بعد از برداشتن روده بزرگ، قطعا روند زندگی شما با مشکلاتی مواجه خواهد. دیگر نمی توانید مثل سابق غذا بخورید و یا به فعالیت های روزمره خویش بپردازید. البته برای مدت زمانی کوتاه و نه صرفا برای همیشه. روده بزرگ عضوی از اعضای بدن است که شبیه به لوله بوده و در انتهای دستگاه گوارش قرار دارد. به روده بزرگ کولون نیز گفته می شود.

دقت کنید که آن را با رکتوم اشتباه نگیرید. رکتوم به چند سانتی متر آخر روده بزرگ گفته می شود که آن هم بسته به شرایط خاصی ممکن است تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

روده بزرگ بنا به دلایلی خاص ممکن است برداشته شود. منظور ما از برداشته شدن روده بزرگ، کل قسمت های آن است. اگر شدت بیماری در فرد حاد نباشد، بخشی از روده برداشته خواهد شد.

در این بخش از مقالات دکتر چک می خواهیم در ارتباط با زندگی بعد از برداشتن روده بزرگ صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

برش کولون چیست؟

برش کولون یک روش جراحی بوده که برای برداشتن قسمتی از کولون یا تمام آن انجام می شود. هنگامی که کل کولون یا روده بزرگ برداشته می شود، از این عمل به عنوان عمل جراحی کولکتومی نیز یاد می شود. برداشتن کولون برای درمان یا جلوگیری از گسترش برخی بیماری هایی که روده بزرگ را تهدید می کنند، انجام می شود.

چه زمانی برداشتن روده بزرگ امری ضروری تلقی می گردد؟

جراحی برداشتن روده بزرگ زمانی انجام می شود که کولون تا حد زیادی آسیب دیده باشد و طی عمل جراحی، بخشی از روده یا تمام آن باید حتما برداشته شود.

معمولا این جراحی زمانی صورت می پذیرد که فرد به بیماری های زیر مبتلا شده باشد یا شدت این عارضه ها به گونه ای است که راهکار و روش های دیگری به جز برداشتن روده بزرگ امکان پذیر نمی باشد.

  • خونریزی کنترل نشده
  • انسداد روده
  • سرطان روده بزرگ
  • بیماری کرون (یکی از بیماری های التهابی روده)
  • کولیت زخمی
  • دیورتیکولیت
  • آبسه
  • آسیب به روده بزرگ یا قسمت راست روده
  • فیستول، ایجاد اتصال غیر طبیعی بین اندام ها

در حین جراحی برداشتن روده بزرگ چه اتفاقی می افتد؟

برداشتن کولون یا روده بزرگ در حالی که بیمار تحت بیهوشی قرار گرفته، انجام می شود. به عبارتی این جراحی ممکن است به صورت لاپاراسکوپی یا به صورت باز انجام شود. در هر صورت، قسمت روده بزرگ بیمار برداشته می شود و انتهای روده که سالم است دوباره به هم دوخته می شود. در عمل های گسترده تر، ممکن است لازم باشد جراح کولوستومی انجام گیرد.

جراحی کولوستومی چیست و چرا گاهی لازم است؟

در این روش صرفا انتهای روده بزرگ یا کولون از دیواره شکم بیرون می آید. در چنین روش جراحی، سوراخی به نام استوما از طریق دیواره شکم در بافت باقی مانده که در انتهای بالایی قسمت کولون قرار دارد، ایجاد می شود و کیسه ای در اطراف دهانه قرار می گیرد تا مواد زائد روده را جمع آوری نماید. این روش کولوستومی نامیده می شود و اگرچه اغلب قابل برگشت است.

زندگی بعد از برداشتن روده بزرگ

روند بهبودی، پس از برداشتن روده بزرگ به چه شکل است؟

پس از برداشتن کولون، بیمار برای چند روز تا یک هفته در بیمارستان بستری می‌شود و برای بهبودی کامل لازم است چندین هفته در خانه استراحت کند.

مدت زمان بهبودی به سلامت کلی بیمار و نوع عمل انجام شده بستگی دارد. در حالی که زمان بهبودی پس از عمل لاپاراسکوپی بسیار کوتاه تر است. این روش جراحی برای همه افراد مناسب نیست. هر روش جراحی که انجام می شود، بیمار باید تا زمان بهبودی کامل از انجام ورزش های سنگین و بلند کردن اجسام سخت و حجیم خودداری کنند.

آیا بیماران پس از برداشتن روده بزرگ می توانند به طور طبیعی غذا بخورند؟

بله، اما پس از برداشتن روده بزرگ، بازگشت به رژیم غذایی عادی تدریجی خواهد بود. به عبارتی شما نمی توانید مثل سابق همان غذاهایی که قبلا استفاده می نمودید را میل کنید.

در این دوره، بیمار ممکن است مایعات داخل وریدی را دریافت کند. در ابتدا برنامه های غذایی به این شکل است که شما صرفا باید غذاهای مایع نوش جان کنید و کم کم در روزهای آتی غذاهای نرم را میل کنید تا اطمینان حاصل شود که مدفوع کوچکتر از حد معمول است.

غذاهای عادی را باید پس از سپری شدن چندین هفته بعد از عمل جراحی روده بزرگ با دستور پزشک مصرف کنید. می بینید که روند زندگی بعد از برداشتن روده بزرگ با تغییراتی عدیده همراه خواهد بود.

هنگامی که بیمار به روند عادی غذا خوردن باز می گردد، عملکرد روده نیز به حالت طبیعی به همان حالت طبیعی خودش خواهد شد .

آیا باز هم لازم است که جراحی دیگری انجام شود؟

اگر کولوستومی به عنوان یک اقدام موقت انجام شده باشد، ممکن است در زمان بعدی نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه کولوستومی و اتصال مجدد قسمت های ضروری روده بزرگ باشد. اگر بیمار یک بیماری زمینه ای داشته باشد، پیشرفت بیماری مسیر درمان را تعیین می کند و اینکه آیا جراحی های بیشتری لازم است یا خیر.

آیا بیماران پس از برداشتن روده بزرگ می توانند زندگی عادی داشته باشند؟

بله. پس از برداشتن روده بزرگ افراد می تواند با گنجاندن رژیم غذایی خاص در برنامه های غذایی خود، به روند عادی زندگی بازگردند. البته اگر بیمار بیماری زمینه ای دیگری داشته باشد ممکن است نیاز به درمان های بیشتری باشد.

غالبا افرادی که با سرطان معده و روده دست و پنجه نرم می کنند، این عمل جراحی را انجام خواهند داد. در صورتی که سرطان درمان شود، دیگر برداشتن روده بزرگ مشکلاتی را ایجاد نمی نماید.

خطرات برداشتن روده بزرگ چیست؟

کلیه روش های جراحی، دارای عوارضی می باشند. حتی اگر شما عمل زیبایی بینی را انجام دهید باز هم ممکن است عوارض ناخوشایندی را برای مدت زمانی کوتاه تجربه نمایید. این عوارض عبارتند از:

  • خونریزی زیاد یا بیش از حد
  • ترومبوز ورید عمقی یا لخته شدن خونی که در ورید عمیق ایجاد می شود
  • واکنش های نامطلوب یا حساسیت به بیهوشی یا برخی داروها
  • ایجاد عفونت بعد از عمل جراحی
  • آسیب به اندام های مجاور
  • مشکلات تنفسی
  • فتق برشی.