درد مفصل ران و لگن در شب ممکن است به طور ناگهانی یا با گذشت زمان به وجود آید.

شمار خانم هایی که از این مشکل رنج می برند بیشتر از آقایان است و در خانم های 40 تا 60 ساله رایج است. بیشتر مواقع علت درد لگن در شب، آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد از این قسمت از بدن است اگرچه دلایل دیگری هم برای این عارضه شناسایی شده اند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به دلایل به وجود آمدن درد لگن در شب، درد پا و مفصل ران و همین طور راه حل های درمان و پیشگیری از این مشکل اشاره کرده ایم، با ما همراه باشید.

علت درد مفصل ران و لگن در شب چیست؟

تعداد شرایط و موقعیت هایی که بر مفصل ران، ماهیچه های متصل شده به آن یا بافت های اطرافش تاثیر می گذارند زیاد است. در زیر بعضی از این دلایل اشاره کرده ایم.

سندرم درد تروکانتر بزرگ یا درد ناحیه خارجی باسن و خارج ران پا

یکی از علت درد مفاصل پا در شب و هنگام خواب، سندرم درد تروکانتر است. یکی از ماهیچه هایی که در اطراف باسن قرار دارند را با نام ماهیچه های گلوتن می شناسند. اگر این ماهیچه قدرت و توانایی کافی را نداشته باشد باعث می شود که قسمت جلویی مفصل پا و ران برای ثبات و پشتیبانی از دیگر مفاصل سعی کند تا بیش از حد تلاش کند.

در صورت بروز این حالت، تاندون هایی که ماهیچه های گلوتن را به مفصل ران و لگن متصل کرده اند، فشرده می شوند و فرد نوعی درد به نام سندرم درد تروکانتر بزرگ {GTPS} را تجربه می کند.

درد ناحیه خارجی باسن و خارج ران پا

این سندرم به طور ویژه تاندون ها و کیسه های پر شده از مواد مایع که تروکانتر بزرگ را احاطه کرده اند، درگیر می کند. تروکانتر بزرگ بالاترین قسمت استخوانی مفصل پا و ران است. در صورتی که تاندون ها یا این کیسه ها آسیب ببینند، فرد باید درد و مشقت زیادی را تحمل کند که شب ها بدتر هم می شود.

آماس کیسه های مفصلی

بورسایی، به کیسه های پر شده از مواد مایع گفته می شود که نقش ضربه گیر را بازی می کنند و سایش در محل لگن را کم می کنند. زمانی می گوییم که کیسه های مفصلی فرد ملتهب شده است که کیسه های بورسایی هم ملتهب شوند.

حتما بخوانید: داغ شدن کف پا از چیست؟ 21 بیماری که باعث داغی کف پا میشوند

التهاب ناشی از کیسه های بورسایی باعث شروع درد استخوان لگن می شود و تا طرفین ران گسترش پیدا می کند. این درد که شدید است، شب ها موقع خواب بدتر هم می شود.

تاندونیت آسیب دیده و درد لگن و پا

به هر نوع بیماری که مربوط به تاندون ها باشد، تاندونیت گفته می شود. تاندون هایی که در مفصل ران قرار گرفته اند، ماهیچه های گلوتن را به لگن و ران متصل می کنند. این تاندون ها همگی در کنار هم باعث ثبات لگن شده و از کارایی مفصل ران در هنگام انجام کارهای روزانه، مثل پیاده روی و بالا رفتن از پله ها، حمایت می کند.

تراکم یا استفاده بیش از حد از تاندون ها بدون ایجاد وقته ای برای بازسازی شان، باعث التهاب یا شکستگی تاندون های لگن می شود که در نهایت باعث بروز درد ران در هنگام خواب می شود.

اگر مدت زمان زیادی چهار زانو بزنید یا این که هنگام ایستادن وزن روی یکی از مفاصل ران باشد، باعث بروز عارضه تاندونیت و دردهای مفصلی ران می شود.

آرتروز و درد مفصل ران ها و لگن در شب

یکی دیگر از دلایل رایج درد لگن در شب به آرتروز مفصل لگن مربوط می شود. در نتیجه پارگی های یک نوع بافت که به نام غضروف شناخته می شود و قسمت انتهایی اطراف استخوان ها را فرا گرفته است، آرتروز به وجود می آید. این عارضه با سن افراد ارتباط دارد.

زمانی که غضروف لگن یا مفصل ران پاره می شود، استخوان های این قسمت به یک دیگر ساییده می شوند و باعث به وجود آمدن التهاب، تورم و درد می شود.

آرتروز ممکن است که به صورت سفتی و درد مفصل ران خودش را نشان دهد که همین امر باعث می شود فرد به سختی بتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد و با گذشت زمان درد آن بیشتر خواهد شد. درد لگن ممکن است که اطراف باسن یا پایین پاها در گردش باشد و در نهایت بر کارایی فرد اثر کرده و شب ها هنگام خواب اذیتش کند.

