در این مقاله درباره پرخوری احساسی، نشانه ها، دلایل و راهکار مقابله اشاره می کنیم.

پرخوری احساسی چیست؟

پرخوری احساسی یک نوع مکانیسم است که بعضی از مردم برای مقابله با احساسات ناخوشایند و ناخواسته استفاده می کنند. این مکانیسم شبیه اختلال غذایی عادی نیست.

حتی شباهتی به گرسنگی طبیعی هم ندارد. در حالت عادی، بدن هر وقت که به مواد مغذی نیاز داشته باشد، غذا می خوریم. اما در این حالت، بدن تمام مواد مغذی مورد نیازش را در اختیار دارد.

وقتی که استرس داریم یا حالمان خوب نیست، وارد این حالت شده و غذاهای ناسالم می خوریم. در این شرایط اینقدر ناراحت و افسرده هستیم که اصلا حوصله پختن غذاهای سالم را نداریم.

یافته های به دست آمده از یک مطالعه قدیمی نشان می دهد که پرخوری احساسی حتی مسیرهای پاداش در مغز را هم تغییر می دهد.

پرخوری احساسی

نشانه های پرخوری احساسی

نشانه های رایج این حالت عبارت اند از:

  • غذا خوردن موقع ناراحتی؛
  • سریع غذا خوردن؛
  • احساس پشیمانی یا خجالت به خاطر غذا خوردن؛
  • زیاده روی در خوردن فست فود؛
  • پرخوری؛
  • غذاهای خاصی را هوس می کنید؛
  • افزایش وزن.

این را هم باید بدانید که از هر پنج نفر، یک نفر این حالت را تجربه می کند؛ پس شما تنها نیستید.

دلایل

اختلافات در روابط، فشارهای کاری و مشکلات مالی همه تاثیر منفی بر روحیه و رفتار انسان دارند. البته این احساسات منفی هم منجر به پرخوری احساسی می شوند:

مطالعه ای در همین زمینه انجام شد و نشان داد که بیشتر خانم ها و افراد سفید پوست غیرلاتین رو به پرخوری می آورند. علاوه بر این، همزمان با بالا رفتن سن، شدت این حالت هم کمتر می شود.

یافته های به دست آمده از یک مطالعه دیگر نشان داد که افرادی که لذت های آنی را ترجیح می دهند، در مقایسه با افرادی که در زمینه کنترل فردی قوی هستند، 18 درصد بیشتر این حالت را تجربه می کنند.

یکی دیگر از دلایل موجود، بروز تغییراتی در قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس جانبی است.

غذاهایی که در این وضعیت می خورید هم اهمیت زیادی دارند؛ به این خاطر که بعضی از خوراکی ها باعث تشدید واکنش احساسی بدن می شوند.

بعضی از خوراکی ها، به ویژه خوراکی های سرشار از قند و چربی، حسابی اعتیاد آور هستند. میزان انرژی موجود در این خوراکی ها با تغییر مسیرهای پاداش در مغز، تمایل شما به خوردن را بیشتر می کند.

راهکار مقابله با این وضعیت

یکی از راه های موجود، مراجعه به پزشک، متخصص تغذیه یا حضور در گروه های حمایتی است.

سعی کنید استراتژی هایی جایگزین برای مقابله با این وضعیت پیدا کنید. مثلا ورزش را جایگزین پرخوری کنید. یافته های یک مطالعه دیگر نشان می دهد که ورزش تاثیر احساسات منفی و افسردگی را کم کرده و به سمت پرخوری نمی روید.

از روش های کاهش استرس در زندگی و مراقبه استفاده کنید. حواس تان باشد که موقع سیری و گرسنگی چه غذاهایی می خورید. در خوردن عجله نکنید و تمام غذاهایی که می خورید را یادداشت کنید.