار استفاده شده انجام نشده بود. ما اولین گروهی هستیم که اعلام می کنیم ریسک تحلیل اعصاب در اولین نسل متولد شده از این فرد با این روش مصرف غذا زیاد می شود.”

یافته های مطالعه

به گفته محققان، موش هایی که به آن ها روغن کنجد یا آفتاب گردان چند بار گرم شده داده بود، در مقایسه با موش های دیگر، میزان استرس اکسیداتیو و التهاب در کبدشان زیاد شده بود.

علاوه بر این، روده بزرگ این دسته از موش ها هم به طور جدی آسیب دیده بود. به طبع آن، میزان اندوتوکسین و لیپوپلی ساکارید – یک نوع باکتری خاص، این سموم را تولید می کند – هم زیاد شده بود. تمام این اتفاقات باعث شد تا متابولیسم لیپید در کبد به طور جدی تغییر کند. حتی انتقال اسیدهای چرب امگا 3 DHA که برای مغز ضروری هستند هم کم شد.

در نهایت هم اعصاب موش ها تحلیل رفت. این اتفاق علاوه بر موش های مصرف کننده، در اولین نسل متولد شده از آن ها هم مشاهده شد.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که افزایش تحلیل اعصاب در نتیجه استفاده چندین باره از روغن سرخ کردنی، به خاطر اثرگذاری بر شبکه ارتباطی بین کبد، روده و مغز است.

این سه ارگان نقش بسیار مهمی در تنظیم فعالیت های فیزیولوژیکی مختلف در بدن دارند. اگر اختلالی در این قسمت ها به وجود آید، فرد به بیماری های نورولوژیکی مبتلا می شود.