در این مطلب نحوه پختن کلم و خرد کردن آن را یاد خواهید گرفت و سپس با اصول پختن آن بر روی اجاق، فر یا کباب کردنش آشنا خواهید شد. علاوه بر اینها طرز رنده کردن کلم و درست کردن سالاد آن بیان خواهد شد.

کلم یکی از متنوع ترین سبزیجات است. می توان آن را به عنوان خلال در داخل سالاد سرو کرد ، در داخل تاس کبابی بصورت ملایم حرارت داد، در فر برشته کرد ، در آرام پز پخت و یا حتی مانند استیک کبابی کرد. همیشه از کلم آنطور که شایسته است قدردانی نمی شود. دلیل امر این است که اکثرا در یک ظرف غذا به عنوان عنصر فرعی می باشد، خواه غذا با گوشت قرمز باشد یا سفید.

بعضا هم به اشتباه ماده غذایی تند و چاق کننده معرفی می شود. اما راز لذت بردن از کلم در این است که روش درست پختن آن را بدانید.

کلم سبز
طرز آماده کردن کلم برای پخت:

اگر کلم قرمز، سبز یا ساویو باشد:

1. چند برگ خارجی را از روی سر کلم بردارید و آن را با آب بشویید.

2. سر کلم ها را به چهار قسمت برش دهید.

3. هسته ضخیم را از مرکز هر چهار قسمت جدا کنید.
اگر کلم نپا باشد:

1. دوباره چند برگ خارجی را از روی سر کلم بردارید و آن را با آب بشویید.

2. بسته به دستور العمل طبخ خود، مقطع آن را نصف یا یک چهارم برش بزنید

در صورت تمایل می توانید هسته را از کلم نپا جدا کنید زیرا از برگ های آن سخت تر است، با این وجود به اندازه کافی ظریف است که می توانید آن را بخورید و دارای طعمی ملایم و لذت بخش است.

طرز پختن کلم

هر چهار نوع اصلی کلم را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. کلم سبز و قرمز اغلب بصورت جوشانده ، بخارپز ، سس شده ، کبابی یا سرخ شده استفاده می شود. با این حال ، کلم نپا و کلم Savoy نمی توانند مانند کلم قرمز و سبز در معرض حرارت طولانی مدت قرار بگیرند. آنها برای پخت و پز زیاد مناسب نیستند.

کلم سرخ شده
در اینجا نحوه پختن کلم به صورتی که لذت بخش باشد توضیح داده شده است پس فارغ از اینکه چه نوع کلمی دارید یا آن را چگونه انتخاب کردید از این دستورات استفاده کنید.

1 .پختن کلم بر روی اجاق:

نحوه پخت کلم

1. روغن را در یک قابلمه ی بزرگ و با حرارت متوسط گرم کنید.

2. کلم قرمز چهار تکه شده ، سوراخ شده و خرد شده را به قابلمه اضافه کنید ، گاهی اوقات هم بزنید تا کلم ها شل شوند ، حدود 5 دقیقه.

3. آب گوشت مرغ (یا آب سبزیجات) ، نمک ، پیازچه و برگ خلیج را به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا بجوش بیاید. سپس روی آن را کمی بپوشانید و با حرارت ملایم بپزید تا کلم خیلی نرم شود ، 15 تا 20 دقیقه برای کلم هایی با سرهای متوسط یا بزرگ.

4. مقداری سرکه سفید را درون ماهیتابه اضافه کنید. هم بزنید و درجه حرارت را به متوسط افزایش دهید. تا زمانی که مایع آن تبخیر شود، روی اجاق بگذارید بماند، 8 تا 10 دقیقه کافی است.

همچنین می توانید قبل از اینکه کلم را میل کنید ، موادی مانند پیاز ، تره فرنگی یا هویج اضافه کنید تا عطر و طعم غذای نهایی را بهتر کند.

طرز پخار پز کردن کلم

1. یک سبد بخارپز را درون یک قابلمه بزرگ یا دیگ بگذارید. به اندازه کافی آب را برای پر کردن کف قابلمه اضافه کنید ، سطح آب را تا زیر سبد بخار نگه دارید.

