به تازگی مطالعه ای انجام شده است که ادعا می کند روش اسپکتروسکوپی چشمی هدفمند به افزایش سلامت قرنیه کمک می کند.

اسپکتروسکوپی چشمی هدفمند و سلامت قرنیه؛ پیش زمینه

در نتیجه ابتلا به بیماری های چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی، تباهی لکه زرد وابسته به سن و آب سیاه، یک سری تغییرات در ساختار و کارکرد چشم هایمان رخ می دهد.

علاوه بر این، بیماری های نورولوژیکی مثل بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون هم باعث بروز تغییراتی در قرنیه می شوند؛ مثلا لایه فیبر عصبی قرنیه نازک می شود.

با توجه به خصوصیات و ترکیبات قسمت انتهایی یا قعر چشم، نشانگرهای زیستی یا در سراسر این بافت یا در نقاط خاصی قرار گرفته اند. به عنوان مثال، پلاگ های آمیلوئید بتا در سراسر قرنیه بیماران مبتلا به آلزایمر پراکنده شده اند.

در مقایسه با روش اسپکتروسکوپی بازتابی چشمی منتشر، روش های تصویر برداری کنونی نمی توانند اطلاعات کافی درباره تغییرات رخ داده در قرنیه به خاطر ابتلا به این بیماری ها را در اختیارمان قرار دهند.

با کمک روش اسپکتروسکوپی بازتابی چشمی منتشر می توان قسمت های مشخصی از قعر چشم را تحلیل و بررسی کرد.

فاکتورهایی مانند تجمع لیپوفوسین، بروز تغییراتی در لایه فیبر عصبی قرنیه و طیف جذب خون نیز در روش های اسپکتروسکوپی بازتابی منتشر و اسپکتروسکوپی فلورسنت تاثیری نمی گذارند؛ از این رو، دقت روش پیشنهادی این محققان بیشتر است.

اسپکتروسکوپی چشمی هدفمند و سلامت قرنیه

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، از چشم نمونه و هدف مورد نظر استفاده کردند تا ویژگی های کلیدی تکنولوژی اسپکتروسکوپی هدفمند چشمی را در آزمایشگاه بررسی کنند.

هدف مورد نظر یک نمایشگر با کیفیت اولترا بود که هشت رنگ متفاوت داشت و دوربین نیز در بالای آن قرار گرفته بود و فقط نور منتشر شده توسط صفحه نمایشگر را جمع آوری می کرد.

نمونه چشم OEMI-7 نیز یک مردمک هفت میلیمتری دقیقا مشابه با چشم انسان بود که در تایید تصاویر دریافتی در اسپکتروسکوپی بازتابی منتشر به محققان کمک می کرد.

سپس محققان از روش تصویر برداری در آزمایشگاه و اسپکتروسکوپی بازتابی منتشر استفاده کردند تا اشباع اکسیژن خون در عصب بینایی سر هشت شرکت کننده سالم را ارزیابی کنند.

سن این هشت شرکت کننده بین 27 تا 35 سال بود، بیماری سیستماتیک نداشتند یا دارو مصرف نمی کردند. در آزمایش های چشمی آن ها نیز مشکلی دیده نمی شد.

یافته های مطالعه

سیستم چند مدلی که در این مطالعه معرفی شد، امکان تصویر برداری همزمان و مستمر و انجام اسپکتروسکوپی هدفمند در قعر چشم را فراهم می کند. علاوه بر این، مدت زمان شناسایی نشانگر قرنیه نیز کم تر شده و حساسیت دستگاه در شناسایی افزایش می یابد.

این یافته اهمیت بسیاری دارد زیرا سیستم های دیگر مثل تصویر برداری فراطیفی نه سرعت بالا داشته و نه وضوح طیفی دارند.

به طور کلی، اسپکتروسکوپی هدفمند چشمی می تواند زمینه برای کشف روش های جدید شناسایی و درمان بیماری های چشمی را فراهم کند.