دلایل مربوط به ورزش که باعث درد لگن موقع خواب می شود

ورزش های سنگین مثل فوتبال، دویدن یا رقصیدن همگی با زیاد شدن خطر درد لگن در ارتباط هستند. این عارضه دلایل بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به آماس کیسه های مفصلی، تاندونیت یا آسیب دیدن باند ایلیوتیبال اشاره کرد. باند ایلیوتیبال نوعی نوار بافت است که به لگن و استخوان قلم پا متصل شده است.

درد مفاصل ران پا و لگن دکتر چک

اگر به تازگی در برنامه ورزشی خود تغییراتی ایجاد کرده باشید، این تغییرات به عنوان محرکی برای آسیب یا درد مفاصل ران و لگن عمل خواهند کرد.

دلایل دیگر دردهای شبانه لگن و مفاصل ران

چندین دلیل دیگر که باعث ایجاد دردهای شبانه مفاصل ران می شوند، شامل چند مورد زیر می شوند:

  • سن: هر دو عامل آرتروز و آماس کیسه های مفصلی ترونکانیت از شایع ترین عارضه هایی است که برای بزرگسالان رخ می دهد. خانم هایی که در حال ورود به دوره یائسگی و بعد از یائسگی خود هستند، دردهای شبانه لگن و ران بیشتر آن ها تهدید می کند.
  • چاقی مفرط و وزن زیاد: از آن جایی که مفاصل افرادی که اضافه وزن دارند باید فشار بیشتری را تحمل کنند، این افراد بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند.
  • تصادف کردن یا آسیب دیدگی: علت بعضی از دلایل درد مفصل ران و لگن در شب ، آسیب دیدگی، مثل افتادگی از ارتفاع یا تصادف کردن فرد است.
  • درد زانو، ران یا کمر: احتمال دارد که درد شبانه لگن از قسمت دیگری از بدن شروع شده باشد. به طور مثال، کمر درد که ناشی از فشار وارد شدن به اعصاب باشد، باعث به وجود آمدن درد لگن در شب هم بشود.

درمان درد مفصل ران و لگن

شاید بتوان با تغییر حرکات ورزشی و عادت های خوابی فرد و همین ورر تغییر سبک زندگی، دردهای شبانه ناشی از مفصل ران و لگن را در او بهبود بخشید.

حتما بخوانید: علت درد شانه و دست راست و سوزش پشت کتف چیست ؟

اگر شاغل نیستید، چندین راهکار به شما کمک می کند که در قسمت پایین به آن ها اشاره کرده ایم:

ورزش

برای این که از شر این مشکل خلاص شوید، باید حرکات ورزشی زیر را انجام دهید:

  • تقویت و قدرت بخشی به مفصل ران، ران، لگن و ماهیچه های گلوتن با انجام آن دسته از حرکات ورزشی که شامل حرکت دادن این اندام ها به طرفین باشند.
  • هنگامی که فعالیت بدنی داشته اید یا این که ورزش کرده اید، بهتر است که استراحت کنید. حرکاتی که باعث بدتر شدن مفاصل ران و تاندون ها شوند شامل دویدن یا تپه نوردی می شود.
  • فعالیت هایی را انتخاب کنید که اثر کمتری بر مفاصل ران داشته باشند. مثلا می توانید شنا کردن یا دوچرخه سواری را جایگزین ورزش های سنگین، مثل دویدن یا ایروبیک کنید.
  • همیشه قبل از ورزش، گرم کردن، و بعد از اتمام ورزش نیز حرکات مخصوص سرد کردن را انجام دهید.
  • هنگام دویدن باید کفش مناسب پوشیده باشید.

اگر به دکتر فیزیوتراپ مراجعه کنید، او سعی می کند تا با چندین حرکت ورزشی مخصوص، قدرت و انعطاف مفاصل را بیشتر کند.

خواب

احتمالا وقتی که شب ها در یک حالت خاص می خوابید، درد به سراغتان می آید؛ پس بهتر است که این حالت را تغییر دهید. توصیه می کنیم که از این پس به این صورت بخوابید:

  • روی کمرتان بخوابید. در این موقعیت، تراکم کمتری میان مفاصل لگن ایجاد خواهد شد.
  • هنگامی که روی پهلو خوابیده اید، یک پالشت میان پاهایتان قرار دهید تا پاها موازی هم باشند و از مفاصل ران، لگن و استخوان ساق پا محافظت کنند.

درد لگن راست

بعضی از مردم ترجیح می دهند که یک تشک خوش خواب جدید را برای خود انتخاب کنند. خرید تشک های خوش خواب از این قسمت های بدن محافظت کرده و وزن را به طور منظم پخش می کند تا فشار وارد بر مفاصل ران به حداقل ممکن برسد.