2. آب را به جوش بیاورید. برگ ها و تکه های کلم را به سبد بخارپز اضافه کنید. به مدت 10 تا 12 دقیقه در ظرف را بگذارید تا کلم با بخار کامل پخته شود. غذا آماده است و می توانید آن را سرو کنید.

نحوه سرخ کردن کلم

1. روغن زیتون را در یک ظرف بزرگ روی حرارت زیاد گرم کنید. کلم خرد شده را اضافه کنید ، کلم را داخل روغن زیتون گاها هم بزنید تا کاملا نرم و شل شود، 7 تا 10 دقیقه. در صورت تمایل نمک ، فلفل و دانه های زیره (یا تخم رازیانه) اضافه کنید. غذا را بلافاصله سرو کنید.
می توانید با تهیه سس از کلم با ترکیباتی مانند سیر ، زنجبیل ، سس سویا یا روغن کنجد ، طعم بیشتری به این غذا اضافه کنید.
چگونه کلم را بجوشانیم

1.داخل یک قابلمه بزرگ نیم اینچ آب نمکدار(یا آب سبزیجات) بریزید و بگذارید تا بجوش بیاید.

2. تکه های کلم را اضافه کنید. بمدت 15 تا 20 دقیقه درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا کاملا بپزد و در این مدت فقط یکبار آن را زیر و رو کنید.

3. با دقت آب (یا آب سبزیجات) را اضافه کنید. قابلمه را به اجاق گاز برگردانید و اجازه دهید 2تا 3 دقیقه روی اجاق باشد تا آب باقی مانده نیز تبخیر شود. کره ذوب شده (یا روغن) را اضافه کرده و با دقت آن را بپوشانید.

کلم کباب شده
2. پختن کلم در فر

طرز تهیه کلم کباب شده

1. فر را از قبل تا 425 درجه فارنهایت گرم کنید.

2. سر کلم را به شکل تکه ایی یا دایره ایی برش دهید. داخل فر روغن بریزید یا اسپری کنید. کلم را به صورت لایه لایه بر روی یک ورق چرب شده مرتب کنید. در صورت دلخواه با نمک ، فلفل و سیاه دانه(یا دانه‌های رازیانه) میل کنید.

3. بگذارید کلم تا زمانی که طلایی و نرم شود، بپزد. این کار 25 تا 35 دقیقه زمان خواهد داشت و در طول این مدت یکبار کلم را زیر و رو کنید. کلم های ضخیم به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند

3. درست کردن استیک کلم بر روی گریل

1. گریل را تا حرارت متوسط گرم کنید.

2. سرهای کلم را از طرف ساقه در بالا روی تخته برش قرار دهید. با استفاده از یک چاقوی بزرگ آشپزی ، دو برش به ضخامت 1 اینچ را از مرکز سر کلم برش دهید. کلم باقی مانده را برای استفاده های دیگر نگه دارید.

3. کلم ها را به صورت گرد بریده و به کره یا روغن آغشته می کنیم. استیک های کلم تهیه شده را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی گریل می گذاریم و گاها آنها را زیر و رو میکنیم. استیک های کباب شده را بر روی ورق فری که قبلا چرب کردیم قرار میدهیم.

4. ورق پخت را در فر از قبل گرم شده با درجه 400 فارنهایت قرار دهید. بگذارید تا کلم ها بمدت حدودا 15 دقیقه داخل فر باشند سپس آنها را بیرون آورده و با کره سرو نمایید.

اگر می خواهید کلم ها طعم بهتری داشته باشند آنها را بمدت 8 ساعت یا یک شب داخل سس ماریناد خودتان قرار دهید یا اینکه سس را داخل یخچال گذاشته و موقع میل کردن کلم ها بر روی آن رنده کنید

نحوه ی پختن کلم
طرز تهیه کلم ترش

1.ابتدا دستانتان را بشوید سپس کلم را به چهار قسمت ریز ریز کنید و داخل کاسه بزرگی قرار دهید.

2. بر روی کلم 1 قاشق چایخوری نمک بپاشید و نمک را با دستان خود درون کلم ورز دهید تا زمانی که کلم براق به نظر برسد ، حدود 10 دقیقه طول خواهد کشید. برای یکبار ، 1/4 قاشق چایخوری نمک اضافه کنید تا به طعم دلخواه برسد. ورز کلم را ادامه دهید تا کلم شل و آب دار شود بطوری که وقتی آن را بفشارید، به راحتی آبش سرازیر شود.

