اگر اهل جنوب ایران باشید ،حتما دال عدس خوشمزه جزء وعده ی اصلی شما محسوب می شود. اگر جنوبی نیستید هم می توانید این غذا را برای خود و خانوادیتان درست کنید. یکی از عواملی که باعث شده است این غذا از نظر من بسیار محبوب و خوشمزه باشد، طبخ سریع آن می‌باشد .این غذا نهایتا در مدت 30 دقیقه آماده می شود. اگر دنبال غذای فوری هستید و یا همیشه برای غذا درست کردن وقت کم می‌آورید ،  توصیه می کنم این غذای خوشمزه را درست کنید. این غذا در اصل متعلق به کشور هند است. تفاوت آن با دستورالعمل ایرانی در میزان و نوع ادویه هاست ؛زیرا هندی ها غذاهای تند را بیشتر می پسندند. ولی من قصد دارم در دکترچک با دستور پخت ایرانی این غذا را به شما آموزش بدم. دستور پخت دال عدس هندی را هم در اینجا ببینید.

مواد لازم برای پخت دال عدس برای 4 نفر

  • 2 لیوان دال عدس و یا عدس قرمز (از فروشگاه های زنجیره ای خریداری کنید)
  • 9 لیوان آب (لیوان دسته دار فرانسوی)
  • یک عدد پیاز تقریبا درشت، خرد شده
  • 3 عدد سیب زمینی متوسط
  • 2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • مقداری روغن
  • نمک ، فلفل سیاه ، زرد چوبه ، پودر سیر و فلفل پاپریکا یا پودر فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه ی دال عدس برای 4 نفر

مرحله ی 1

ابتدا عدس را داخل قابلمه بریزد و یک دور آب بکشید و آب را خالی کنید تا عدس شسته شود. حالا 9 لیوان آب را داخل قابلمه بریزید. سیب زمینی ها را پوست بکنید و 4 قاچ کنید و داخل قابلمه بیاندازید. حال گاز را روشن کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش بیاید و دال عدس و سیب زمینی ها پخته شود. شعله ی گاز در 5 دقیقه ی اول زیاد باشد و بعد آن را روی شعله متوسط بگذارید. مراقب باشید مواد سر نرود. و اگر حین پخت بر روی آب کف مشاهده کردید، با کفگیر کف ها را بردارید.

حتما بخوانید: پخت ماهی با چاشنی سیر ، سبزیجات خشک شده و روغن زیتون

مرحله ی 2

حالا یک ماهی تابه بردارید و داخل آن را روغن بریزید. پس از آن که روغن داغ شد، پیاز های خرد شده را اضافه کنید تا سرخ و طلایی شوند.  نمک ، فلفل سیاه ، زرد چوبه را بنا به ذائقه ی خود و 2 حبه سیر له شده و یا پودر سیر، پودر فلفل قرمز به اندازه ی نوک قاشق چای خوری را داخل پیاز داغ بریزد و تفت دهید. پس از آن که پیاز طلایی شد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید. پس از 3 دقیقه شعله را خاموش کنید، پیاز داغ به همراه رب آمادست.

حالا بر می گردیم به مرحله ی 1، درب قابلمه را بردارید و سیب زمینی ها را دربیاورید و آن ها را با مخلوط پیاز داغ و رب مخلوط کنید و به خوبی با گوشتکوب بکوبید تا به غلظتی شبیه به سس مایونز برسد. حالا مواد را داخل قابلمه ی عدس بریزد و خوب مخلوط کنید و هم بزنید تا عدستان نارنجی شود. پس از 5 دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. دال عدستان آمادست.

توجه کنید که برای روند سرعت بخشیدن به کارتان، مرحله ی 1 و 2 را همزمان با یک دیگر انجام دهید.

سبک های سرو دال عدس

این غذا در ایران به سه مدل سرو می شود.

حالت اول : بدون اینکه مواد را بکوبیم و یا له کنیم مورد استفاده قرار می گیرد.

حالت دوم: فقط سیب زمینی و پیاز داغ را با گوشتکوب له می کنیم و داخل مخلوط عدس می ریزیم که( من این سبک را انجام دادم).

حالت سوم :مخلوط پیاز داغ و رب را مستقیما داخل قابلمه ی دال عدس و سیب زمینی می‌ریزیم و با گوشتکوب برقی یا دستی همه ی مواد را خوب له می کنیم تا به شکل پوره در آیند.

نکته

می توانید به تعداد اعضای خانواده داخل قابلمه تخم مرغ بشکنید و پس از آنکه تخم مرغ ها سفت شد آن را میل کنید ؛البته این کار در دستور اصلی نیست ولی من این کار را انجام دادم و طعم بسیار خوشایندی داشت.

میزان ادویه‌ها و نمک کاملا بر اساس ذائقه ی شماست و اگر غذای تند می‌پسندید، می توانید مقدار فلفل را افزایش دهید.

در صورت تمایل می توانید هنگام سرو، مقداری آبلیمو یا لیمو ترش به غذایتان اضافه کنید.

تزیین 

برای تزیین دال عدس، می توانید از چند برگ نعناع تازه و جعفری استفاده کنید.

 

دستور پخت از یگانه عرب