مطالعه ای به تازگی در ژورنال نوترینتس منتشر شده است که به نقش معلمان در پیشگیری از چاقی کودکان و دانش آموزان اشاره می کند.

چاقی مفرط در دوران کودکی به پدیده ای رایج در آمریکا تبدیل شده است. با این که روند چاقی کودکان خیلی سریع نیست اما تعداد این کودکان در مناطق بررسی نشده به سرعت در حال افزایش است. به منظور حل این مشکل نیز تمام ارگان های محلی، ایالتی و فدرالی تمرکز خودشان را بر این امر معطوف کردند تا نقطه ای را برای شروع کاهش این مشکلات پیدا کنند؛ در نهایت به مدرسه و نقش معلمان در این زمینه رسیدند. این شرایط شبیه به دوران کرونا است: در آن زمان سلامت کارکنان بخش درمان در اولویت قرار داشت تا بتوانند به بیماران رسیدگی کنند؛ الان هم همین طور است. محققان می گویند برای این که از چاق شدن دانش آموزان پیشگیری شود، باید توجه ویژه ای به معلمان داشته باشیم.

چاقی کودکان؛ درباره مطالعه

این مطالعه که توسط محققان آمریکایی در دانشگاه واشنگتن انجام شد، به بررسی نقش معلمان در چاقی مفرط دانش آموزان در دوران کودکی می پردازد. این مطالعه که پنج سال زمان برد، از سال 2017 آغاز شد. آن ها معلمان دو مدرسه را با دو مدرسه دیگر مقایسه کردند؛ از آن ها خواسته شد اطلاعات دموگرافیک خودشان را ارائه کردند. قبل از شروع و پس از پایان مطالعه، از معلمان خواسته شده در  آزمون های سنجش سلامت معلمان شرکت کنند.

متغیرهای مختلفی در امتیاز دریافتی معلمان در این آزمون نقش داشت. این متغیرها شامل ابتلا به بیماری مزمن (مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری های قلبی)، اعتماد به نفس، باورهایی درباره تحصیل و سلامت عمومی می شوند. اولین هدف آن ها از این بررسی این بود که ببیند اگر معلمان در دوره های آموزشی پیشرفته شرکت کرده، اطلاعات و مهارت های لازم را کسب کنند و سپس در مباحث آموزشی به نقش تغذیه اشاره کنند، چه نتیجه ای به دست می آید.

چاقی کودکان

یافته های مطالعه

در مجموع 92 معلم از این چهار مدرسه قبل از شروع مطالعه و بعد از پایان مطالعه در آزمون سنجش سلامت معلمان شرکت کردند. خصوصیات دموگرافیک معلمان در هر چهار مدرسه مشابه بود. سن متوسط معلمان 36 سال بود. 84.4 درصد آن ها خانم و 68.5 درصد نیز سیاه پوست بودند. سن، جنسیت، سابقه تدریس یا مدرک تحصیلی تاثیری در امتیاز دریافتی معلمان نداشت.

معلمانی که در زمینه اعتماد به نفس در این تست امتیاز بیشتری دریافت کردند و آن هایی که در دوره های آموزشی شرکت کرده بودند، احتمال تدریس مباحث تغذیه در کلاس توسط آن ها تا 25 درصد و 48 درصد بیشتر بود.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهند که باید معلمان در دوره های حرفه ای کوتاه مدت شرکت کرده تا اول به سلامت خودشان رسیدگی کرده و سپس مباحث مربوط به تغذیه را برای دانش آموزان تدریس کنند. برای این که از ابتلای دانش آموزان به چاقی مفرط پیشگیری شود، باید اول به سلامت معلمان توجه شود.