3. کلم را به یک ظرف شیشه ای استریل منتقل کنید. با دستان خود کلم را محکم به پایین فشار دهید یا از یک مکنده هوا استفاده کنید تا هوایی میان تکه های کلم نماند. آب نمک را به مقداری که سطح کلم ها را کامل بپوشاند اضافه نمایید.

حداقل 2 اینچ فضای بین قسمت بالای آب نمک و بالای شیشه بگذارید تا امکان انبساط فراهم شود. هر تکه کلم را که در آب نمک شناور است جدا کنید. اگر آب نمک کلم را نپوشاند ، از آب تصفیه شده برای پوشاندن اضافه کنید.

4. کوزه را با یک درب استریل آب بندی کنید. آن را درون یک کاسه شیشه ای یا ظرف پلاستیکی قرار دهید و به دور از تابش مستقیم نور خورشید ، روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید.

تبخیر آب کلم

زمان تخمیر بسته به عوامل مختلف، متفاوت خواهد بود. در محیط های گرمتر ، کلم ممکن است فقط در 24 ساعت تخمیر شود اما در بعضی شرایط می تواند تا 10 روز یا دو هفته طول بکشد.

در طی فرایند تخمیر ، هر روز درب شیشه را باز کنید تا هوای داخلی ایجاد شده تخلیه شود. گاهی اوقات کلم را با یک وسیله استریل شده مانند یک قاشق یا چنگال به پایین فشار دهید تا کاملا در آب نمک غوطه ور شود. (برای قطعه هایی که شناور شده اند)

اجازه دهید کلم با طعم طبیعی و دلخواه شما تخمیر کنید. هرچه کلم بیشتر فشرده باشد ، تخمیر قوی تر می شود. از یک ظرف استریل شده برای تست طعم و مزه آن استفاده کنید تا مطابق میلتان باشد.

هنگامی که به طعم مورد نظر خود رسیدید ، شیشه را به یخچال منتقل کنید تا تخمیر آن متوقف شود. اکثر کلم ترش های خانگی را می توان سه تا شش ماه در یخچال نگهداری کرد.

سالاد کلم
طرز درست کردن سالاد کلم

برای تهیه یک سالاد سالم ، می توانید فقط از یک نوع کلم استفاده کنید یا اینکه چند کلم را باهم ترکیب کنید. همچنین می توانید به سالادتان مواد ترد دیگری مانند کرفس ، فلفل دلمه ای و پیاز سبز را نیز اضافه کنید.

نکته جالب در مورد سالاد این است که با ترکیب این عناصر با بکدیگر می توانید خلاقیت خودتان را نشان دهید. فقط حتما قبل از سرو سالاد آن را خنک کنید تا طعم دهنده ها بخوبی با هم مخلوط شوند.

1. سس مایونز ، ماست ساده ، خردل دیژون ، سرکه سیب ، شکر ، دانه‌های کرفس ، نمک و فلفل را در یک کاسه بزرگ ترکیب کنید.

2. دو عدد کلم قرمز و سبز را خرد کنید و یک عدد هویج رنده شده را به آن اضافه کنید و بخوبی هم بزنید. حداقل یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک شود و سپس آن را سرو کنید.

نحوه خرید کلم

هنگام خرید کلم سبز یا قرمز ، به دنبال کلمی باشید که با اندازه یکسان، وزن سنگین تری داشته باشد. همچنین ، مطمئن باشید که از رنگ روشن و شفافی برخوردار است.

از انتخاب هر گونه گل کلم که دارای لکه های قهوه ای ، بریدگی های عمیق یا دارای تغییر رنگ باشد، خودداری کنید. اگر برگها کلم پزمرده باشد ترجیحا قسمت سر آن را نیز دور بیاندازید

اگر قصد خرید کلم ساویو یا نپا را دارید ، سر کلم به دلیل داشتن برگهای لطیف، سبک تر خواهد بود بنابراین به دنبال سرهایی باشید که دارای برگهای انعطاف پذیر و محکم باشد. اگر برگها خشک یا پژمرده به نظر می رسند ، آنرا برگردانید.