تغییر سبک زندگی

کافی ست چندین تغییر کوچک در سبک زندگی و عادات خود ایجاد کنید تا دردتان کمتر شود، مثل:

  • هرگز نباید ساعات طولانی را به صورت چهار زانو بنشینید.
  • هنگام ایستادن وزن خود را روی یک مفصل قرار ندهید.
  • همواره سعی کنید تا وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

کنترل درد

از چندین راه می توان درد لگن در شب را کم کرد که چندین مورد از آن ها شامل:

  • مصرف داروهای غیراسترئیدی ضد التهاب {NSAIDs} که درد را کم کرده و میزان التهاب را کنترل می کند. بعضی از این داروها را بدون نیاز به نسخه پزشک می توان تهیه کرد، مثل ایبو بروفن، ناپراکسین یا آسپیرین.
  • بعد از ورزش، یخ روی مفصل ران تان قرار دهید تا از التهاب و درد جلوگیری کند.
  • هر چند روز یک بار، پارچه ای گرم یا بطری آب گرم را روی موضع آسیب دیده قرار دهید.
  • ماساژ دادن باعث آرام کردن ماهیچه های کمر و مفاصل ران می شود.

دردهای شبانه لگن در دوران بارداری

در طول دوران بارداری کاملا عادی است که مادر تغییری در بدن یا میزان هورمون های خود احساس کند. یکی از این تغییرات بالقوه، درد لگن در بارداری است زیرا ماهیچه ها و غضروف ها قبل از تولد جنین، آرام شده و کش می آیند.

بهتر است که در دوران بارداری روی پهلوهایتان بخوابید. متخصصان به مادرهای باردار توصیه می کنند که یک پالشت را بین پاهایشان قرار دهند. با این کار دیگر مفاصل ران و پایین کمر تحت فشار نیستند.

رایج ترین دلایل دیگری که در دوران بارداری باعث بروز درد مفاصل ران می شود، شامل موارد زیر است:

  • پاره شدن قسمت گود غضروف که نقش ضربه گیر مفصل ران را بازی کرده و مفاصل گوی و کاسه ای را کنار هم نگه می دارد. این پارگی را تنها با عمل جراحی می توان درمان کرد.
  • فتق، به شرایطی گفته می شود که یک اندام یا بافت به قسمتی ضعیف که ماهیچه یا بافت های اطراف فشار وارد کند. زیاد شدن فشار وارد بر شکم در طول دوران بارداری باعث بروز فتق می شود.

اگر در دوران بارداری خود نگران درد مفاصل هستید، بهتر است که با پزشک یا ماما مشورت کنید. همین طور می توان به دکتر فیزیوتراپ هم مراجعه کرد.

پیشگیری از درد مفصل ران و لگن در شب

در این قسمت قصد داریم تا به مواردی اشاره کنیم که خطر بروز و تجربه درد لگن در شب را کم می کند که شامل موارد زیر می شوند:

  • هرگز نباید فعالیت هایی که به مفصل ران فشار می آورند را تکرار کنید.
  • اگر از چاقی مفرط رنج می برید یا این که اضافه وزن دارید، بهتر است که زودتر دست به کار شوید و وزن تان را کم کنید.
  • با کمک ورزش های بی خطر سعی کنید تا قدرت و انعطاف پذیری مفاصل ران خود را تضمین کنید.
  • هنگام ورزش باید حتما کفش مناسبی بپوشید.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دردهای شبانه مفصل تان علاوه بر این که بعد از چند روز خوب نشد، بدتر هم شد یا این که به زانو، لگن یا قسمت پایین کمر هم رسید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان درد مفصل ران و لگن در شب

اگر مدت زمان زیادی است که داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب را مصرف می کنید اما هیچ تاثیری در بهبود درد نداشته اند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا راه های درمانی دیگری را پیش رویتان بگذارد.

حتما بخوانید: بی حسی پا از چیست ؟ دلایل بی حسی و راه های درمان سریع

پزشک از شما می خواهد تا آزمایش های تصویری، مثل اشعه ایکس را انجام دهید تا از نزدیک وضعیت مفصل ران را بررسی کند.

خلاصه مطلب

گاهی اوقات هیچ راهی وجود ندارد که بتوان از بروز دردهای مفصل لگن و ران پیشگیری کرد و این عارضه بخشی از فرایند بالا رفتن سن می شود.

اگر با کفش های مناسب به طور منظم ورزش کنید و همزمان وزن تان را کنترل کنید، خطری استخوان ها و مفاصل تان را تهدید نخواهد کرد. همین طور، انجام این کارها از بدتر شدن درد مفصل ران هم جلوگیری می کند.

اشخاصی که با دردهای شبانه این مفصل مواجه می شوند، بهتر است که حالت خواب و تشک تان را تغییر دهند. استفاده از تشک های خوش خواب موثر خواهند بود.

اگر تمام این کارها را انجام دادید اما همچنان هیچ تغییری مشاهده نکردد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: medicalnewstoday