امروزه بیش از 400 نوع کلم رشد می کند اما فقط تعداد کمی از آنها در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود. کلم سبز و قرمز معروف ترین آنها هستند.

کلم سبز که به آن سفید هلندی نیز گفته می شود ، زمانی که خام است مزه تندی دارد و موقع پخته شدن چرب می شود.
کلم قرمز از ابتدا شیرین است و به لطف داشتن آنتوسیانین، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به کلم سبز دارد.

آنتوسیانین نوعی آنتی اکسیدان است که به بعضی از میوه ها و سبزیجات رنگ های آبی ، بنفش و قرمز می بخشد.

استیک کلمکلم ساویو

کلم ساویو یک نوع کلم زیبا است که برگ های چربی دارد. وقتی خام باشد برگ های بسیار لطیفی دارد ، بنابراین برای سالاد بسیار مناسب است. برگهای کلم ساویوی از برگهای کلم قرمز یا سبز نازک تر است ، بنابراین یک ماده غذایی مناسب و کم کربوهیدرات برای تاکو یا ساندویچ می باشد.

کلم نپا به دلیل داشتن سرهای بلند و استوانه ای شکل ، تنوع بی نظیری دارند. قسمت سر آنها کاملاً کوچکتر از سر سایر کلم ها هست و از نظر عطر و طعم ملایم و بافت لطیف دارد.

برگ های کلم نپا پرپشت و نازک هستند بنابراین برای استفاده در سالادها یا بر روی سیب زمینی سرخ شده ایده آل می باشد. از این نوع کلم در کیمچی که چاشنی ایی معطر و پر از کربوهیدرات است، استفاده می شود.

نحوه ذخیره کلم

سرهای کلم قرمز ، سبز و ساویو را می توان تا 10 روز در یک کیسه پلاستیکی داخل یخچال نگهداری کرد. کلم نپا به همان روش قابل ذخیره است ، اما ماندگاری آن کوتاه تر است. حتما به یاد داشته باشید که کلم نپا را حداکثر تا 5 روز بعد از خرید می توان نگه داشت و در طول این مدت آن را مصرف کنید.

اگر در حال ذخیره کلم خرد شده هستید ، تمامی قسمت های آن را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید تا رطوبت آن از بین نرود. همیشه کلم را از بیرونی ترین قسمت آن برش دهید تا اگر احیانا برگ هایش خشک شده باشد، از قسمت اصلی جدا شود.

حقایق تغذیه ای کلم

کلم کالری بسیار اندکی دارد. یک فنجان کلم خام خرد شده حدود 20 کالری ، 0 گرم چربی ، 5 گرم کربوهیدرات ، 3 گرم قند و 0 میلی گرم کلسترول دارد و دارای 1 گرم پروتئین ، 2 گرم فیبر و 170 میلی گرم پتاسیم است.

کلم منبع خوبی از فیبر و ویتامین C است. کلیه کلم ها مانند سایر سبزیجات حاوی ترکیبات ضد سرطان به نام سولفورافان هستند.
چگونه خودمان کلم پرورش دهیم

کلم محصولی است که در مناطق خنک و سردسیر رشد می کند و در صورت کاشت مناسب آن، در سال حداقل دوبار می توانید برداشت کنید. اکثر کلم ها در طی 70 روز رشد می کنند.

فصل اوج برداشت آن در اواخر پاییز و اوایل زمستان است البته در بهار نیز بعضا کلم های خوشمزه ایی رشد می کنند. از کلم در برابر آفت ها بخوبی مراقبت کنید زیرا در مزرعه مورد هجوم آنها قرار می گیرند

1.بذرهای کاشته شده را 6 تا 8 هفته قبل از سرد شدن زمین در مکان سربسته نگهداری کنید و در 2 تا 3 هفته آخر به فضای باز منتقل کنید

2. بوته ها را با فاصله ی 12 تا 24 اینچی در ردیف های منظم قرار دهید و با مالچ بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود. هر هفته به ارتفاع 2 اینچ آب بدهید.

3. زمانی که ارتفاع بوته ها به حدود 5 اینچ رسید آنها را هرس کنید تا فضا برای رشد سایر بوته ها مناسب باشد.

4. زمانی که سر کلم ها به اندازه مناسب رسید، بطور معمول 6 تا 8 اینچ، محصول را برداشت کنید.

 

منبع